• Skip to content
  • Skip to main navigation
  • Skip to 1st column
  • Skip to 2nd column
 

My 1 2 87

Bøger

For en "Komplet" liste over jernbanebøger se: Danske jernbanebøger fra A til Å .

MM7, MotorMateriel 7

Motormateriel fra Frichs og Scandia 1932-1978

Motormateriel7

Denne bog lever til fulde op til navnet - der fokuseres på motormaterielet ligesom i de øvrige bøger i serien. I denne bog er emnet "afgrænset" til motormateriel fra Frichs og Scandia 1932-1978. Personer, som ikke er toginteresseret, vil nok finde den noget "nørdet". Der er fokus på teknik, men alligevel får den inddraget den historiske udvikling uden at tage for mange svinkeærinder.

Når man siger Frichs, tænker man ofte på damplokomotiver, men i Danmark var Frichs i en lang årrække også toneangivende indenfor diesellokomotiver, men leverancerne har bestemt ikke været problemfrie. Ikke kun de nationale leverancer bliver omtalt, men også mange af de internationale, som fik afsmittende virkning på produktionen til de danske privatbaner og DSB. Samarbejdspartneren Scandia var også ganske aktiv og formåede endvidere at navigere noget smidigere igennem tidernes skiften, hvilket til sidst medførte, at de overtog Frichs produktion.

Bogen beskriver på bedste vis - og med mange detaljer - de forskellige diesellokomotiver, som de to fabrikker har stået fadder for på både godt og ondt: MX, MP, MO, "De Firkantede" ("Standkisterne"), "Marcipanbrødene, privatbanernes standardlokomotiver, MK/FK, MS og MB, My 1201 og 1202, underleverancer til MY, MX og MZ, Mt og MH. Man kommer langt omkring i bogen og langt ned i detaljerne. De to virksomheder - såvel som DSB - bliver også naturligt inddraget i beskrivelserne og bogen hænger godt sammen. Bogen er rigt illustreret bl.a. med fine tegninger i 1:87 af Claus Frost. En gennemarbejdet bog!

Skrevet af: Peter Christensen og John Poulsen
under medvirken af: Lars Græsted Jensen, Ole-Jørn Koch og Erik V. Pedersen,
samt med tegninger af:   Claus Frost.
Forlag: Bane bøger
Udgivet: 2009
Sideantal: 216
ISBN 97887-91434-23-5


I denne serie er der endvidere planlagt:

MM8: Materiel bygget af udenlandske fabrikker efter 1945
MM9: Om rangertraktorer mv.
MM10: Letbygget motormateriel efter 1987 - om IC3 og privatbanernes IC2 tog, regiosprinter, Desiro og Lint-tog og andre letbyggede togsæt, herunder (måske) Ansaldo's IC4.

Aug 2010


Årsskrift: Tog i tiden, 2010Togitiden2010

Årsskrift for Danmarks Jernbanemuseum. I 2010 med artikler om bl.a:

  • "Flyvende Jyder. Da DSB fik lyntog i 1935" af Lars Bjarke Christensen
  • "Statsbanernes vandforsyning af damplokomotiver, 3. del" af Morten Flindt Larsen
  • "Efterkrigstidens rangertraktorer ved DSB 1945-1969, 1. del" af Steffen Dresler
  • "Nyt fra Museets samlinger. SNNB nr. 3" af Lars Andersen
  • "Hvor kom fællesklassen fra? DSBs 2. klasse forsvandt i 1934 - eller var det 3. klasse?" af Lars Bjarke Christensen
  • "Med lyntog til Paris. Det danske firevognslyntogs besøg på jernbaneudstillingen i Paris i 1937" af "En af besætningen" (L.H. Dybdahl)
  • "Jernbanens bogstaver" af Ulrik Tarp Jensen.

God læsning. Køb det på Danmarks Jernbanemuseum ... eller bliv medlem af


Museumsklubben

•     Du kommer gratis ind på Danmarks Jernbanemuseum
•     Du kan tage en ledsager gratis med på museet
•     Du kan komme gratis ind på et antal jernbanemuseer i Skandinavien
•     Du får hvert kvartal tilsendt klubbens blad
•     Du får tilsendt det flotte og informative årsskrift
•     Du får tilbud om deltagelse i jernbanearrangementer i ind- og udland
•     Du får adgang til forskellige særtilbud

Prisen for alt dette er pr. 1. januar 2010: 240 kr. i årligt kontingent til klubben.

www.jernbanemuseet.dk

11. juli 2010


DBJ

DBJHistorien om Jernbanerne på Bornholm.

De Bornholmske Jernbaner var noget specielt. Ikke blot lå de på deres egen lille ø, men de var også smalsporede. Jernbanerne blev en væsenlig del af bornholms historie - ikke mindst i forbindelse med 2. verdenskrig, hvor både tyskerne og russerne prægede hverdagen i mange år og hvor banerne spillede en vigtig rolle. I krigens sidste dage blev både Rønne og Nexø station meget ødelagt af de store bombardementer, da tyskerne ikke ville overgive sig.

De Bornholmske Jernbaner bestod af 3 baner: Nexøbanen (Rønne-Nexø med sidespor til Almindingen, 1900), Allingebanen (Rønne-Allinge, 1913) og Gudhjembanen (Almindingen-Gudhjem, 1916)

I og med at der er tale om tre jernbaner, gør det skildringerne vanskelige at strukturere og bogen er lidt uoverskuelig at finde rundt i, men heldigvis er der et godt stikordsregister bagerst, så man alligevel efterfølgende kan bruge den som opslagsværk. Ser man bort fra opbygningen, så indeholder bogen et utal af fine beskrivelser og man får en rigtig god fornemmelse af hvilken betydning at jernbanen har haft for øen. En rigtig god bog med mange fine billeder. Kan klart anbefales.

Skrevet af:

 

Bornholms museum i samarbejde med Bornholms jernbaneinteresserede
Tekst og redaktion: Ann Vibeke Knudsen
Indledende tekster og teknisk korrektur: Jesper Reinfeldt og Sten Møller
Litteraturfortegnelse: Jens Sørensen

Forlag: Bornholms museum
Udgivet: 2007
Sideantal:
339
ISBN 978-87-88179-74-3

Det er ikke første gang, at der er skrevet om De Bornholmske baner. Bl.a. kan nævnes bøgerne:

"På sporet af DBJ" (Rønne H. - Nexø) af Svend Lund Pedersen, 1988 og

"De Bornholmske Jernbaner - 1900-1968" af Ludvig Mahler, 1993

Juni 2010


Svendborgbanen i 125 år

- Ikke nogen ny bog, men en god bog.

svendborgbanenMed udgangspunkt i sin tidligere udgivelse "Odense-Svendborg Banen 1876-1976" - bringer Lars Viinholt-Nielsen os igennem banens lange historie - opdateret med de efterfølgende 25 års aktiviteter og nu med endnu flere billeder. Svendborgbanen var startskuddet for De SydFynske Jernbaner (SFJ). Disse kom i deres storhedstid til at inkludere:

  1. Svendborgbanen
  2. Ringe-Faaborg-banen (RFB)
  3. Ringe-Nyborg Banen (RNB)
  4. Svendborg-Nyborg Banen (SNB)
  5. Odense-Nørre Broby-Fåborg Jernbane (ONFJ)
  6. Svendborg-Fåborg Banen (SFB)

I 1949 overtog DSB banerne og i løbet af 60'erne bukkede de under en efter en med undtagelse af Svendborgbanen, som den dag i dag lever i bedste velgående og med næsten hele strækningen intakt, som da den blev indviet.

En meget spændende bog - ikke mindst for en lokal jernbaneinteresseret. Velskrevet og fuld af detaljer.

Skrevet af:
Lars Viinholt-Nielsen
Forlag: SFJ-Bøger
Udgivet: 2001
Sideantal:
204
ISBN 87-984810-4-5

April 2010


Af banen

- en bog om DSBs Centralværksted i København.

AfBanenCentralværkstedet (Cvk) på Otto Busses vej, blev indviet i 1909 og er således over 100 år gammelt - en tid med storhed og aktivitet, efterfulgt af rationalisering, omstrukturering og nedgang af personale. De primære værksteder var lokomotivværkstedet, lyntogshallen og vognværkstedet, men de øvrige værksteder såsom akkumulator-, saddelmager-, træ- og elværksted var også uundværlige. Hele området har været arbejdssted for op mod 1400 arbejdere. Foruden de fysiske bygninger sætter Lise Astrup Frandsen fokus på arbejdernes vilkår og det politiske spil op igennem århundredet. Hun beskriver centralværkstedets rolle set i forhold til både DSB, staten, arbejderne og det øvrige samfund. En meget spændende bog som giver et godt indblik i den enorme arbejdsplads, som bygningerne har stået vidne til.
Bogen er et produkt af et forskningsarbejde, men den er let læselig og velformuleret. På trods af det begrænsede billedmateriale der findes (fotografering var forbudt i en lang årrække, da værkstedet var klassificeret på linie med militære anlæg), indeholder bogen en række meget spændende fotos.

Skrevet af:
Lise Astrup Frandsen
Forlag: Dansk Jernbane-Klub
Udgivet: 2008, 2. udgave
Sideantal:
96
ISBN 978-87-87050-54-8

Se også MJ-blog's anmeldelse

Sælges igennem bl.a. Jernbanebøger. Klik på "Sjælland m.v."

Mar 2010


Den forsvundne landstation

Den_forsvundne_landstation

Den forsvundne landstation er en anderledes bog om jernbanen. Mange bøger tager udgangspunkt i en bestemt jernbanestrækning eller et bestemt sted, eller i det kørende materiel. Denne bog beskriver forholdende for det arbejdende personale på primært landstationerne i 1960'erne.

For modelbyggeren er der ikke så meget at hente i denne bog, men for dem der gerne vil sætte sig ind i de interne forhold på stationen, er det en interessant bog, som beskriver arbejdsforholdene i 1960'erne med bl.a. signaltjeneste, godsbefordring, afløsere, løn- og ancienitetsforhold samt den efterfølgende personalenedgang i 1970'erne.

Første halvdel bruges på ovenstående emner og man fornemmer en god indsigt i forholdene. Desværre fremgår det ikke af bogen, hvilken baggrund Ole Edvard Mogensen har for at skrive denne ganske glimrende bog og der findes heller ingen kildeangivelser. Der hersker dog ingen tvivl om en meget kompetent forfatter, hvilket tidligere udgivelser også bevidner.

Anden halvdel bruges til en fin billedeserie af forskellige stationer med enkelte kommentarer. Eet billede pr. side - primært taget af J. Guldbæk Christensen/Arkiv JMJK, men også af andre, heriblandt forfatteren selv.

Ole Edvard Mogensen skiver i indledningen: "Det overordnede sigte med bogen er at give et stemingsbillede fra en DSB landstation fra en helt anden tid. En tid som nu uigenkaldelig er forbi". Det lykkes godt.

Bogen er på 72 sider og prisen på blot kr. 148 + porto (på oembog(a)c.dk) kan bestemt ikke skræmme nogen. En fin lille bog.

Ole Edvard Mogensen har bl.a tidligere udgivet bogen "Sporene på heden" (2006), foruden kapiteler i "Hardsyssels Årbog" i bl.a. 2006, 2008 og 2009 om henholdsvis "Vrå Station", "Stationerne i Vemb" og "Livet i Ledvogterhuset". Desuden en lang stribe artikler i bl.a "Skiveegnens jul" og "Jernbanen".

205mm * 205mm * 5mm. Vægt. 275g

Skrevet af: Ole Edvard Mogensen
Forlag: Eget forlag; OEM Consult
Udgivet: 2009
Sideantal: 72
ISBN 978-87-991676-1-6

Feb 2010


Underkategorier

Arkitektur

Danske jernbanebøger fra A til Å

Modeljernbane - bøger og blade

Bøger om havne

Div jernbane bøger og blade

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Forsiden
  • About My 1 2 87
  • Baggrund
  • Forløb og tanker
  • Anlægget
  • Artikler
  • Ture langs banen
  • Kommende arrangementer
  • Links
  • Bøger
  • Til salg
  • Arkiv
  • Kontakt
My 1 2 87.dk på Facebook

Quick links

sporskiftet.ico jernbanen.ico jernbanen.ico signalposten.ico baneforum.ico svenska-lok.ico stummi.ico drehscheibe.ico postvagnen.ico mjfno.ico
sundborg.ico evp.ico railorama.ico niels-modeltog.ico  skala-n.ico jernhesten.ico danskmodeltog.ico reiner.ico oledinesen.ico
djk.ico dmju.ico djm.ico museumstog.ico shs.ico 

Copyright/left © 2008-2023 My 1 2 87. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.