For en "Komplet" liste over jernbanebøger se: Danske jernbanebøger fra A til Å .
Motormateriel fra Frichs og Scandia 1932-1978
Denne bog lever til fulde op til navnet - der fokuseres på motormaterielet ligesom i de øvrige bøger i serien. I denne bog er emnet "afgrænset" til motormateriel fra Frichs og Scandia 1932-1978. Personer, som ikke er toginteresseret, vil nok finde den noget "nørdet". Der er fokus på teknik, men alligevel får den inddraget den historiske udvikling uden at tage for mange svinkeærinder.
Når man siger Frichs, tænker man ofte på damplokomotiver, men i Danmark var Frichs i en lang årrække også toneangivende indenfor diesellokomotiver, men leverancerne har bestemt ikke været problemfrie. Ikke kun de nationale leverancer bliver omtalt, men også mange af de internationale, som fik afsmittende virkning på produktionen til de danske privatbaner og DSB. Samarbejdspartneren Scandia var også ganske aktiv og formåede endvidere at navigere noget smidigere igennem tidernes skiften, hvilket til sidst medførte, at de overtog Frichs produktion.
Bogen beskriver på bedste vis - og med mange detaljer - de forskellige diesellokomotiver, som de to fabrikker har stået fadder for på både godt og ondt: MX, MP, MO, "De Firkantede" ("Standkisterne"), "Marcipanbrødene, privatbanernes standardlokomotiver, MK/FK, MS og MB, My 1201 og 1202, underleverancer til MY, MX og MZ, Mt og MH. Man kommer langt omkring i bogen og langt ned i detaljerne. De to virksomheder - såvel som DSB - bliver også naturligt inddraget i beskrivelserne og bogen hænger godt sammen. Bogen er rigt illustreret bl.a. med fine tegninger i 1:87 af Claus Frost. En gennemarbejdet bog!
Skrevet af: | Peter Christensen og John Poulsen |
under medvirken af: | Lars Græsted Jensen, Ole-Jørn Koch og Erik V. Pedersen, |
samt med tegninger af: | Claus Frost. |
Forlag: | Bane bøger |
Udgivet: | 2009 |
Sideantal: | 216 |
ISBN | 97887-91434-23-5 |
I denne serie er der endvidere planlagt:
MM8: | Materiel bygget af udenlandske fabrikker efter 1945 |
MM9: | Om rangertraktorer mv. |
MM10: | Letbygget motormateriel efter 1987 - om IC3 og privatbanernes IC2 tog, regiosprinter, Desiro og Lint-tog og andre letbyggede togsæt, herunder (måske) Ansaldo's IC4. |
Aug 2010
Årsskrift for Danmarks Jernbanemuseum. I 2010 med artikler om bl.a:
God læsning. Køb det på Danmarks Jernbanemuseum ... eller bliv medlem af
Museumsklubben
• Du kommer gratis ind på Danmarks Jernbanemuseum
• Du kan tage en ledsager gratis med på museet
• Du kan komme gratis ind på et antal jernbanemuseer i Skandinavien
• Du får hvert kvartal tilsendt klubbens blad
• Du får tilsendt det flotte og informative årsskrift
• Du får tilbud om deltagelse i jernbanearrangementer i ind- og udland
• Du får adgang til forskellige særtilbud
Prisen for alt dette er pr. 1. januar 2010: 240 kr. i årligt kontingent til klubben.
11. juli 2010
Historien om Jernbanerne på Bornholm.
De Bornholmske Jernbaner var noget specielt. Ikke blot lå de på deres egen lille ø, men de var også smalsporede. Jernbanerne blev en væsenlig del af bornholms historie - ikke mindst i forbindelse med 2. verdenskrig, hvor både tyskerne og russerne prægede hverdagen i mange år og hvor banerne spillede en vigtig rolle. I krigens sidste dage blev både Rønne og Nexø station meget ødelagt af de store bombardementer, da tyskerne ikke ville overgive sig.
De Bornholmske Jernbaner bestod af 3 baner: Nexøbanen (Rønne-Nexø med sidespor til Almindingen, 1900), Allingebanen (Rønne-Allinge, 1913) og Gudhjembanen (Almindingen-Gudhjem, 1916)
I og med at der er tale om tre jernbaner, gør det skildringerne vanskelige at strukturere og bogen er lidt uoverskuelig at finde rundt i, men heldigvis er der et godt stikordsregister bagerst, så man alligevel efterfølgende kan bruge den som opslagsværk. Ser man bort fra opbygningen, så indeholder bogen et utal af fine beskrivelser og man får en rigtig god fornemmelse af hvilken betydning at jernbanen har haft for øen. En rigtig god bog med mange fine billeder. Kan klart anbefales.
Skrevet af:
|
Bornholms museum i samarbejde med Bornholms jernbaneinteresserede |
Forlag: | Bornholms museum |
Udgivet: | 2007 |
Sideantal: |
339 |
ISBN | 978-87-88179-74-3 |
Det er ikke første gang, at der er skrevet om De Bornholmske baner. Bl.a. kan nævnes bøgerne:
"På sporet af DBJ" (Rønne H. - Nexø) af Svend Lund Pedersen, 1988 og
"De Bornholmske Jernbaner - 1900-1968" af Ludvig Mahler, 1993
Juni 2010
- Ikke nogen ny bog, men en god bog.Med udgangspunkt i sin tidligere udgivelse "Odense-Svendborg Banen 1876-1976" - bringer Lars Viinholt-Nielsen os igennem banens lange historie - opdateret med de efterfølgende 25 års aktiviteter og nu med endnu flere billeder. Svendborgbanen var startskuddet for De SydFynske Jernbaner (SFJ). Disse kom i deres storhedstid til at inkludere:
I 1949 overtog DSB banerne og i løbet af 60'erne bukkede de under en efter en med undtagelse af Svendborgbanen, som den dag i dag lever i bedste velgående og med næsten hele strækningen intakt, som da den blev indviet.
En meget spændende bog - ikke mindst for en lokal jernbaneinteresseret. Velskrevet og fuld af detaljer.
Skrevet af: |
Lars Viinholt-Nielsen |
Forlag: | SFJ-Bøger |
Udgivet: | 2001 |
Sideantal: |
204 |
ISBN | 87-984810-4-5 |
April 2010
Skrevet af: |
Lise Astrup Frandsen |
Forlag: | Dansk Jernbane-Klub |
Udgivet: | 2008, 2. udgave |
Sideantal: |
96 |
ISBN | 978-87-87050-54-8 |
Se også MJ-blog's anmeldelse
Sælges igennem bl.a. Jernbanebøger. Klik på "Sjælland m.v."
Mar 2010
Den forsvundne landstation er en anderledes bog om jernbanen. Mange bøger tager udgangspunkt i en bestemt jernbanestrækning eller et bestemt sted, eller i det kørende materiel. Denne bog beskriver forholdende for det arbejdende personale på primært landstationerne i 1960'erne.
For modelbyggeren er der ikke så meget at hente i denne bog, men for dem der gerne vil sætte sig ind i de interne forhold på stationen, er det en interessant bog, som beskriver arbejdsforholdene i 1960'erne med bl.a. signaltjeneste, godsbefordring, afløsere, løn- og ancienitetsforhold samt den efterfølgende personalenedgang i 1970'erne.
Første halvdel bruges på ovenstående emner og man fornemmer en god indsigt i forholdene. Desværre fremgår det ikke af bogen, hvilken baggrund Ole Edvard Mogensen har for at skrive denne ganske glimrende bog og der findes heller ingen kildeangivelser. Der hersker dog ingen tvivl om en meget kompetent forfatter, hvilket tidligere udgivelser også bevidner.
Anden halvdel bruges til en fin billedeserie af forskellige stationer med enkelte kommentarer. Eet billede pr. side - primært taget af J. Guldbæk Christensen/Arkiv JMJK, men også af andre, heriblandt forfatteren selv.
Ole Edvard Mogensen skiver i indledningen: "Det overordnede sigte med bogen er at give et stemingsbillede fra en DSB landstation fra en helt anden tid. En tid som nu uigenkaldelig er forbi". Det lykkes godt.
Bogen er på 72 sider og prisen på blot kr. 148 + porto (på oembog(a)c.dk) kan bestemt ikke skræmme nogen. En fin lille bog.
Ole Edvard Mogensen har bl.a tidligere udgivet bogen "Sporene på heden" (2006), foruden kapiteler i "Hardsyssels Årbog" i bl.a. 2006, 2008 og 2009 om henholdsvis "Vrå Station", "Stationerne i Vemb" og "Livet i Ledvogterhuset". Desuden en lang stribe artikler i bl.a "Skiveegnens jul" og "Jernbanen".
205mm * 205mm * 5mm. Vægt. 275g
Skrevet af: | Ole Edvard Mogensen |
Forlag: | Eget forlag; OEM Consult |
Udgivet: | 2009 |
Sideantal: | 72 |
ISBN | 978-87-991676-1-6 |
Feb 2010