Så endte det også med, at My1287.dk kom på facebook.
Der er ikke meget at se endnu, ... og det er heller ikke sikkert, at der kommer meget mere, men nu er den på. Mon ikke der kommer lidt nyheder på i ny og næ.
I venstre siden findes der nu en "Synes god om" knap, men du kan også blot trykke på knappen herover. Det er jo altid sjovt at se, om folk kan lide ens hjemmeside.
29. maj 2012
Nytåret er en god anledning til at stoppe op, for tage et tilbageblik på året der gik, og for at gøre status over både hjemmesiden, hobbyen og tilværelsen som sådan.
På hjemmesiden er der i årets løb blevet tilføjet 38 nye artikler.
"Månedens station" holder pt. en pause, men til gengæld har det givet tid til en lang række andre emner. Derfor blev det kun til fire artikler om stationer: Aarup station, Gudhjem station, Christianshøj trinbræt og Fruens Bøge station.
Tiden er bl.a. brugt på serien om kraner. I 2011 blev det til: Brokraner, De første kulkraner og Kulgårdskraner.
Et par boganmeldelser er det også blevet til (Hæftet 'Remisen Tølløse' og bogen Jernbanehist. årbog '11), og det kan afsløres, at der i 2012 vil komme mange flere til. Bogstakken på nathylden er ikke blevet mindre i år, da vi er blevet beriget med mange nye bøger, som det er umuligt at lade være med at købe, men som tiden ikke altid tillader at læse.
Fokus på virksomheder, bygninger og andre konstruktioner har også fyldt en del i år: Kbhs Kul & Koks Kompagni kendte jeg kun som byggemarked og betonfirma. Roskilde pakhus er efterfølgende blevet til et begreb: "At lave en Roskilde Pakhus" - nedrivning uden hensynstagen til bevarelsesværdien. Desuden nye funtioner for Nyborg vognværksted, det endelige for Tølløse remise og lidt detektivarbejde om Færge over Odense Å.
Artikler om kørende materiel er ikke min stærke side, men allgevel udgør de en større og større andel af siden: WLABm sovevogn og Bn vogne, samt de udenlandske Med X2000 til Stockholm, SJ X2000 og SBB-CFF-FFS RABDe 500.
Udflugter er blevet en fast bestandel af fritiden. Tre artikler om arrangementer i 2011 kan nævnes: DMJU messen 2011, Modelmesse i Stoholm 2011 og Helgoland 2011. Min tur til Miniature Miniatur Wunderland var også en oplevelse. Andre udflugter er ikke alle kommet med på siden. Her mindes jeg specielt turen med Erik V. Pedersen til Svendbog-Nyborg Banen og Langelandsbanen, samt turen gennem Jylland med Niels-modeltog og John (Railorama). En cykeltur på strækningen Thorsø-Resenbro med mine to drenge blev det også til i sommer. Dejlige ture der vil blive fulgt op på.
Sidst på året kom "Dagens film" på siden som et nyt indslag, og det har vist sig, at antallet af links i arkivet til gamle jernbanefilm er længere end forventet, så nu kommer "Dagens film" til at strække sig ind i 2012.
På modeljernbaneområdet er det blevet til: Göteborgkoblingen og Den første baggrund, foruden en række artikler om nyheder på modelmarkedet.
Aktivitetskalenderen er nu også en del af DMJU's officielle kalender, og samarbejde herom er etableret.
Et par opdateringer / opfølgninger blev det til: Trackplanner update og Sporene ved sukkerkogeriet.
Af andre artikler kan nævnes: Diplory, Märklin Tage & IMA 2011, En modelbyggers trængsler ...., W. E. Dancker-Jensen, Aprilsnar 2011 og Verden er ikke helt af lave.
Med et besøgstal på ca. 300 om dagen og til tider op til 550, kan jeg også kun være mere end tilfreds med sidens udvikling.
Specielt i juleferien er der kommet gang i modelbyggeriet igen, og fokus har været rettet mod baggrunden. Mere herom i det nye år.
Ved indgangen til 2011 udmeldte bladet Lokomotivet, at en nedlukning kunne forventes, hvis ikke de økonomiske forhold blev forbedret. Heldigvis støttede læserne op om bladet og nye abonnenter kom til. Bladet fortsatte, og har nu også meldt ud, at man kan forvente det samme i 2012.
Lokomotivet har nogle dejlige tilbundsgående artikler om danske jernbaneforhold og kan varmt anbefales, selvom sideantallet ikke er højt. Kvalitet fremfor kvantitet.
Bladet banen meldte ud, at det stoppede. Som udløber meldte et nyt blad sig på banen - Spor og baner (www.sporogbaner.dk) - som har stærke rødder i førstnævnte blad.
Et stærkt ønske fra læserne om at banen fortsatte og med en række skribenter, der meldte sig på banen for videreførelse af bladet, gav fornyet håb om en videreførelse, men nu med større fokus på danske forhold. Tre blade på markedet giver dog grobund for bekymringer.
På nettet er der også dukket en del nye sider op. Thomas Boberg Nielsens mange sider: Om havnebaner: www.havnebaner.dk, om sidespor på fri bane: www.sidesporpaafribane.dk, om TIB: www.jernbane-tib.dk, om SIN: www.sikkerhedsinstruks.dk, om SR: www.sikkerhedsreglement.dk - alle under opbygning men de ser lovende ud.
Nævnes skal også Erik V. Pedersens hjemmeside, som konstant bliver tilføjet nye spændende artikler. Specielt kan nævnes Svebølle station / Svebølle By, som er gennemsyret med god "EVP ånd".
Fra Dansk Modeltog har der også været mere aktivitet i år, som specielt har sat fokus på årets nyheder indenfor modeltog.
Et håb om, at MJ-blog kom "tilbage på sporet", er desværre ikke blevet opfyldt, men søstersiden oscalemodel.com er løbende blevet opdateret. Jeg savner den gamle primus motor. Fra Vollers modeltog har der også været ret tavst et stykke tid.
Vi kan fortsætte med de hjemmesider, hvor aktiviteten tidligere har været høj. Her skal nævnes Railorama.dk, som midlertidigt er lukket. Det forlyder dog, at noget af den vil blive reetableret (vi glæder os John). Hvor vi på nogle sider kan forvente nyt, så er det mere usikkert, hvad der sker på Steens skinnebårende sider, som har været ude af drift på det sidste, og som jeg meget vil savne, hvis de ikke kommer på igen.
John Nissens tidligere aktive banesiden har heller ikke været opdateret siden begyndelsen af 2011.
En anden side som jeg savner, er Lars Bjarke Christensens Togjournalen, som desværre blev lukket, fordi de få (kværulanterne) skulle ødelægge det for de mange. Jeg håber, at Lars får blod på tanden igen, og jeg kan blot i mellemtiden glæde mig over hans bog om Peter Knutzen.
En af de mest aktive (og ikke mindst interessante) sider er Sundborg MJ. Det flyder ud med gode modeljernbaneartikler herfra, og vi ser frem til endnu et år, hvor vi kan nyde godt af modeljernbanehobbyens overflødighedshorn.
Et cadeau skal også lyde til Lars Lindhard og hans Skala-n.dk for nogle dejlige artikler om jernbanen i både skala N og i virkeligheden.
Af nyt fra andre private anlæg/sider kan nævnes Jørnetbanen, Lystrupstation og loftsbanen (som desværre har nedlagt sin hjemmeside og nu kun kan findes på www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn).
Reiner ved Mariager er ved at vågne op fra sommersøvnen og vi glæder os til at høre mere herfra.
Jernbanen.dk har fortsat travlt. Webmaster har tilføjet søstersiderne www.signalposten.dk og www.svenska-lok.se, og han er nu selv taget i marken i det store udland downunder. Tak til alle forumdeltagere på www.jernbanen.dk/forum for nogle skønne billeder og for at delagtiggøre os i spændende viden.
Sporskiftet.dk er blevet opdateret i et nyt fancy layout, hvilket har splittet vandene. Det er ikke længere det tidligere let tilgængelige forum, men en side som vil alt på samme tid. Nye fora er dukket op (bl.a. www.signalposten.dk/forum, www.baneforum.dk, www.modeltog-tossen.dk og kmk-ho87.dk/forum). Det er en kedelig tendens. Selvom jeg går ind for decentralisering, så gør det at informationerne nu er splittet op på mange sider og dermed vanskeligere at finde. En skam.
Aktiviteten i DMJU er kraftigt forøget - ikke mindst pga. Jan-Ole's "drive" som formand, og vi glæder os til Bramdrupdam ved Kolding april 2012. Tak til hele DMJU's bestyrelse for et godt arrangement i Køge, og tak til Gert Frikke for hans nyhedsbreve i DMJU regi som er med til at synliggøre unionen.
Der er givetvis mange andre hjemmesider, som burde være nævnt, men så blev denne artikel for lang. Man kan selv tage et kig på bl.a. Tidligere "Nyt på nettet 2011" for flere detaljer. Igen blev artiklen alt for omfattende, og læseren må bære over med omfanget.
Gid det kommende år må blive lige så indbringende som det gamle. Alle ønskes et godt nytår.
Se også Året 2011 i billeder - med himlen som baggrund.
31. dec. 2011
Der er netop blevet afholdt Märklin-Tage & IMA (Internationale Modellbahn Ausstellung) 2011 i Göppingen. De sidste dage er det strømmet ind med film på YouTube, og nogle af disse har jeg skimtet igennem. God fornøjelse - men pas på tiden!
Arrangementet ser bestemt ud til at have været vellykket.
Fra "ascottee" fra YouTube har jeg også fået kommentaren: "En helt forrygende tur", så et besøg et af de kommende år var nok noget man skulle overveje.
23. sep 2011
Jeg bliver nødt til at skrive om dette!
Midt i december fik jeg en mail, der lød nogenlunde sådan her:
Hej Jeg er en gammel - nu ikke-aktiv - jernbanenørd. Af og til kigger jeg med fornøjelse på din hjemmeside. Jeg har på loftet fundet nogle numre af Signalposten fra de tidlige 70'ere - bla. med E V P. PS. mange mange trinbrædter! Hvis du er interesseret kunne jeg sende dem. |
Et sådan tilbud kunne jeg ikke takke nej til og foreslog i det mindste at betale portoen, men det ville den flinke mand ikke høre om.
I dag modtog jeg en pakke med denne stak: 38 stk. Signalposten + div spændende udgivelser.
Åh ja. "Jernbanenørden" glemte lige et par andre numre, så de bliver eftersendt!
Det er ikke blot det, at jeg har fået årets bedste (forsinkede) julegave, men mere det at en ukendt person tænker på een, blot fordi han regner med, at de vil kunne bringe lykke - og det har de!
En dejlig dag! Endnu engang tak til "den gamle jernbanenørd" i Tølløse.
Verden er ikke helt af lave!
... og nu smutter jeg - for der skal læses :-)
5. jan 2011
Som udgangspunkt er al materialet på disse sider © copyright My 1 2 87.dk, i henhold til Lov om ophavsret,
men billeder markeret med "My 1 2 87.dk" og uden © kan frit kopieres, så længe referencen bibeholdes, billedet ikke ændres og det er til ikke-kommerciel brug. Det drejer sig om størstedelen af mine egne billeder. Kan du få glæde af dem, så er du meget velkommen. Det vil dog glæde mig at blive gjort opmærksom på brugen heraf.
Jeg forbeholder mig ret til at tilbagekalde denne tilladelse, hvis billedet bruges på en, for mig, kompromitterende måde.
God fornøjelse. Erik
Basically, all material on these pages are © copyright My 1 2 87.dk, under the law Lov om ophavsret,
but the pictures marked with "My 1 2 87.dk" and without © can freely be copied as long as the reference is maintained, the image is not changed and it is for non-commercial use. This is most of my own pictures. If you can use them, please do so. However, I will be very happy to be made aware of their usage.
I reserve the right however, to revoke this license if the image is used on one, for me, embarrassing way.
Enjoy. Erik
Her finder du gamle "Opdateringer og nyheder" og tidligere "Nyt på nettet" (links).
Frederiksberg banegård og jernbanearkitekturen
Hardback, pæn stand, kr. 140
19. dec .2021
Jernbane
Pæn stand. kr. 75
7. apr. 2019
Jens Nielsen
Flot stand. Som ny. kr. 50
7. apr. 2019