Ny producent og IC4 i model

 

APN2

APN Production

Modeljernbanebranchen er en hård branche, og der er mange producenter og butikker, der har måtte dreje nøglen de sidste år. Specielt indenfor det snævre danske marked er antallet af firmaer til at overse. Derfor er det også glædeligt at se den nye producent APN Production A/S melde sig på banen.

1april

IC4 i model

APN production's første satsning ser lovende ud:

IC4 model1
IC4 i H0 fra APN Production.

I 2007 fik hobbytrade rettighederne til at producere dette togsæt, men efter en del forhandlinger og endnu længere udviklingstid ser APN sig nu i stand til at vise deres prototype frem. Det skete forleden ved en lille happening på Danmarks Jernbanemuseum for en indbudt skare af bl.a. forhandlere og bladskribenter.

En vitrinemodel

A.P. Nielsen fra APN: "Det var meget naturligt, at vi kastede os over et IC4 som vores første model. Det minder faktisk meget om Märklin's ICE med batterier, som jo også er et meget robust tog uden de store detaljer. Vi overvejede at lave enkelte detaljer, som f.eks. udskydbare fodtrin, men droppede det hurtigt, da vi først så nærmere på forbilledet. IC4 er også et rigtigt begyndersæt. Det bliver i første omgang udelukkende en vitrinemodel uden motor - det er vel også meget naturligt for de fleste købere. Dermed ikke sagt, at det ikke kan stå på et modeljernbaneanlæg. Den passer perfekt til at stå på et sidespor."

Vægten af togsættet er god. Den er helt efter planen alt for tung i forhold til specifikationerne, men det er selvfølgelig kun de første leverancer, det vil være således - helt efter forbilledet.

Andre producenter støtter op om produktionen

Også blandt de andre danske producenter står man klar til den nye model. APN fortæller, at man meget tidligt i processen gik til andre -mere garvede modelmagere- for at få lavet tilbehør. Derfor står både Skilteskoven og KM-Text klar med grafitti som vådtransfers, og modellen kan også leveres fabriksny med kraftig patinering. “Det står Asmark Models for”. Poul har haft flere modeller forbi airbrushen for at få den helt rigtige effekt frem, og det har ikke været let. Desuden kan modellen her igennem leveres i en speciel Libyen-udgave, nemlig MG 5609.

Fra producenten skal man forvente en model, der ikke er helt færdiggjort. "Nutidens købere forventer jo et produkt de selv skal færdiggøre og lave til deres helt egne version - ligesom DSB. Vi garanterer også, at alle modellerne er lidt forskellige med egne unikke egenskaber. Det er dog et koncept, som kun gælder denne model."

Trækkraft og nye koblinger

Selvom modellen ikke har motor, betyder det ikke, at den skal stå stille på modeljernbanen. I virkelighedens verden er MZ 1425, ME 1502, ME 1521 og ME 1531 udstyret med IC4 koblinger, og derfor kan man helt naturligt spænde sin HobbyTrades MZ 1425 foran, og desuden forlyder det, at McK skulle være på vej med en ME 1502 i blå udgave (Den findes i dag kun i rød/sort).

MZ 1425 ME 1502 Aarhus 20 02 2012ME1531

 hobbytradesMZ1425

"Med til samtlige modeller leverer vi en speciel IC4 koblingsattrap, som kan koble med alm. A-bøjler”, fortæller APN’s indehaver. (Mere om koblingstyper her). "Desuden leveres en fastkobling, som man kan bruge, hvis flere sæt skal sættes sammen - hvis man finder dette troværdigt. Vi overvejede en Telix kobling, men måtte opgive pga. tekniske udfordringer."

ugensbillede_48_2009

Måske med motor

Mon ikke vi inden længe kan se en luxusudgave af denne model fra DF-Model eller Felix-team: “IC4, nu med motor”. Motoren behøver ikke at være den mest lydsvage - det ville faktisk være ren blasfemi overfor forbilledet. Det samme gælder trækkraften, da de fleste alligevel vil køre med nedsat hastighed. En model med motor vil blive et “must” til alle klubbers køreaftener. Her skal man huske at ca. hver 11. løb bør udgå af køreplanen. Eet er sikkert - man skal ikke sætte næsen op efter at denne model kan blive computerstyret, ligesom dekoderen ej vil understøtte dobbeltraktion. Dekoderen bør derimod kunne stilles til at have langt udløbstid vha. F-tast, for at illudere den til tider begrænsede bremseeffekt.

Mere tilbehør på vej?

Inden længe vil vi sikkert kunne se Freja levere elektriske komponenter, som kan indsættes i modellen til dæmpning af mobildækningen i lokalet. Dekas påtænker at producere revnede aksellejekasser og EpokeModeller forsøger at lave skæve hjul.

Næste model

APN kan allerede løfte sløret for deres næste udgivelse. “Det bliver et IC2 sæt, som kommer på markedet i 2016 til april. Disse kan allerede nu forudbestilles og alle har selvfølgelig ret til at annullere ordren, hvis ikke ordredatoen overholdes fra APN's side, … men lad os nu se på det til den tid.

Det specielle My 1287 i model er også under overvejelse. Det er aldrig set i model før. Med tiden vil APN også se på andre skalaer som Skala N, TT eller Skala 100 - også kendt som N0.

Til sidst lidt om prisen.

Brugtprisen på qxl forventes allerede nu at blive en bundskraber, men nyprisen bliver noget helt andet. For at alle nittetællere kan blive tilfredsstillet, bliver prisen ca. dobbelt så stor som alle tilsvarende modeller - alene for at støtte op om troværdigheden. Af samme årsag har vi lavet et større lager af reservedele, som er til rådighed i hele garantiperioden.

IC4 model2
Om firmanavnet: Oprindeligt skulle firmaet have heddet MGF I/S, men APN Production A/S var mere mundret.
Tak til Tonny Brandt Andersen for lån af billeder.
Tak til MSPaint for hjælp med ommaling/redesign af et ICE til et IC4.

Links med relateret indhold:

Erik V. Pedersen: IC4 - nu snart som veterantog, april 2015
Skala-N.dk: IC4 eller litra MG
Modeljernbaneklubben H0-87: ME
1april
Læs også:
1. april 2015