Øvrige koblinger

 


 

Kadee-kobling

www.kadee.com/animation/c1.htm

Leonard, Sporskiftet: Jeg valgte at bruge Profi, men vil nu til at afprøve Kadee. (okt 2007)
Kadee er nok den kobling, der ligner mest virkeligheden og så skulle afkoblingen med en magnet være ret genial, samt den kan koble sammen bare ved at vognene rører hinanden uden at de skal presses.

De afkobler ved at en lille metalbøjle flyttes sideværts af en magnet under sporet.
Metalbøjlen skal befinde sig så tæt på sporet som muligt og kun lige være så højt at den går fri af krydsninger i sporskifter osv.
Magneten placeres lige under sporet, kan dog godt trække igennem 2mm kork og code 75 spor med plastsveller under, men der er heller ikke andre magnetfelter i form af en midterleder osv.
Magneten skal forøvrigt ligge meget præcist under midten af sporet, da den ellers ikke skubber koblingerne ud tl hver sin side.

Men det må jo være et spørgsmål om at afprøve det.
Hvis du vil komme forbi mig, så har jeg både nogle koblinger i forskellige længder og magneter, men hverken lokomotiver, vogne eller spor til 3 leder.

Kadee koblinger fås i rigtigt mange forskellige udgaver, både til NEM-skakt og til skruemontage, så det må være muligt at finde, så de passer til alle dine forskellige vogne.

Og ja, det er bare de flotteste og lækreste koblinger jeg har set. Alle amerikanere bruger dem på deres 2-leder baner

En anden detalje ved Kadee koblingerne er at de ikke kan koble tæt.
På amerikansk tog er der ikke puffere som vi kender det i Europa, det er koblingen, der holder det hele. Der skal således arbejdes meget med at finde koblinger i den rette længde og med fri plads nok til at pufferne ikke flettes i skarpe kurver.
Vogne med kortkoblingskulisse flekser når de skubbes og ved langsomt træk bliver det med mange vogne til en fjedrende bevægelse, der får vognstammen til at bevæge sig i ryk.

Jeg har forsøgt med at lime kortkoblingskinematikken fast, det virker på den fjedrende kørsel, men så skal der ret stor afstand mellem pufferne for at undgå afsporing i kurver under 600mm radius 
Næste forsøg bliver at lime Kadee koblingens bevægelse fast og se om det så fungerer med med kortkoblingskinematikkens bevægelighed.
Der skal også forsøges med fjedende puffere, for at få en så tæt som muligt.

Ellers må jeg til at køre amerikansk, for Kadee koblinger vil jeg bruge

Så har jeg fået og prøvet Kadee koblingerne.
De er simpelthen så flotte og nemme at have med at gøre. Der skal næsten intet til for at de kobler sammen, det kan ses på denne video:
http://www.westportterminal.de/video/Kadee_magnet.wmv
hvor afkoblingen også ses tydeligt.

De fås i 3 længder og jeg har nu prøvet de 2 længste, jeg vil bestille de korteste, da jeg synes det ser flot ud, når der næsten ikke er luft mellem pufferne.
Billeder af afstandene kan ses her:
http://162.dk/gallery/modeltog/koblinger
hvor Fleischmanns Profi vinder den disciplin, men letheden Kadee koblingerne kobler med, de flotte look og afkobling med magnet skjult under sporet gør at Kadee vinder suverænt.

Det lader til at kæresten skal en tur til USA i januar, så skal jeg bare have fundet en butik i nærheden, så hun kan købe en ordentlig portion med hjem

De fås til NEM-skakt.
#17
http://www.kadee.com/htmbord/page57.htm
#18
http://www.kadee.com/htmbord/page58.htm
#19
http://www.kadee.com/htmbord/page59.htm

Afkobling kan foregå med en magnet, der findes i flere udgaver, både til at lægge mellem skinnerne ovenpå sporet og til at gemme væk nedenunder. På hovedspor, hvor man ikke vil have en afkobling ved en fejl kan der også bruges en elektromagnet eller en bevægelig magnet:
http://www.westportterminal.de/movablemagnets.html


DennisTR, Sporskiftet.
I Odense idag, så jeg hos Fjellandske Jernbaners Fællesråd at man benyttede Kadee's kobling på en skinnebus, og jeg fik demonstreret hvordan det fungerer med magneten som afkobler. Koblingen er virkelig flot at se på, og afkoblingen virker rigtig godt, når man passerer elektromagneten som er gemt i sporet, vipper koblingen ud til siden og afkobler. En glimrende kobling må jeg sige.

Morten Flindt Larsen, groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Det er Kadee-koblingerne, som er uovertrufne til rangering af følgende grunde.

1.
Ingen synlige afkoblingsskinner eller manuel afkobling med løftepinde m.m. Al afkobling sker med magneter (evt. elektromagneter) placeret under sporet på de (i forvejen nøje udvalgte) steder, hvor afkobling skal finde sted. Da magneterne skal placeres, inden sporet lægges, begrænser det dog brugen af systemet på allerede eksisterende baner.

2.
Når en vognstamme med Kadee-koblinger passerer hen over magneterne, går koblingerne ikke op; først når stammen står stille med koblingen umiddelbart over magneten, åbner koblingen. Derefter kan man enten køre væk fra den afkoblede enhed(er, eller man kan skubbe enheden/erne med åbenstående kobling hen på f.eks. et sidespor og derefter køre væk; koblingen lukker ikke i, når den kommer ud af magnetfeltet, men først efter at den tilstødende "skubbende" kobling er kørt væk.

3.
Visuelt er koblingerne meget lig de amerikanske baners automatiske koblinger, men den er - efter min mening - fuldt anvendelig på
europæisk materiel, da den ikke er større end f.eks. Rocos Universalkobling (der i øvrigt heller ikke ligner en 1:1 skruekobling).

4.
Kadee-koblingen er ikke en kortkobling, men da den kan fås i forskellige længder er det - med den rigtige koblingslængde - muligt
at koble vognene ganske kort sammen, såfremt man ikke benytter for små radier i kurver og sporskifter. Alternativt kan man benytte fjedrende puffer, men det er et kæmpearbejde at ombygge en hel vognpark, så det er det kun de færreste, der giver sig i kast med.

På den bane, jeg er tilknyttet, benytter vi koblingerne således:

1. Alle trækkraftenheder forsynes med Kadee kobling. Visse damploko dog kun i tenderenden, mens der monteres skruekoblingsattrap i
frontenden.
2. Alle godsvogne forsynes med Kadee kobling.
3. Alle personvognstammer forsynes med kortkobling (Fleischmann) imellem vognene og med Kadee kobling i enderne af stammen.
4. Alle post- og rejsegodsvogne samt enkelt forstærkningspersonvogne forsynes med Kadeee koblinger.

Til det europæiske marked leverer Kadee koblingerne i forskellige længder (bl.a. af hensyn til modellernes forskellige pufferlængder) og
til montering i NEM-skakt. Der skal således ikke foretages ombygninger af materiellet, med mindre der er tale om ældre modeller uden
NEM-skakt, og dem skulle man alligevel ombygge, hvis man ville benytte kortkoblinger. Der skal afhængigt af banens størrelse benyttes et
antal magneter, som er specielt udformet til at ligge under sporet. Magneterne "frastøder", så almindelige "køkkenskabs-magneter" kan ikke bruges, og andre alternativer lod sig ikke umiddelbart finde, men da dollaren var billig har vi købt ind til hele banen på een gang sammen med et godt lager af koblinger.

Desværre er banen ikke så stor, at vi har plads til et rangerbjerg med tilhørende sporrist, men en kombination af en rangermaskine med
virksomt svinghjul (friløb) og de magnetstyrede Kadee-koblinger skal efter sigende gøre rangerarbejdet til en herlig sport, der kræver stor finfølelse og koordineringsevne.

bl,  Sporskiftet: Jeg har lige lavet en hurtig test på to hobby trade godsvogne, store Q-vogne. Kobling nr. 17 kan ikke bruges, da de er for korte, med kobling nr. 18 går det bedre, på lige stræk er afstanden mellem pufferne ca. 3 mm og i en kurve med godt 40 cm radius støder pufferne mod hinanden. Hvis man vil bruge Kadee-koblinger, skal koblingsattrappen fjernes på Q-vognene.

Og en anden ting: Jeg bruger magneter under materiellet til at påvirke reed-kontakter. Jeg har ikke prøvet at lægge en magnet under sporet for at prøve afkoblingsfunktionen, og jeg kan vel risikere, at maskiner med magneter bliver hængende over afkoblingsmagneterne?!

Princippet er godt og velprøvet, men jeg hælder alligevel til en "europæisk" løsning, da de kan koble tættere. I øvrigt synes jeg, at koblingerne også er rigelig store, à la Fleischmanns profi'er.

sjlauritsen, Sporskiftet: Denne kobling er en glimrende kobling, men det kræver at man skifter alle sine koblinger ud for at kunne benytte den.
Efter gentagne forsøg med Kadee er jeg kommet frem til, at Kadee ikke fungerer til mit formål. Kadee er en meget lækker kobling, den kobler lettest af alle koblingerne, og ser også rigtig godt ud, da den er meget anonym. Men vigtigt at huske er, at Kadee ikke er en kortkobling og den er designet til amerikanske tog uden puffer. Hvis du monterer Kadee på NEM 362 vogne, så kan du opnå kortkoblingseffekten ved at kombinere Kadee 17 og 18. Hvis den ene ende af vognen har en 17 og den anden ende en 18 og alle 17'ere og 18'ere peger samme vej, så kan du opnå en kortkoblingseffekt, ca. 2mm mellem pufferne. Til gengæld kan du ikke trække vognene rundt i mindre end radius 3 uden at pufferne fletter. Hvis du kun benytter Kadee 18, så kan du sagtens trække vognene rundt, til gengæld kan du glemme alt om kortkobling. En anden ulempe ved Kadee er at den fjedrer helt vildt. Dvs. din togstamme kan strække sig meget før den reelt sætter i gang. Kadee er en pæn kobling, men hvis du, som jeg, laver meget rangering og godstogskørsel, så tror jeg du vil være bedre tjent med en alm. NEM 360 kompatibel kobling. Jeg kan ikke holde ud når mine togstammer kører i "ryk" fordi koblingerne fjedrer. 


Krois kobling

www.krois-modell.at/produkt/digikupp

Bl.a. magnetiske kobling. Også kortkobling. Roco ligger til grundlag for denne kobling.

Lars Skjærlund, Sporskiftet: Jeg bruger MK koblinger på vognene.
Krois-koblingen er en videreudvikling af Rocos universalkobling, så den burde kunne fungere med såvel Rocos som almindelige A-koblinger; jeg har dog ikke prøvet.
Den store forskel på Krois-koblingen og Rocos er, at bøjlen på Krois-koblingen er af jern - og dermed kan løftes med et magnetfelt. Jeg har endnu ikke fået prøvet, men har købt en Peco elektromagnet, der kan placeres under sporet, og på den måde skulle kunne virke som usynling "afkoblingsskinne".
Jeg køber dem direkte hos Krois i Østrig - hjemmesiden har en online-shop. Og relativt store mængderabatter. Hurtig og effektiv levering.
Men under alle omstændigheder: De kobler dejligt tæt, og hvis KKKen ellers sidder rigtigt, kobler de også uden besvær - et lille blødt puf, og de er på. Undtagelsen er min Hobbytrade CU-vogn - jeg troede, det var koblingen, der var noget galt med, men har skiftet den mange gange, så det må være KKKen, der sidder lidt forkert... 
Det rigtigt interessante er naturligvis, at man kan få koblinger til elektrisk fjernbetjening - dem er jeg i gang med at montere i nogle lokomotiver og vogne. Og en vognbelysning som Digital LED fra AMW har indbygget understøttelse af dem.
Men jeg skal også på et tidspunkt have eksperimenteret med "afkoblingsskinner" - det burde være muligt at koble vogne fra hinanden med en elektromagnet under sporet.
Spolen i Krois koblingen kan kun tåle at være aktiveret i max. 10 sek., så der skal være en timerfunktion i dekoderen, der automatisk kan deaktivere koblingen inden timeout.
Men både Tams og Zimo laver funktionsdekodere med timeout funktion, så man kan blot montere en sådan ved siden af lokomotivets hoveddekoder; det samme er nødvendigt med LokSound, der heller ikke har timeout funktion. Efter min mening gør det ikke så meget, så får man til gengæld fire ekstra funktionsudgange, der f.eks. kan bruges til mere avanceret styring af lys.
Til vogne kan man f.eks. bruge AMWs Digital LED, der også har timeout funktion - jeg tror, den er lavet specielt med henblik på Krois koblingen.
Hvad man skal med automatkobling i en personvogn? Det vil da være ret blæret at kunne modtage et godstog forspændt en N-maskine, koble maskinen af og sende den i depot, og så sende et rangelokomotiv hen for at hente rystevognen, så den kan blive kørt ind på et depotspor... 
Af samme grund forsøger jeg
at finde plads i min kommende HS-maskine til formålet - men det kniber lidt.

Moppe, Sporskiftet: Denne magnetiske kobling kan umiddelbart tilsluttes den "almindelige" udgang på en digital lokomotiv-dekoder, så længe du ikke tænder for den i mere end 5-10 sekunde af gangen, for så brænder den sammen. Krois kan tilbyde et lille timer modul til at sætte i mellem.
Bruger man MK1 skal man skifte bøjler på sine koblinger, hvis de er af metal....


Märklin Telex kobling

www.maerklin.com

Se mere på www.thkukuk.de/Modellbahn/Misc/Digitalkupplung.html

Eller home.arcor.de/dr.koenig/digital/etelexei.htm 

Svær at skaffe.

Udkom i 1958


Roco digital kobling

www.roco.co.at

Nr. 40410

Se mere på www.thkukuk.de/Modellbahn/Misc/Digitalkupplung.html

Se www.oestjydsk-modeltogs-forening.dk/koblinger.htm

Med dekoder: Nyhed 2009

 


Andre (Ikke NEM) 

Bachmann, www.bachmanntrains.com

Proto: HO Accumate®. www.accurail.com 

McHenry, www.mchenrycouplers.com


 

Diverse kommentarer:

Heine Ravnholt, groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model: En interessant artikel fandt jeg her: http://www.boldts.net/TrainsModel2-Couplers.shtml. Hans Boldt skriver her bl.a. at han er kommet frem til at bruge Fleischmann Profi mellem passagervogne (tætteste kobling) - til gengæld mener han at der skal for meget kraft til for at koble sammen og afkoble.

Mellem de tre typer kortkoblinger Roco Type II (tæt kobling), Märklin kortkobling (tæt) og Roco Universal (ikke helt så tæt), har han svært ved at vælge, men foretrækker alligevel Roco Universal - fordi den behøver mindst kraft til at koble sammen og har den mest pålidelige "pre-uncoubling". ....

Det kunne jo godt lyde som et godt valg til alle godsvognene der skal rangeres med.

henho, Sporskiftet: Roco, Ribu og Symoba leverer alle fortrinlige kortkoblings-kulisser; men det afhænger af vogntypen; hvilken slags kulisse, der er mest velegnet.

Moppe, Sporskiftet: Jeg foretrækker Fleischmanns Profi koblingen, da vi som regel kører med nogenlunde faste togstammer. Skal der rangeres meget vil jeg næsten foretrække en almindelig bøjlekobling, eller en kadee.

Rocos universalkobling og Märklins kortkobling er umulige at få fra hinanden med hænderne alene. Her skal man have fat i noget der kan afkoble fra undersiden. Bøjlekoblinger er lette at koble fra hinanden, da man blot løfter den ene vogne og drejer den om sin længdeakse, så er den fri.
Piko Standard Close Couplers (56042), Fleischmanns Profi og Rocos kortkobling (type II) har alle den force at skal man fjerne en vogn løfter man opad og vognen er fri.

S123, Sporskiftet: Man blev i 1965 enige om en fælles kobling (for N, red), og den bruges den dag i dag af alle producenter af rullende materiel i spor N. Der findes andre typer koblinger på markedet, f.eks. Fleischmann Profi, men når man køber et lokomotiv eller en vogn i spor N, så vil den altid være udstyret med standardkoblingen, eller den er vedlagt.

Fremo, DK: Alt materiel skal være udstyret med Bøjle-koblinger (NEM 360). Kortkoblinger må kun bruges i vognstammer der ikke skal deles (Personvogne tilhører denne gruppe).
Det anbefales specielt Bøjlekoblingen fra Fleischmann, som har denne kobling som reservedel (Nr.6511).       
Det anbefales at fastlåse koblingen i en position, så anslagspladen er i plan med pufferne (forudsætter fjedrende puffer).

Horsecreek, Sporskiftet: Jeg har brugt "RI 503 KKD - Kurzkupplungsdeichsel" (Ribu train connecting system) til et par AL-vogne fra Tikøb, med et godt resultat.

sjlauritsen, Sporskiftet: Jeg synes det er rart at kunne foretage et løbende skift og det bringer os til den anden kategori: De koblinger der kan med NEM 360. Koblingerne er: Märklin, Roco Universal, Fleischmann 6511 (Profi) og Märklin Relex.

Da jeg sætter pris på at tingene glider let og elegant sammen, så har jeg haft et godt øje til Märklin og Roco, der begge leverer super koblinger, som kobler stort set uden problemer.

sjlauritsen, Sporskiftet: Ikke NEM-360 kompatible koblinger kan altid trække vogne rundt i radius 1 uanset fabrikat