Koblinger

Dette er en oversigt over H0 koblinger med NEM standard. Oversigten indeholder diverse typer og produkter, samt erfaringer som folk har haft med dem - primært hentet fra danske sider.

Tryk på Koblinger til venstre for at få vist alle typer på een gang eller på en af undermenuerne for at få vist en specifik type.

Hvis du har kommentarer, tilføjelser eller rettelser, så tøv ikke med at sende en mail.

Standard koblinger


A-kobling

Fra Lokomotivets Modeljernbaneordbog: Standard-kobling på et jernbanekøretøj i model. Dimensioner for denne er fastsat i NEM-norm 360. De fleste fabrikanter som ROCO, KLEIN, LIMA, PIKO, HELJAN m.fl. leverer modeller med A-kobling. Kun Fleischman bruger andre typer - mest krogkoblingen. De har også brugt andre, bl.a. FOX, men firmaet leverer dog udskiftelige A-koblinger til andre fabrikater som løsdele. A-koblingen er kendetegnet ved at have en oval eller rund oplukkelig bøjle, der sidder på koblingsarmen med en centreret gribekrog midt i bøjlen.

Moppe, Sporskiftet: Med helt almindelige bøjlekoblinger kan man fjerne vogne ved håndkraft ved at lægge vognen 40 grader om på siden og tage den ud, så er den væk.


Fleischmann_A_coupler_6511Fleischmann A kobling

http://www.fleischmann.de/

Nr. 6511

Anbefales af Fremo DK.

sjlauritsen, Sporskiftet: Den evige standardkobling. Her er virkelig ikke meget at sige andet end, at det virker. Koblingen er ikke en kortkobling. Den er ganske plain, men den fungerer. Kan du undvære kortkoblingseffekten, så kan du med fordel vælge Fleischmann 6511. Det er desuden koblingen som officielt benyttes af FREMO. 


Fleischmann krogkobling

www.fleischmann.de

Nr. 6509/6510

Mogens V: Lidt historie om koblingen:

  • K1a, K1b og K1c: Fleischmann startede i 1952 med deres kobling i metal fallhaken-kupplung (Fallhaken = fald krog /hage/gribe/klo kobling), som var overtaget fra deres 0 samling. Den var meget stor.
  • K2: Allerede året efter i 1953-54 havde de så den første H0 kobling klar (stadig metal). Den havde et lille horn øverst for at lette håndafkobling.
  • K3 (metal): Omkring året 1960 - 61 fjernede man så det lille horn.
  • K4: Ca. 1965 kom koblingen i plastik, dog stadig med faldkrog i metal. (Før kunne vogne kortslutte via koblingen)
  • K5: Få år efter begyndte man så at give koblingen et skråt svej.
  • K6: Og endelig i 1976 til 1985 blev krogen tyndere og flottere.

Der findes flere underinddelinger, og de første versioner var ikke med NEM norm.


FoxFleischmann FOX kobling

Mogens V: I 1972 kom Fox koblingen som nyhed i Fleischmanns katalog, men den var meget dyr. Den var den egentlige forgænger for Profi koblingen. De fungerer ens, men FOX - koblingen er mere kantet end Profi og har en anden dimension - den slog aldrig an. FOX koblingen var med i kataloget sidste gang i 1979 - 80, og den kostede dengang 33,60 kr.

Fox1_730

Fox2_350
Fox3_350

 


Hobbytrade A-kobling

www.hobbytrade.dk

Nr. 99006


Märklin Relex kobling

www.maerklin.com

Nr. 72060

Udkom i 1956.

sjlauritsen, Sporskiftet: Koblingen kræver ingen introduktion. Det er Märklins gamle standardkobling, som alle kender. Radius 1 og kortkoblinger:
Roco Universal kan som den eneste NEM 360-kompatible kobling trække Märklin og Roco vogne rundt i radius 1 uden at de afsporer. Det kan Märklins kortkobling ikke, hvis den sidder på Roco vogne med fire aksler. Koblingshovedet vil ramme puffen og trække vognen af sporet. Til gengæld kan man sagtens kombinere Märklin koblinger på Märklin vogne og Roco koblinger på Roco vogne. Det fungerer lige så godt også i radius 1, jeg har testet det ved flere lejligheder. 


Piko bøjlekobling

www.piko.de

Nr. 56030.

 


Roco standard bøjlekobling

www.roco.co.at

Nr. 40243


Rocos universalkobling (Type III)

www.roco.co.at

Nr. 40395

Moppe, Sporskiftet: De er så "universelle", men kan alligvel ikke koble til lokomotiver der kun har en krog og ingen bøjle. eller rettere det går fint så længe man kører ligeud, men første gang du kommer gennem et sporskifte risikerer du at tabe alle vognene.

Rocos universelle og dens forbillede Märklin kortkoblingen er begge meget "kluntede" i ders udseende og alligevel knapt så universelle i den virkelige verden som producenterne gerne vil gøre dem til. Til gengæld er der drønhamrende svære at lige koble fra hinanden med hånden i forhold til en almindelig bøjlekobling eller Roco type II / Fleischmann Profi.

Morten Flindt Larsen, groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model: Roco Universal er ikke en egentlig kortkobling, men en udmærket standardkobling, der kobler nogenlunde tæt med andre RU koblinger. Det er dog ikke den standardkobling, der behøver mindst kraft til at koble sammen og har den mest pålidelige "pre-uncoupling".

PerOlsen, Sporskiftet: Jeg forsøgte også Rocos universelle til bl.a. mine problematiske Heljan personvogne. Helt fint lige ud ... men gennem en S-kurve i f.eks. en spordiamant falder de fra hinanden, da de ikke er lukkede hele vejen rundt. Dem kan jeg ikke anbefale.

sjlauritsen, Sporskiftet: Her er til gengæld den kobling, der kobler lettest af alle. Det er godt nok ikke en kortkobling, men den kobler alligevel tæt, ca. 2 mm mellem pufferne. Den er særlig tolerant, hvis en kobling er ude af justering, det tager den ikke så tungt og kobler som regel alligevel. En fantastisk kobling, her fungerer pre-afkobling også altid uden problemer. Jeg overvejer kraftigt, at alle vogne skal have denne kobling monteret. Eneste ulempe ved Roco Universal er den "halve" koblingsbøjle. Jeg har hørt om folk, der har tabt vogne pga. at de har hægtet sig af bøjlen. Jeg har aldrig selv oplevet det, og jeg har testet og testet.

Jeg tror jeg ender med at benytte Rocos Universal kobling. I hvert fald til godsvogne. Jeg har ikke besluttet mig for passagervogne endnu ... 


Rocos højdejusterbar universalkobling

www.roco.co.at

Nr. 40396, Variant af Rocos universalkobling (Type III) som kan højdejusteres.

Mikael, Sporskiftet: Meget praktisk til vogne, der ikke lige har NEM-skakten i den helt rigtige højde.


Kortkoblinger


Fleischmann Profi kobling

www.fleischmann.de/?page=7&ipp=8&pid=17&trackgauge=1&label=6&equipment=&epoch=&query=&onlynew=

Nr. 6515

Mogens V: I 1985 bragte Fleischmann PROFI - KUPLUNGEN med forafkobling på banen, og den har så været min foretrukne kobling siden da, og den kan tilpasses alle køretøjer.

Leif Bach, groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model: Den bedste kobling er efter min smag Fleischmann's Profi-kobling. Den kobler fint både til og fra. Der skal ikke ret meget tryk til, før den kobler til. Hvis man har gamle vogne uden kinematik, findes der forskellige typer, der kan monteres fx med en nitte.

Moppe, Sporskiftet: Profi kræver lidt mere kraft (end Rocos type II ) for at koble sammen, men er til gengæld super stabil, når den først er koblet sammen giver den en meget "stiv" sammenkobling.

Horsecreek, Sporskiftet: Jeg er startet på et større projekt med at bygge lys i alle mine passagervogne. For evt. at kunne koble godsvogne og personvogne sammen, bruger jeg Viessmanns strømførende koblinger, som kan koble med Fleischmanns Profikobling. Derfor overvejer jeg at skifte til Profikoblinger.

Leonard, Sporskiftet: Jeg valgte at bruge Profi, men vil nu til at afprøve Kadee.

sjlauritsen, Sporskiftet: Denne kobling er en glimrende kobling, men det kræver at man skifter alle sine koblinger ud for at kunne benytte den.
Her er en anden cool kobling, men jeg synes den er svær at få til at koble. Jeg skal hamre vognene sammen og det holder ikke. Til gengæld er den meget anonym og super flot. Jeg benytter den på mine MA lyntog, da den minder meget om en Scharfenberg automatkobling (http://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenberg-Kupplung). Har du MZ 1425 kan også sætte en på og trække en IC4 rundt med den.  

Kjell H, Modelljernbaneforeningen i Norge
: Jeg har for over 10 år siden konvertert til Fleischmann sine kortkoblinger og er meget fornøyd med disse!
Utvilsomt det beste kompromis som en MJ-kobling må være.
 
Fordelene kan kort oppsummeres:
- Kompakt. Stikker lite ut foran buffert på siden som ikke er tilkoblet.
- Tåler ujamt spor uten å løse ut. Sikker funksjon!
- Meget stiv sammenkobling med lite slakk. Krever ikke stive fjærer på vognkulisser. Derfor lett å skyve vogner uten avsporing.
- "Passe treg". Det er mulig å skyve vogner forsiktig under rangering uten at koblingen slår inn.
- Lett å demontere vognstammer for hånd. Det er bare å løfte vognen rett opp uten bruk av verktøy.
- Ikke magnetisk. Påvirkes ikke av magneter i sporet. (Noen bruker magneter for å utløse funksjoner på rullende materiell).
- Kobler lettere enn konkurrenter i kurver.
- Mulighet for å skyve vogner videre fra en avkoblingsskinne uten at koblingen faller tilbake.
- Mange varianter av innfesting (utenom NEM-lomme).
- Høy kvalitet og nøyaktighet i fremstilling og plastmateriale.
- Finnes på markedet som elektrisk ledende kobling med 1 og 2 poler.
 
Ulemper:
- Koster litt mer enn rimeligste konkurrent.
- Ikke alltid like lett å få tak i.
- Ikke den aller minste på markedet (men størrelsen er nødvendig for pålitelighet mht. ujamt spor).

 

Nr. 6514.

Das Modell: für die Zahnradlok 4034 und für Wagen mit Kulissenmechanik K, die auf Strecken mit Zahnstangengleis verkehren.

Mogens V, Sporskiftet: Denne udgave er dog konstrueret så man kan befare tandstangsbaner (bjergbaner), og således ikke fylder så meget nedenunder. Koblingen kan let genkendes, da den bevægelige del ikke er sort, men derimod brun.


ESU

ESU41000

www.esu.eu

ESU  41000

Universal Kurz-Kupplung

http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/universal-kurzkupplung/

 Nyhed 2015

YouTube: ESU EEE BR261 DigitalKupplung DE


Ribu®-Train Connecting System

www.rietze.de/en/products/ribu_train.htm

Ribu: This system will allow you: To drive your trains with short coupling system on all customary de-coupling tracks, even in pushing mode. Easy coupling and de-coupling even on tracks with several following switches. It works also if the weight of the car is less one gram and driving in formation even so, it will not de-couple up- and down hill as well as on track joints.

 


Märklin kortkobling

www.maerklin.com

Nr. 7203. Udkom i 1985

Frede2300, Sporskiftet: Koblingerne er lidt højere end f.eks. rocos kortkoblinger. Det har så den uheldige effekt at nogle af mine roco vogne får viklet pufferne ind i koblingerne i de skarpe kurver... med afsporing til følge.

De kobler nogenlunde med almindelige bøjlekoblinger. På nogen vogne er bøjlen så stram eller sidder i en dårlig højde at det ikke kan lade sig gøre - end ikke med håndkraft.
- De kobler slet ikke med mærklins gamle lokomotiver (uden bølje men med to "arme" ud til siden)
- De passer på ingen måde til roco eller lilliput vogne idet pufferne vikler sig ind i koblingen i kurverne.
- På ingen af de vogne jeg har eksperimenteret med kunne man efter montering af märklin kortkoblinger bruge mærklins egen c-afkoblingsskinne... 

PerOlsen, Sporskiftet (nov 2008): Jeg anvender pt. en blanding af Märklins kortkoblinger og Rocos type II. Men det er kun et spørgsmål om tid før jeg kun anvender Roco type II. Jeg blev mere og mere irriteret over Märklins kortkoblinger, da de lette Roco godsvogne oftest blev skubbet fremad, når jeg ville køre hen og koble til.

Horsecreek, Sporskiftet: Märklins kortkoblinger har jeg fravalgt fordi de giver problemer med at svinge til siden på Heljans vogne.

DennisTR, Sporskiftet: Jeg bruger Märklins kortkoblinger, og de virker fremragende. Har ikke haft problemer med at de ikke kan svinge ud på Heljan vogne, som jeg har en del af, men jeg havde heller ikke særligt skarpe kurver på min nu nedlagte bane. Märklins kortkobling kobler fint og let, og den er nem at skille igen med den medfølgende afkobler, eller evt. en hjemmelavet. Jeg er dog blevet nysgerrig med hensyn til Kadee koblingen, men er i tvivl om den kan gå fri af punktkontakterne i de slanke K-skifter. Ved I om den kan det  Og hvorfor er den ikke særligt udbredt (dette er blot min opfattelse) her i Europa

Occam, Sporskiftet: Jeg har skrevet lidt om emnet her med lidt links: http://www.mj-blog.dk/2006/05/kortkobling/

sjlauritsen, Sporskiftet: Fordelen ved Märklins kobling er, at den kobler utrolig tæt. Den kobler dog ikke altid let og er ikke særlig tolerant, hvis koblingerne er lidt ude af justering. 1.5 mm mellem pufferne. Hos mig oplever jeg, at det mest er på lokomotiver uden kortkoblingskulisse at koblingerne kommer ud af justering. Alle mine vogne har pt. Märklins kortkobling monteret. Du skal være opmærksom på at Märklins kortkoblinger ikke vil fungere med andet end Märklin materiale på små radier. Det skyldes at Märklins pufferhøjde er en anelse højere end NEM-standarden anbefaler. Märklins koblingshoved vil "ramme" pufferne, hvis du monterer den på f.eks. en Roco vogn med fire aksler og trækker den rundt i radius 1 + 2.

Moppe, Sporskiftet: ... hvorimod Märklins kort/universalkobling er krop umulig at få fra hinanden uden en afkoblingsskinne, eller andet til at trykke på undersiden. 


Rocos Type II kortkobling

Også kaldet Roco Profi

www.roco.co.at

Nr. 40270

Moppe, Sporskiftet: Dens store force er i mine øjne at den ikke fylder særligt meget mellem vognene, når den er koblet sammen. Til gengæld er den grim, når den stikker bagud af den sidste vogn. Her er Fleischmans bedre, der er lidt "amerikanerkobling" over den. Rocos kortkobling er ikke så vridningsstabil sideværts, så tunge tog, med knapt så gode kulisser er Fleischmans at foretrække, men ellers er Roco'en ret god.

Ulempen er at de bliver hurtigere slidt end Profi. Profi har også den fordel at de danner en stiv sammenkobling, hvor Rocos kortkobling er mere blød.

Begge har den fordel at afkobling er meget let - også per håndkraft og de kan "forafkobles", det vil sige at man skubber en over afkoblingsskinnen, fortsætter med at skubbe vognen hen, hvor den skal holde og stiller vognen ved at køre den anden vej.

PerOlsen, Sporskiftet: Type II kobler i øvrigt meget blidt og smukt ... og frakobler også meget let. Den kobler meget lettere end Märklins kortkoblinger. Märklins koblinger kræver ofte et pænt stød mellem lok og vogn for at koblingen får fat ... mens Rocos kobling kan koble langsomt og præcist. Eneste ulempe som jeg kan se er, at den kun kobler med sig selv. Og på de Märklin MY'er, der har underhængte sneplove er man nødt til at skære et lille hak i Roco koblingen. Men det virker.

PerOlsen, Sporskiftet (nov 2008): Det er kun et spørgsmål om tid før jeg kun anvender Roco type II. De kobler simpelthen så smukt og er lette at skille igen.

Pr908, Sporskiftet: Jeg bruger Rocos kortkobling 40270 og de kobler bare perfekt hver gang og kobler aldrig fra midt på strækningen som mine maerklin kortkoblinger gjorde.

sjlauritsen, Sporskiftet: Denne kobling er en glimrende kobling, men det kræver at man skifter alle sine koblinger ud for at kunne benytte den.
Den store fordel ved Roco Profi er muligheden for at kunne løfte en vogn ud af stammen. Denne fordel går igen hos alle koblinger, der ikke kan med NEM 360. De andre koblinger filtrer sig derimod ind i hinanden og skal skilles ad med en afkobler. Det er ikke noget jeg ser som et problem, men jeg ved at andre gør. Roco Profi kobler afsindig tæt, virkelig en fed kobling, men jeg synes den ser grim ud på små godsvogne. Den "rager" for langt ud og så er den grå. Det er min mening, og det er en smagssag. Gør op med dig selv, hvad du synes.

Jeg tror jeg ender med at benytte Rocos Universal kobling. I hvert fald til godsvogne. Jeg har ikke besluttet mig for passagervogne endnu, men Rocos Type II kortkobling synes jeg vinder lidt. 


40287

Rocos højdejusterbar Type II kortkobling

http://www.roco.co.at/

Nr. 40287, Variant af Rocos kortkobling (Type II) som kan højdejusteres (ca. 2 mm).

Nr. 40286, Som 40287, men passer til ADE vogne (Hermed menes sandsynligvis ADE Eisenbahn modelle: http://www.ade-eisenbahn-modelle.de/)

40286Horsecreek, Sporskiftet: Kan bruges til MR/MRD sættet fra Lima.

PerOlsen, Sporskiftet: Rocos højdejusterbare Type II kobling kan desuden anvendes til at få to Hobby Trade Cu-vogne til at koble sammen uden at man skal afkorte pufferne. Cu-vognenes puffer er for lange til at Märklins og Rocos kortkoblinger kan nå - selv på lige strækninger. Men højdejusteringen giver lige et par millimeter mere afstand.

 

 


 

 

Strømførende koblinger


Heljan Power Coupler, 850211

www.heljan.dk

Nr. 850211, Strømførende kobling.

Perron4: En meget praktisk NEM-kobling som er strømførende. Denne kobling kan nemt monteres på alle vogne med NEM-koblinger og du opnår med den at du kan føre strøm til vognen. Dette kan f.eks. bruges til vognbelysning inde i vognen.Koblingen kan også sættes på loks med en NEM-kobling og du kan så monter de 2 ledere på forbindelser inde i loket med strøm på.

Heljan: Vi har udviklet en 4 polet Power Coupler hvor der er mulighed for at afkoble via en afkoblingsskinne. Dog skal gøres opmærksom på at vognen skal have en min. vægt på 125 gram. Denne Power Coupler kan bruges i en standard NEM skakt.

Kresten, Sporskiftet: Er p.t. ved at montere dem - ikke uden problemer... bl.a. udmærker de sig ved, at alle ledninger fra koblingen er samme farve: Sort!
Det giver godt nok udfordringer, hvis man vil føre en enkelt leder - eller, som i mit tilfælde: 4 ledere - gennem et antal vogne for at nå frem til styrevognen.
Men Heljan har dem altså - pæne, og de virker.
I øvrigt vil jeg gerne se den afkoblingsskinne, som er i stand til at afkoble Heljans koblinger... De sidder godtnok sk...godt sammen. Men desværre er Heljan ikke særligt informativ på deres webside.

Moppe, Sporskiftet: Glem alt om afkoblingsskinne til Heljan.

lokofører, Sporskiftet: Jeg har selv brugt dem til en bn stamme (jeg køre jævnstrøm digital), men jeg er ikke tilfreds med dem da de bliver for løse efter de har været skilt ad et par gange med det resutat ad der ikke er kontakt mellem vogne så jeg er på udkik efter nogle andre.

Horsecreek, Sporskiftet: Jeg har brugt dem til en stamme Bn-vogne. Når de først er koblet sammen, skal der så meget til at skille dem ad, at det ikke sker ved et uheld. Mine kobler stadig perfekt efter mange afkoblinger.

Heljans strømførende koblinger på www.toggal.dk


Märklin strømførende kobling

www.maerklin.com

Nr. 72021, Strømførende kobling

Kresten, Sporskiftet:
Jeg har monteret Märklin strømførende kortkoblinger (72021) på Togmodelles Bx-vogne. De kommer fint rundt i R1-kurver og strømmen bliver fint sendt videre. Så dit problem med små kurveradier har jeg ikke.
Men hvordan det ligger med andet end manuel afkobling "remains to be seen". De er temmelig svære at samle, så de er sikkert lige så svære at skille ad. De ender nok med at blive udskiftet - til hvad, ved jeg ikke...

lars hansen, Sporskiftet:
Hvis de står over for hinanden på et lige spor ved sammenkobling går det rimeligt ihvertfald med mine roco og maerklin b-vogne ved afkobling skal de igen stå lige over for hinanden samtidig med at man trykker på koblingerne nedefra så går det nogenlunde ,skal lige prøves et par gange

Se også Märklin Nr. 7319, Current-Conducting Close Coupler under Faste trækstænger.


Märklin trækstang med strømføring

Se under Faste trækstænger.


Roco 4-Pole Conductive Coupler

www.roco.co.at

Nr. 40345, Strømførende kobling


T4T

t4t.e-vendo.de, Under "Produkte" og "Kupplungen".

Strømførende kobling der kan afkobles digitalt.

DennisTR, Sporskiftet: Der findes et lille firma, T4T hedder det, som er igang med at udvikle nogle lækre strømførende koblinger, som endda kan koble i kurver min. radius 800 mm. Så vidt jeg kan konstatere har de fire ledere.
Se evt.
http://t4t.e-vendo.de/ og klik på "produkte" og på "Kupplungen". Jeg kan desværre ikke linke direkte.
I sidste nr. af Banen (maj 2008) er der en kort beskrivelse af dette firma og deres kommende produkter.

Moppe, Sporskiftet: Jeg mangler seriøst noget der fortæller, hvordan den virker, en videosekvens der demonstrerer det oma.
Beskrivelsen er meget tynd, hvis du spørger mig.
Hvad bruges IR dioden til i forbindelse med styring, hvordan styrer man at præcist een kobling skiller og ikke alle i togsættet osv.........
Koblingen har været på vej siden engang i 2005 og burde kunne leveres her i Marts 2008. Der er dog stadigvæk ingen beskrivelse af, hvordan koblingen styres. Er der elektronik i selve koblingen, hvordan ved man, hvilke 2 koblinger der vender imod hinanden osv.......

Okay til 12-13 Euro per kobling er det også nærmest lige meget, forstil dig et godstræk du skal rangere med - 180 kr i koblinger per vogn skal man godt nok være vild med det.......


Viessmann strømførende kobling, 2 pol

https://www.fleischmann.com/products/Viessmann/5048.aspx

Nr. 5048, Strømførende kobling, 2 pol.

Perron4: En meget praktisk NEM-kobling som er strømførende. Denne kobling kan nemt monteres på alle vogne med NEM-koblinger og du opnår med den at du kan føre strøm til vognen. Dette kan f.eks. bruges til vognbelysning inde i vognen.
Koblingen kan også sættes på loks med en NEM-kobling og du kan så monter de 2 ledere på forbindelser inde i loket med strøm på.

Horsecreek, Sporskiftet: Jeg er startet på et større projekt med at bygge lys i alle mine passagervogne. For evt. at kunne koble godsvogne og personvogne sammen, bruger jeg Viessmanns strømførende koblinger, som kan koble med Fleischmanns Profikobling. Derfor overvejer jeg at skifte til Profikoblinger.

Leif Bach, Sporskiftet: I omkring et par år har jeg anvendt Viessmann's 2-ledede strømførende kobling (Fl. Profi-system) bl.a mellem MO-Cpl pg Cps. Elektrisk acceptabelt, hvis man er opmærksom på, at de strømførende bøjler skal ligge rigtigt i forhold til hinanden. Der er bøjler på over- og underside. De kobler ikke korrekt hver gang. Man kan ikke forvente, at de sammenkoblingsmæssigt fungerer som Profi-kobling uden strøm! De skal presses sammen og kontrolleres, om bøjlerne ligger rigtigt. Jeg hælder alligevel til Viessmann's, fordi jeg generelt er tilfreds med Profi-koblingen og at de er kompatible.


Viessmann 5071

Viessmann strømførende kobling, 4 pol

https://www.fleischmann.com/products/Viessmann/5071.aspx

Nr. 5071, Strømførende kobling, 4 pol. Nyhed 2009

Frakobling er ikke nemt, iflg Viesmann selv.

 

 


Faste trækstænger

Moppe, Sporskiftet: Ved faste stammer kan man med fordel bruge faste trækstænger. Jeg (vi) har med held brugt nogle købt hjem gennem Felderbanen. De er udformet som 2 skruekoblinger koblet sammen. Sandsynligvis er det Märklin, Jan (Felderbanen) er vidst mest til Märklin. Det skal dog siges at "tapperne" til at holde den inde i NEM skakten er "op og ned" i stedet for sideværts. Det kan måske give problemer med lange togsæt. Til gengæld er prisen så vidt jeg husker den samme som en Roco stang uden detaljer.

Moppe, Sporskiftet: Dem vi havde var flotte og formet som skruekoblinger, men de knækkede efter kort tids brug. Skal jeg købe trækstænger igen bliver det simple, men massive.


Brawa

 

www.brawa.de 

Kasper Bang Jensen, groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model: Brawa laver også sådan nogle koblingstænger med "skrukobling" på...!

Asgeir, Modelljernbaneforeningen i Norge: Til helt faste vognstammer (f.eks tømmertog) sverger imidlertid jeg til Symoba/Brawa sine kobbelimitasjoner som kan stikkes inn i NEM holderne.

 


 

Makette_kuppl

Makette

www.makette.de

 

Nr. 2512

 

Pose med 12 koblingsattrapper og seks faste koblinger fra Makette til permanent sammenkobling af vogne. Monteres i KK-skakterne.

 

 


Märklin trækstang med strømføring

www.maerklin.com

Nr. 7319. Current-Conducting Close Coupler

Horsecreek, Sporskiftet: Jeg har kun erfaringer med denne kobling fra Märklins Rheingold sæt (4228). Den kobler stramt og rimelig tæt. Det eneste problem er, at den kun har en leder, så man kan ikke lave fælles stel mellem vognene.

Leif Bach,  Sporskiftet: Jeg har kørt med Mä's en-ledet stangkobling, som fungerer udmærket. Som på alt andet kan der være udfald pga. mgl. hygiejne.


Piko Standard Close Couplers

www.piko.de

Nr. 56042. Ikke en trækstang, men en fast kortkobling

Moppe, Sporskiftet: Fast kobling der er meget simpel og som kun kan kobles manuelt, da den blot er "bukket plastic" og ikke andet. Den kobler pænt tæt og fast, men er man vant til at kunne skubbe vogne sammen så de kobler er den ubrugelig - til gengæld er den billig.


Ribu®-Train Connecting System

http://www.rietze.de/en/products/ribu_train.htm

 

 


roco-kupplungsstangen-89211Rocos faste trækstang

www.roco.co.at

Roco Kupplungsstangen 89211 for VT 11.5 (ikke NEM)

 

 

 


Symoba fast kortkobling

www.symoba-schniering.de

Feste Verbindungsdeichsel 104.

Fylder ikke så meget.

Asgeir, Modelljernbaneforeningen i Norge: Til helt faste vognstammer (f.eks tømmertog) sverger imidlertid jeg til Symoba/Brawa sine kobbelimitasjoner som kan stikkes inn i NEM holderne.


56 76913Tillig fastkobling 

www.tillig.com

No. 76913

 


Göteborgkoblingen - i skala 1:87

IMG_0253_350Jeg har tidligere omtalt Göteborgkoblingen. Nu har der igen været en anledning til at kigge nærmere på denne kobling, og resultatet er blevet denne opdatering af det tidligere indlæg.

Mogens V. har - på opfordring - sendt mig nogle fine billeder af en række H0-vogne med monteret Göteborgkobling. Ikke nok med at han fandt nogle af de gamle vogne frem fra gemmerne, - han monterede også koblingen på en plexiglasplade, så man bedre kan se princippet.

 

Først lidt tanker:

Vi bliver konstant forkælet med nye modeltog (og huse). Mange modelbaneentusiaster er glad for de nye modeller, andre er mindre fornøjet og så er der nittetællerne - de kan altid finde noget at være utilfredse med: Et brædt for meget, en rille for dyb, en længde på 99% osv. - alle små detaljer, som for de fleste er ganske uinteressant. Det er som om, at man altid skal finde noget at brokke sig over.

Fantasimodeller får også på puklen, selvom de ikke udgiver sig for andet, end det de er - fantasimodeller.

Udgiver en producent en model, som har et forbillede, så skal den selvfølgelig også ligne denne, men der vil altid være noget at finde, for den der vil finde noget. Som det klart fremgår af ovenstående, er jeg ikke nittetæller ... endnu. Som tiden går bliver man jo nok mere kræsen og forbilledet betyder mere for ens investingslyst, men der er - forhåbentlig - et stykke vej, før jeg ender i den brokkende lejr.

Hvor vil jeg så hen med alt dette? Jo, når jeg ser på en model, så er det ofte koblingen, der skinner i øjnene på mig. Kan det virkelig ikke gøres bedre? Det kan undre, at der ikke er flere, der sætter fokus på dette. Nogle entusiaster fravælge da også en del koblingstyper pga udseendet. Mange typer er ikke just kønne, når de rager bagud på en vognstamme. Der er ingen koblingstyper, der for alvor kan siges at være nette, når man lige ser bort fra de faste trækstænger. Her er det, at Gøteborgkoblingen kommer ind i billedet.

IMG_0266_350IMG_0274_350

Koblingen

Got3_350Göteborgkoblingen blev oprindelig lavet til spor 0, og den stammer fra den svensk modeljernbaneklub "Göteborg Modeljernbanneklub".

Koblingen laves af pianotråd på 0,3-0,5 mm og består af to dele: En bøjle og en krog. Bøjlen er placeret imellem pufferne. Krogen ligger henover bøjlen og går i indgreb med den anden vogns bøjle, når de to vogne trykkes sammen. Selve krogen kan være udformet på flere forskellige måder.

For at muliggøre afkobling er krogen enten bøjet nedad i en bue, som vist på ovenstående billeder, eller den har et trådstykke i den anden ende, som er bøjet skråt nedad og fremad. Herved kan vognene afkobles som ved traditionelle bøjle/krogkoblinger.

Fordelen er en mindre klodset kobling.

Ulempen er et større arbejde med montering af den hjemmelavede kobling. Der er ingen NEM løsning her.

Køreegenskaber? Hmm. Her søger jeg flere med erfaringer!

 

IMG_0265_350IMG_0247_350

Som det ses af billederne kobler Göteborgkoblingen fint med Fleichmanns krogkobling, så er man utålmodig med at sætte sin nye vogn på banen, kan man i første omgang sætte en Fleichmanns krogkobling i NEM skakten.

 

Got1_350Got2_350

Kommentarer fra nettet:

Mogens V, Sporskiftet: Jeg har set 2 klubber (Ribe og Esbjerg) vove forsøget i H0. Koblingerne blev lavet meget nøjagtigt med lære til bukning af tråd og special værktøj for montage - Jo der var sågar en ingeniør på.
Resultatet var, at det var slut med at rangere eller blot at køre tilbage over et sporskifte. Det hele endte i et filter af puffer, kroge og bøjler, og næsten alt ved siden af sporet. Det blev efter lang tid opgivet og lavet om igen.
Jeg er sikker på, at hvis koblingstypen er så god i H0, så ville diverse firmaer have benyttet den for lang tid siden. En ny ide er den jo slet ikke, selv om det ser godt ud.

mylle, Sporskiftet: Jeg har mere end 50 vogne og lokomotiver kørende rundt uden problemer i kurver fra R 45 og op, diverse sporskifter og S-kurver. Det handler blot om at trækbøjlen passer præcist med pufferne.

Det vigtige er at afstanden fra bøjlen til krogen er 3 mm selvfølgelig afhængig af kurveradius

merete_np, Sporskiftet: Disse koblinger er udviklet til spor 0, hvor de bruges af flere klubber og fungerer fint i den store størrelse. Odense klubben har endda lavet afkoblingsspor til dem.

IMG_0262_350

 

Efterlysning

¨Som det ses af ovenstående, så har Mogens V. desværre dårlige erfaringer med denne kobling. Jeg kender pt. kun Mylle (Sporskiftet.dk), som kører med den i H0, og som er godt tilfreds. Derfor vil jeg meget gerne høre fra andre, som har gjort sig erfaringer med disse koblinger i H0 - gode såvel dårlige.

 

 

Se også:

Artikel af Erik V. Pedersen i Banen nr. 110, s. 124: "Göteborgkobling"
Spor0.dk: Koblingsbøjle til Heljan MY (spor 0)
Se også de efterfølgende kommentarer i tråden: Koblinger - Couplers - Kupplungen på sporskiftet.dk

 

Tak til Mogens V. for billederne.

Juli 2011


Øvrige koblinger

 


 

Kadee-kobling

www.kadee.com/animation/c1.htm

Leonard, Sporskiftet: Jeg valgte at bruge Profi, men vil nu til at afprøve Kadee. (okt 2007)
Kadee er nok den kobling, der ligner mest virkeligheden og så skulle afkoblingen med en magnet være ret genial, samt den kan koble sammen bare ved at vognene rører hinanden uden at de skal presses.

De afkobler ved at en lille metalbøjle flyttes sideværts af en magnet under sporet.
Metalbøjlen skal befinde sig så tæt på sporet som muligt og kun lige være så højt at den går fri af krydsninger i sporskifter osv.
Magneten placeres lige under sporet, kan dog godt trække igennem 2mm kork og code 75 spor med plastsveller under, men der er heller ikke andre magnetfelter i form af en midterleder osv.
Magneten skal forøvrigt ligge meget præcist under midten af sporet, da den ellers ikke skubber koblingerne ud tl hver sin side.

Men det må jo være et spørgsmål om at afprøve det.
Hvis du vil komme forbi mig, så har jeg både nogle koblinger i forskellige længder og magneter, men hverken lokomotiver, vogne eller spor til 3 leder.

Kadee koblinger fås i rigtigt mange forskellige udgaver, både til NEM-skakt og til skruemontage, så det må være muligt at finde, så de passer til alle dine forskellige vogne.

Og ja, det er bare de flotteste og lækreste koblinger jeg har set. Alle amerikanere bruger dem på deres 2-leder baner

En anden detalje ved Kadee koblingerne er at de ikke kan koble tæt.
På amerikansk tog er der ikke puffere som vi kender det i Europa, det er koblingen, der holder det hele. Der skal således arbejdes meget med at finde koblinger i den rette længde og med fri plads nok til at pufferne ikke flettes i skarpe kurver.
Vogne med kortkoblingskulisse flekser når de skubbes og ved langsomt træk bliver det med mange vogne til en fjedrende bevægelse, der får vognstammen til at bevæge sig i ryk.

Jeg har forsøgt med at lime kortkoblingskinematikken fast, det virker på den fjedrende kørsel, men så skal der ret stor afstand mellem pufferne for at undgå afsporing i kurver under 600mm radius 
Næste forsøg bliver at lime Kadee koblingens bevægelse fast og se om det så fungerer med med kortkoblingskinematikkens bevægelighed.
Der skal også forsøges med fjedende puffere, for at få en så tæt som muligt.

Ellers må jeg til at køre amerikansk, for Kadee koblinger vil jeg bruge

Så har jeg fået og prøvet Kadee koblingerne.
De er simpelthen så flotte og nemme at have med at gøre. Der skal næsten intet til for at de kobler sammen, det kan ses på denne video:
http://www.westportterminal.de/video/Kadee_magnet.wmv
hvor afkoblingen også ses tydeligt.

De fås i 3 længder og jeg har nu prøvet de 2 længste, jeg vil bestille de korteste, da jeg synes det ser flot ud, når der næsten ikke er luft mellem pufferne.
Billeder af afstandene kan ses her:
http://162.dk/gallery/modeltog/koblinger
hvor Fleischmanns Profi vinder den disciplin, men letheden Kadee koblingerne kobler med, de flotte look og afkobling med magnet skjult under sporet gør at Kadee vinder suverænt.

Det lader til at kæresten skal en tur til USA i januar, så skal jeg bare have fundet en butik i nærheden, så hun kan købe en ordentlig portion med hjem

De fås til NEM-skakt.
#17
http://www.kadee.com/htmbord/page57.htm
#18
http://www.kadee.com/htmbord/page58.htm
#19
http://www.kadee.com/htmbord/page59.htm

Afkobling kan foregå med en magnet, der findes i flere udgaver, både til at lægge mellem skinnerne ovenpå sporet og til at gemme væk nedenunder. På hovedspor, hvor man ikke vil have en afkobling ved en fejl kan der også bruges en elektromagnet eller en bevægelig magnet:
http://www.westportterminal.de/movablemagnets.html


DennisTR, Sporskiftet.
I Odense idag, så jeg hos Fjellandske Jernbaners Fællesråd at man benyttede Kadee's kobling på en skinnebus, og jeg fik demonstreret hvordan det fungerer med magneten som afkobler. Koblingen er virkelig flot at se på, og afkoblingen virker rigtig godt, når man passerer elektromagneten som er gemt i sporet, vipper koblingen ud til siden og afkobler. En glimrende kobling må jeg sige.

Morten Flindt Larsen, groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Det er Kadee-koblingerne, som er uovertrufne til rangering af følgende grunde.

1.
Ingen synlige afkoblingsskinner eller manuel afkobling med løftepinde m.m. Al afkobling sker med magneter (evt. elektromagneter) placeret under sporet på de (i forvejen nøje udvalgte) steder, hvor afkobling skal finde sted. Da magneterne skal placeres, inden sporet lægges, begrænser det dog brugen af systemet på allerede eksisterende baner.

2.
Når en vognstamme med Kadee-koblinger passerer hen over magneterne, går koblingerne ikke op; først når stammen står stille med koblingen umiddelbart over magneten, åbner koblingen. Derefter kan man enten køre væk fra den afkoblede enhed(er, eller man kan skubbe enheden/erne med åbenstående kobling hen på f.eks. et sidespor og derefter køre væk; koblingen lukker ikke i, når den kommer ud af magnetfeltet, men først efter at den tilstødende "skubbende" kobling er kørt væk.

3.
Visuelt er koblingerne meget lig de amerikanske baners automatiske koblinger, men den er - efter min mening - fuldt anvendelig på
europæisk materiel, da den ikke er større end f.eks. Rocos Universalkobling (der i øvrigt heller ikke ligner en 1:1 skruekobling).

4.
Kadee-koblingen er ikke en kortkobling, men da den kan fås i forskellige længder er det - med den rigtige koblingslængde - muligt
at koble vognene ganske kort sammen, såfremt man ikke benytter for små radier i kurver og sporskifter. Alternativt kan man benytte fjedrende puffer, men det er et kæmpearbejde at ombygge en hel vognpark, så det er det kun de færreste, der giver sig i kast med.

På den bane, jeg er tilknyttet, benytter vi koblingerne således:

1. Alle trækkraftenheder forsynes med Kadee kobling. Visse damploko dog kun i tenderenden, mens der monteres skruekoblingsattrap i
frontenden.
2. Alle godsvogne forsynes med Kadee kobling.
3. Alle personvognstammer forsynes med kortkobling (Fleischmann) imellem vognene og med Kadee kobling i enderne af stammen.
4. Alle post- og rejsegodsvogne samt enkelt forstærkningspersonvogne forsynes med Kadeee koblinger.

Til det europæiske marked leverer Kadee koblingerne i forskellige længder (bl.a. af hensyn til modellernes forskellige pufferlængder) og
til montering i NEM-skakt. Der skal således ikke foretages ombygninger af materiellet, med mindre der er tale om ældre modeller uden
NEM-skakt, og dem skulle man alligevel ombygge, hvis man ville benytte kortkoblinger. Der skal afhængigt af banens størrelse benyttes et
antal magneter, som er specielt udformet til at ligge under sporet. Magneterne "frastøder", så almindelige "køkkenskabs-magneter" kan ikke bruges, og andre alternativer lod sig ikke umiddelbart finde, men da dollaren var billig har vi købt ind til hele banen på een gang sammen med et godt lager af koblinger.

Desværre er banen ikke så stor, at vi har plads til et rangerbjerg med tilhørende sporrist, men en kombination af en rangermaskine med
virksomt svinghjul (friløb) og de magnetstyrede Kadee-koblinger skal efter sigende gøre rangerarbejdet til en herlig sport, der kræver stor finfølelse og koordineringsevne.

bl,  Sporskiftet: Jeg har lige lavet en hurtig test på to hobby trade godsvogne, store Q-vogne. Kobling nr. 17 kan ikke bruges, da de er for korte, med kobling nr. 18 går det bedre, på lige stræk er afstanden mellem pufferne ca. 3 mm og i en kurve med godt 40 cm radius støder pufferne mod hinanden. Hvis man vil bruge Kadee-koblinger, skal koblingsattrappen fjernes på Q-vognene.

Og en anden ting: Jeg bruger magneter under materiellet til at påvirke reed-kontakter. Jeg har ikke prøvet at lægge en magnet under sporet for at prøve afkoblingsfunktionen, og jeg kan vel risikere, at maskiner med magneter bliver hængende over afkoblingsmagneterne?!

Princippet er godt og velprøvet, men jeg hælder alligevel til en "europæisk" løsning, da de kan koble tættere. I øvrigt synes jeg, at koblingerne også er rigelig store, à la Fleischmanns profi'er.

sjlauritsen, Sporskiftet: Denne kobling er en glimrende kobling, men det kræver at man skifter alle sine koblinger ud for at kunne benytte den.
Efter gentagne forsøg med Kadee er jeg kommet frem til, at Kadee ikke fungerer til mit formål. Kadee er en meget lækker kobling, den kobler lettest af alle koblingerne, og ser også rigtig godt ud, da den er meget anonym. Men vigtigt at huske er, at Kadee ikke er en kortkobling og den er designet til amerikanske tog uden puffer. Hvis du monterer Kadee på NEM 362 vogne, så kan du opnå kortkoblingseffekten ved at kombinere Kadee 17 og 18. Hvis den ene ende af vognen har en 17 og den anden ende en 18 og alle 17'ere og 18'ere peger samme vej, så kan du opnå en kortkoblingseffekt, ca. 2mm mellem pufferne. Til gengæld kan du ikke trække vognene rundt i mindre end radius 3 uden at pufferne fletter. Hvis du kun benytter Kadee 18, så kan du sagtens trække vognene rundt, til gengæld kan du glemme alt om kortkobling. En anden ulempe ved Kadee er at den fjedrer helt vildt. Dvs. din togstamme kan strække sig meget før den reelt sætter i gang. Kadee er en pæn kobling, men hvis du, som jeg, laver meget rangering og godstogskørsel, så tror jeg du vil være bedre tjent med en alm. NEM 360 kompatibel kobling. Jeg kan ikke holde ud når mine togstammer kører i "ryk" fordi koblingerne fjedrer. 


Krois kobling

www.krois-modell.at/produkt/digikupp

Bl.a. magnetiske kobling. Også kortkobling. Roco ligger til grundlag for denne kobling.

Lars Skjærlund, Sporskiftet: Jeg bruger MK koblinger på vognene.
Krois-koblingen er en videreudvikling af Rocos universalkobling, så den burde kunne fungere med såvel Rocos som almindelige A-koblinger; jeg har dog ikke prøvet.
Den store forskel på Krois-koblingen og Rocos er, at bøjlen på Krois-koblingen er af jern - og dermed kan løftes med et magnetfelt. Jeg har endnu ikke fået prøvet, men har købt en Peco elektromagnet, der kan placeres under sporet, og på den måde skulle kunne virke som usynling "afkoblingsskinne".
Jeg køber dem direkte hos Krois i Østrig - hjemmesiden har en online-shop. Og relativt store mængderabatter. Hurtig og effektiv levering.
Men under alle omstændigheder: De kobler dejligt tæt, og hvis KKKen ellers sidder rigtigt, kobler de også uden besvær - et lille blødt puf, og de er på. Undtagelsen er min Hobbytrade CU-vogn - jeg troede, det var koblingen, der var noget galt med, men har skiftet den mange gange, så det må være KKKen, der sidder lidt forkert... 
Det rigtigt interessante er naturligvis, at man kan få koblinger til elektrisk fjernbetjening - dem er jeg i gang med at montere i nogle lokomotiver og vogne. Og en vognbelysning som Digital LED fra AMW har indbygget understøttelse af dem.
Men jeg skal også på et tidspunkt have eksperimenteret med "afkoblingsskinner" - det burde være muligt at koble vogne fra hinanden med en elektromagnet under sporet.
Spolen i Krois koblingen kan kun tåle at være aktiveret i max. 10 sek., så der skal være en timerfunktion i dekoderen, der automatisk kan deaktivere koblingen inden timeout.
Men både Tams og Zimo laver funktionsdekodere med timeout funktion, så man kan blot montere en sådan ved siden af lokomotivets hoveddekoder; det samme er nødvendigt med LokSound, der heller ikke har timeout funktion. Efter min mening gør det ikke så meget, så får man til gengæld fire ekstra funktionsudgange, der f.eks. kan bruges til mere avanceret styring af lys.
Til vogne kan man f.eks. bruge AMWs Digital LED, der også har timeout funktion - jeg tror, den er lavet specielt med henblik på Krois koblingen.
Hvad man skal med automatkobling i en personvogn? Det vil da være ret blæret at kunne modtage et godstog forspændt en N-maskine, koble maskinen af og sende den i depot, og så sende et rangelokomotiv hen for at hente rystevognen, så den kan blive kørt ind på et depotspor... 
Af samme grund forsøger jeg
at finde plads i min kommende HS-maskine til formålet - men det kniber lidt.

Moppe, Sporskiftet: Denne magnetiske kobling kan umiddelbart tilsluttes den "almindelige" udgang på en digital lokomotiv-dekoder, så længe du ikke tænder for den i mere end 5-10 sekunde af gangen, for så brænder den sammen. Krois kan tilbyde et lille timer modul til at sætte i mellem.
Bruger man MK1 skal man skifte bøjler på sine koblinger, hvis de er af metal....


Märklin Telex kobling

www.maerklin.com

Se mere på www.thkukuk.de/Modellbahn/Misc/Digitalkupplung.html

Eller home.arcor.de/dr.koenig/digital/etelexei.htm 

Svær at skaffe.

Udkom i 1958


Roco digital kobling

www.roco.co.at

Nr. 40410

Se mere på www.thkukuk.de/Modellbahn/Misc/Digitalkupplung.html

Se www.oestjydsk-modeltogs-forening.dk/koblinger.htm

Med dekoder: Nyhed 2009

 


Andre (Ikke NEM) 

Bachmann, www.bachmanntrains.com

Proto: HO Accumate®. www.accurail.com 

McHenry, www.mchenrycouplers.com


 

Diverse kommentarer:

Heine Ravnholt, groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model: En interessant artikel fandt jeg her: http://www.boldts.net/TrainsModel2-Couplers.shtml. Hans Boldt skriver her bl.a. at han er kommet frem til at bruge Fleischmann Profi mellem passagervogne (tætteste kobling) - til gengæld mener han at der skal for meget kraft til for at koble sammen og afkoble.

Mellem de tre typer kortkoblinger Roco Type II (tæt kobling), Märklin kortkobling (tæt) og Roco Universal (ikke helt så tæt), har han svært ved at vælge, men foretrækker alligevel Roco Universal - fordi den behøver mindst kraft til at koble sammen og har den mest pålidelige "pre-uncoubling". ....

Det kunne jo godt lyde som et godt valg til alle godsvognene der skal rangeres med.

henho, Sporskiftet: Roco, Ribu og Symoba leverer alle fortrinlige kortkoblings-kulisser; men det afhænger af vogntypen; hvilken slags kulisse, der er mest velegnet.

Moppe, Sporskiftet: Jeg foretrækker Fleischmanns Profi koblingen, da vi som regel kører med nogenlunde faste togstammer. Skal der rangeres meget vil jeg næsten foretrække en almindelig bøjlekobling, eller en kadee.

Rocos universalkobling og Märklins kortkobling er umulige at få fra hinanden med hænderne alene. Her skal man have fat i noget der kan afkoble fra undersiden. Bøjlekoblinger er lette at koble fra hinanden, da man blot løfter den ene vogne og drejer den om sin længdeakse, så er den fri.
Piko Standard Close Couplers (56042), Fleischmanns Profi og Rocos kortkobling (type II) har alle den force at skal man fjerne en vogn løfter man opad og vognen er fri.

S123, Sporskiftet: Man blev i 1965 enige om en fælles kobling (for N, red), og den bruges den dag i dag af alle producenter af rullende materiel i spor N. Der findes andre typer koblinger på markedet, f.eks. Fleischmann Profi, men når man køber et lokomotiv eller en vogn i spor N, så vil den altid være udstyret med standardkoblingen, eller den er vedlagt.

Fremo, DK: Alt materiel skal være udstyret med Bøjle-koblinger (NEM 360). Kortkoblinger må kun bruges i vognstammer der ikke skal deles (Personvogne tilhører denne gruppe).
Det anbefales specielt Bøjlekoblingen fra Fleischmann, som har denne kobling som reservedel (Nr.6511).       
Det anbefales at fastlåse koblingen i en position, så anslagspladen er i plan med pufferne (forudsætter fjedrende puffer).

Horsecreek, Sporskiftet: Jeg har brugt "RI 503 KKD - Kurzkupplungsdeichsel" (Ribu train connecting system) til et par AL-vogne fra Tikøb, med et godt resultat.

sjlauritsen, Sporskiftet: Jeg synes det er rart at kunne foretage et løbende skift og det bringer os til den anden kategori: De koblinger der kan med NEM 360. Koblingerne er: Märklin, Roco Universal, Fleischmann 6511 (Profi) og Märklin Relex.

Da jeg sætter pris på at tingene glider let og elegant sammen, så har jeg haft et godt øje til Märklin og Roco, der begge leverer super koblinger, som kobler stort set uden problemer.

sjlauritsen, Sporskiftet: Ikke NEM-360 kompatible koblinger kan altid trække vogne rundt i radius 1 uanset fabrikat


Czech Dutch English French German Greek Norwegian Russian Spanish Swedish

Quick links

sporskiftet.ico jernbanen.ico jernbanen.ico signalposten.ico baneforum.ico svenska-lok.ico stummi.ico drehscheibe.ico postvagnen.ico mjfno.ico
sundborg.ico evp.ico railorama.ico niels-modeltog.ico  skala-n.ico jernhesten.ico danskmodeltog.ico reiner.ico Mathias' sidesporoledinesen.ico
djk.ico dmju.ico djm.ico museumstog.ico shs.ico