Min første Helix
Så fik jeg færdiggjort min første helix.
Det er en enkelsporet helix opbygget på næsten traditionel vis med krydsfinér og gevindstænger. Helixen skal forbinde mit sidespor med undergrunden. Helixen udmunder øverst et stykke over niveau 0, hvorefter sidesporet løber ind over anlæggets længste bro.
Data:
Diameter | 91 cm |
Omgange | 2 3/4 |
Højde | 25 cm |
Hældning | 3.1 % |
Krydsfinértykkelse | 8 mm |
Gevindstænger | 10 mm |
Højde af hver omgang | 9 cm |
Friafstand imellem hver omgang | 7.4 cm |
Skinner | Tillig flexskinne, 4 mm høj |
Skinneunderlag | 4 mm grønt gulvunderlag |
Bundplade | 10 mm spånplade |
Bredde af krydsfinér | 70 mm. Ved øjerne 100 mm |
Gevindstænger
Helixen er understøttet af 12 gevindstænger på hver 10 mm. Det er nok lidt overdimensioneret, men jeg havde lige en æske med 100 stk 10 mm møtrikker liggende. Gevindstængerne blev købt i Bauhaus i længder á 1 m til kr./stk 25. De blev skåret i 1/3 dele med en vinkelsliber. Husk at skrue møtrikker på før overskæring, så kan du nemt genskabe gevindet igen ved at skrue møtrikken ud over det nye snit. Jeg valgte ikke at anvende skiver og det ser heller ikke ud til at være nødvendigt med de relativ store møtrikker.
Gevindstængerne er sat så de understøtter for hver 1/6 omgang inderst og yderst, men inderste og yderst er forskudt 1/12 omgang, så den faktiske understøttelse bliver for hver 1/12 omgang. En lille detalje som giver en mere stiv helix.
Nederste 1 3/4 er samlet. Sidste omgang ligger klar |
Alle omgange er samlet. Skabelon kan ses liggende i midten |
Krydsfiner
De nederste 1 3/4 omgange er samlet af krydsfinér, der er skåret i 1/6 dele. Den øverste omgang er i ét stykke for eksperimentets skyld. Samlinger tager tid, men jo flere stykker der er, jo mindre bliver materialespildet. Stykkerne er samlet ved at skære enderne i smig på 45 o. De er limet sammen med almindelig hvid trælim og hæftet med en hæfteklammepistol 4 steder på hver side. Det holder fint.
Helixen er blevet prøvekørt med flere lokomotiver og vogne - specielt med bogie vogne. Lokomotiverne trækker fint op ad og der er ingen tendens til afsporing af vogne.
Erfaring
Det har været en god måde at opbygge helixen på. Jeg er sikker på, at de "forskudte" gevindstænger giver en mere stiv opbygning end hvis de var sat parvis overfor hinanden. Næste gang vil jeg blot sørge for, at forskydningen af inderste gevindstænger er præcis det halve af afstand af de yderste. Så er det lettere at justere højden bagefter, når højdeændringen imellem stængerne er konstant.
Der var ingen problemer i, at anvende Tillig flexskinner.
En anden gang vil jeg save ud i 1/3 dele. 1/6 giver for mange samlinger.