Kortkoblinger


Fleischmann Profi kobling

www.fleischmann.de/?page=7&ipp=8&pid=17&trackgauge=1&label=6&equipment=&epoch=&query=&onlynew=

Nr. 6515

Mogens V: I 1985 bragte Fleischmann PROFI - KUPLUNGEN med forafkobling på banen, og den har så været min foretrukne kobling siden da, og den kan tilpasses alle køretøjer.

Leif Bach, groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model: Den bedste kobling er efter min smag Fleischmann's Profi-kobling. Den kobler fint både til og fra. Der skal ikke ret meget tryk til, før den kobler til. Hvis man har gamle vogne uden kinematik, findes der forskellige typer, der kan monteres fx med en nitte.

Moppe, Sporskiftet: Profi kræver lidt mere kraft (end Rocos type II ) for at koble sammen, men er til gengæld super stabil, når den først er koblet sammen giver den en meget "stiv" sammenkobling.

Horsecreek, Sporskiftet: Jeg er startet på et større projekt med at bygge lys i alle mine passagervogne. For evt. at kunne koble godsvogne og personvogne sammen, bruger jeg Viessmanns strømførende koblinger, som kan koble med Fleischmanns Profikobling. Derfor overvejer jeg at skifte til Profikoblinger.

Leonard, Sporskiftet: Jeg valgte at bruge Profi, men vil nu til at afprøve Kadee.

sjlauritsen, Sporskiftet: Denne kobling er en glimrende kobling, men det kræver at man skifter alle sine koblinger ud for at kunne benytte den.
Her er en anden cool kobling, men jeg synes den er svær at få til at koble. Jeg skal hamre vognene sammen og det holder ikke. Til gengæld er den meget anonym og super flot. Jeg benytter den på mine MA lyntog, da den minder meget om en Scharfenberg automatkobling (http://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenberg-Kupplung). Har du MZ 1425 kan også sætte en på og trække en IC4 rundt med den.  

Kjell H, Modelljernbaneforeningen i Norge
: Jeg har for over 10 år siden konvertert til Fleischmann sine kortkoblinger og er meget fornøyd med disse!
Utvilsomt det beste kompromis som en MJ-kobling må være.
 
Fordelene kan kort oppsummeres:
- Kompakt. Stikker lite ut foran buffert på siden som ikke er tilkoblet.
- Tåler ujamt spor uten å løse ut. Sikker funksjon!
- Meget stiv sammenkobling med lite slakk. Krever ikke stive fjærer på vognkulisser. Derfor lett å skyve vogner uten avsporing.
- "Passe treg". Det er mulig å skyve vogner forsiktig under rangering uten at koblingen slår inn.
- Lett å demontere vognstammer for hånd. Det er bare å løfte vognen rett opp uten bruk av verktøy.
- Ikke magnetisk. Påvirkes ikke av magneter i sporet. (Noen bruker magneter for å utløse funksjoner på rullende materiell).
- Kobler lettere enn konkurrenter i kurver.
- Mulighet for å skyve vogner videre fra en avkoblingsskinne uten at koblingen faller tilbake.
- Mange varianter av innfesting (utenom NEM-lomme).
- Høy kvalitet og nøyaktighet i fremstilling og plastmateriale.
- Finnes på markedet som elektrisk ledende kobling med 1 og 2 poler.
 
Ulemper:
- Koster litt mer enn rimeligste konkurrent.
- Ikke alltid like lett å få tak i.
- Ikke den aller minste på markedet (men størrelsen er nødvendig for pålitelighet mht. ujamt spor).

 

Nr. 6514.

Das Modell: für die Zahnradlok 4034 und für Wagen mit Kulissenmechanik K, die auf Strecken mit Zahnstangengleis verkehren.

Mogens V, Sporskiftet: Denne udgave er dog konstrueret så man kan befare tandstangsbaner (bjergbaner), og således ikke fylder så meget nedenunder. Koblingen kan let genkendes, da den bevægelige del ikke er sort, men derimod brun.


ESU

ESU41000

www.esu.eu

ESU  41000

Universal Kurz-Kupplung

http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/universal-kurzkupplung/

 Nyhed 2015

YouTube: ESU EEE BR261 DigitalKupplung DE


Ribu®-Train Connecting System

www.rietze.de/en/products/ribu_train.htm

Ribu: This system will allow you: To drive your trains with short coupling system on all customary de-coupling tracks, even in pushing mode. Easy coupling and de-coupling even on tracks with several following switches. It works also if the weight of the car is less one gram and driving in formation even so, it will not de-couple up- and down hill as well as on track joints.

 


Märklin kortkobling

www.maerklin.com

Nr. 7203. Udkom i 1985

Frede2300, Sporskiftet: Koblingerne er lidt højere end f.eks. rocos kortkoblinger. Det har så den uheldige effekt at nogle af mine roco vogne får viklet pufferne ind i koblingerne i de skarpe kurver... med afsporing til følge.

De kobler nogenlunde med almindelige bøjlekoblinger. På nogen vogne er bøjlen så stram eller sidder i en dårlig højde at det ikke kan lade sig gøre - end ikke med håndkraft.
- De kobler slet ikke med mærklins gamle lokomotiver (uden bølje men med to "arme" ud til siden)
- De passer på ingen måde til roco eller lilliput vogne idet pufferne vikler sig ind i koblingen i kurverne.
- På ingen af de vogne jeg har eksperimenteret med kunne man efter montering af märklin kortkoblinger bruge mærklins egen c-afkoblingsskinne... 

PerOlsen, Sporskiftet (nov 2008): Jeg anvender pt. en blanding af Märklins kortkoblinger og Rocos type II. Men det er kun et spørgsmål om tid før jeg kun anvender Roco type II. Jeg blev mere og mere irriteret over Märklins kortkoblinger, da de lette Roco godsvogne oftest blev skubbet fremad, når jeg ville køre hen og koble til.

Horsecreek, Sporskiftet: Märklins kortkoblinger har jeg fravalgt fordi de giver problemer med at svinge til siden på Heljans vogne.

DennisTR, Sporskiftet: Jeg bruger Märklins kortkoblinger, og de virker fremragende. Har ikke haft problemer med at de ikke kan svinge ud på Heljan vogne, som jeg har en del af, men jeg havde heller ikke særligt skarpe kurver på min nu nedlagte bane. Märklins kortkobling kobler fint og let, og den er nem at skille igen med den medfølgende afkobler, eller evt. en hjemmelavet. Jeg er dog blevet nysgerrig med hensyn til Kadee koblingen, men er i tvivl om den kan gå fri af punktkontakterne i de slanke K-skifter. Ved I om den kan det  Og hvorfor er den ikke særligt udbredt (dette er blot min opfattelse) her i Europa

Occam, Sporskiftet: Jeg har skrevet lidt om emnet her med lidt links: http://www.mj-blog.dk/2006/05/kortkobling/

sjlauritsen, Sporskiftet: Fordelen ved Märklins kobling er, at den kobler utrolig tæt. Den kobler dog ikke altid let og er ikke særlig tolerant, hvis koblingerne er lidt ude af justering. 1.5 mm mellem pufferne. Hos mig oplever jeg, at det mest er på lokomotiver uden kortkoblingskulisse at koblingerne kommer ud af justering. Alle mine vogne har pt. Märklins kortkobling monteret. Du skal være opmærksom på at Märklins kortkoblinger ikke vil fungere med andet end Märklin materiale på små radier. Det skyldes at Märklins pufferhøjde er en anelse højere end NEM-standarden anbefaler. Märklins koblingshoved vil "ramme" pufferne, hvis du monterer den på f.eks. en Roco vogn med fire aksler og trækker den rundt i radius 1 + 2.

Moppe, Sporskiftet: ... hvorimod Märklins kort/universalkobling er krop umulig at få fra hinanden uden en afkoblingsskinne, eller andet til at trykke på undersiden. 


Rocos Type II kortkobling

Også kaldet Roco Profi

www.roco.co.at

Nr. 40270

Moppe, Sporskiftet: Dens store force er i mine øjne at den ikke fylder særligt meget mellem vognene, når den er koblet sammen. Til gengæld er den grim, når den stikker bagud af den sidste vogn. Her er Fleischmans bedre, der er lidt "amerikanerkobling" over den. Rocos kortkobling er ikke så vridningsstabil sideværts, så tunge tog, med knapt så gode kulisser er Fleischmans at foretrække, men ellers er Roco'en ret god.

Ulempen er at de bliver hurtigere slidt end Profi. Profi har også den fordel at de danner en stiv sammenkobling, hvor Rocos kortkobling er mere blød.

Begge har den fordel at afkobling er meget let - også per håndkraft og de kan "forafkobles", det vil sige at man skubber en over afkoblingsskinnen, fortsætter med at skubbe vognen hen, hvor den skal holde og stiller vognen ved at køre den anden vej.

PerOlsen, Sporskiftet: Type II kobler i øvrigt meget blidt og smukt ... og frakobler også meget let. Den kobler meget lettere end Märklins kortkoblinger. Märklins koblinger kræver ofte et pænt stød mellem lok og vogn for at koblingen får fat ... mens Rocos kobling kan koble langsomt og præcist. Eneste ulempe som jeg kan se er, at den kun kobler med sig selv. Og på de Märklin MY'er, der har underhængte sneplove er man nødt til at skære et lille hak i Roco koblingen. Men det virker.

PerOlsen, Sporskiftet (nov 2008): Det er kun et spørgsmål om tid før jeg kun anvender Roco type II. De kobler simpelthen så smukt og er lette at skille igen.

Pr908, Sporskiftet: Jeg bruger Rocos kortkobling 40270 og de kobler bare perfekt hver gang og kobler aldrig fra midt på strækningen som mine maerklin kortkoblinger gjorde.

sjlauritsen, Sporskiftet: Denne kobling er en glimrende kobling, men det kræver at man skifter alle sine koblinger ud for at kunne benytte den.
Den store fordel ved Roco Profi er muligheden for at kunne løfte en vogn ud af stammen. Denne fordel går igen hos alle koblinger, der ikke kan med NEM 360. De andre koblinger filtrer sig derimod ind i hinanden og skal skilles ad med en afkobler. Det er ikke noget jeg ser som et problem, men jeg ved at andre gør. Roco Profi kobler afsindig tæt, virkelig en fed kobling, men jeg synes den ser grim ud på små godsvogne. Den "rager" for langt ud og så er den grå. Det er min mening, og det er en smagssag. Gør op med dig selv, hvad du synes.

Jeg tror jeg ender med at benytte Rocos Universal kobling. I hvert fald til godsvogne. Jeg har ikke besluttet mig for passagervogne endnu, men Rocos Type II kortkobling synes jeg vinder lidt. 


40287

Rocos højdejusterbar Type II kortkobling

http://www.roco.co.at/

Nr. 40287, Variant af Rocos kortkobling (Type II) som kan højdejusteres (ca. 2 mm).

Nr. 40286, Som 40287, men passer til ADE vogne (Hermed menes sandsynligvis ADE Eisenbahn modelle: http://www.ade-eisenbahn-modelle.de/)

40286Horsecreek, Sporskiftet: Kan bruges til MR/MRD sættet fra Lima.

PerOlsen, Sporskiftet: Rocos højdejusterbare Type II kobling kan desuden anvendes til at få to Hobby Trade Cu-vogne til at koble sammen uden at man skal afkorte pufferne. Cu-vognenes puffer er for lange til at Märklins og Rocos kortkoblinger kan nå - selv på lige strækninger. Men højdejusteringen giver lige et par millimeter mere afstand.