Flensburg motorvogn nr. 36

I Flensburg havde man sporvognskørsel indtil 1973. Allerede i 1974 overtog Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Flensburg motorvogn nr. 36. I 2010 blev nr. 36 sendt til Gera i Tyskland for at blive istandsat, og den er nu ved at være køreklar. I 2008 overtog man som reservedelsvogn også nr. 33 , som var meget nedslidt. Den kom fra Sporvejsmuseet i Hannover.

SFV (Stadtwerke Flensburg Verkehrsbetriebe) nr. 36 blev bygget af Hannoversche Waggonfabrik A.G midt i 20'erne og er en toakslet motorvogn. Foruden nr. 33/36 har museet også nr. 40, som man forventer også skal til Gera, når nr. 36 er færdig. Disse tre sporvogne er de eneste bevarede fra det hedengangne Flensburger Straßenbahn.


3. maj 2012: Prøvekørsel af SV Flensburg 36 motorvogn i Gera (18:29) af SporvognDK/YouTube

Læs mere på :

Wikipedea: Flensborg Sporveje
sn.dk: Sporvogne løftede sig fra skinnerne fra den 12. maj 2010
de.wikipedia.org: Straßenbahn Flensburg
SporvognDK/YouTube: Sporvejsmuseet - Flensburg 36 kommer tilbage til museet  (5:26), 3. jun 2012.

Film:

1973: Die Letzte Fahrt der Flensburger Straßenbahn (4:18) af filmtransferFL/YouTube
8. dec 2008: Ny sporvogn til museet (0:57) af tv2eastDK/YouTube
8. dec. 2008: Flensburg TW 40 kommer til Sporvejsmuseet (3:49) af SporvognDK/YouTube
5. apr. 2012: Flensburger Strassenbahnwagen 36 in Gera im April 2012 (9:36) af HStrab/YouTube
19. apr. 2010: Flensburgvognen på sporvejsmuseet (1:05) af Jeppe874/YouTube
26. maj 2012: Flensburg - Tag der offenen Tür af SporvognDK/YouTube

Billeder:

www.sporvejsmuseet.dk: Følg restaurering af nr 36 (Mange spændende billeder 2010-2012)
Mywebpromotion.com: Die Flensburger Straßenbahn
Flensburger-allerlei.de: Die Flensburger Straßenbahn

4. maj 2012

Sporvogne på Mallorca

På Mallorca kører der sporvogne i og imellem bjergbyen Sóller og havnebyen Port de Sóller. Sporvognslinien blev indviet i oktober måned 1913 og strækningen er på knap 4.9 km.

Vi begynder i Sóller:

IMG_2709_s

IMG_2709_s

IMG_2709_sIMG_2716_s

Sporvidden er 914 mm. I Sóller opstillede Siemens-Schuckert en 65 HK motor med generator, som sørgede for 600 V til sporvognene.

 

IMG_2709_s

Sporvogne 1-3 med kantede fronter er de originale fra banens start.

IMG_2709_s

 

Dernæst tager vi til Port de Sóller:

IMG_2709_s

Der afgår en sporvogn hver time.

IMG_2709_s

Sporvogn 20-24  med runde former er noget nyere end de originale 1-3. De nye er bygget i Lisabon.

IMG_2709_s

På linien blev der foruden passagerer også tidligere fragtet bl.a. frisk fisk og kul - samt torpedoer og miner til ubådsbasen i Port de Sóller.

IMG_2709_s

IMG_2709_s

Stationen i Port de Sóller

 

IMG_2709_s

Nr. 2 - en af de originale sporvogne.

 

Alle billeder er fra den 16. oktober 2010.

Til sidst et postkort fra omkring 1980:

Puerto_de_Soller.Mallorca..Ca.1980_s

 

Se også også Bunyola station  - om jernbanelinien imellem Sóller og Palma de Mallorca, og midtvejsstationen Bunyola.

 

Links:

Trendesoller.com: Ferrocarril de Sóller - Trams

Alan Edwards: Soller trams

 

Czech Dutch English French German Greek Norwegian Russian Spanish Swedish

Quick links

sporskiftet.ico jernbanen.ico jernbanen.ico signalposten.ico baneforum.ico svenska-lok.ico stummi.ico drehscheibe.ico postvagnen.ico mjfno.ico
sundborg.ico evp.ico railorama.ico niels-modeltog.ico  skala-n.ico jernhesten.ico danskmodeltog.ico reiner.ico Mathias' sidesporoledinesen.ico
djk.ico dmju.ico djm.ico museumstog.ico shs.ico