Müngstener Brücke
Müngstener Brücke er den højeste jernbanebro i Tyskland. Den imponerende stålgitterbro er 107 meter høj og 465 meter lang, og der er brugt næsten 5000 tons metal til at bygge den.
Den står nær byerne Solingen og Wuppertal i det vestlige Tyskland og er fortsat i aktiv tjeneste.
{mosmap width='350'|height='350'|zoom='6'|centerlat='51.160524'|centerlon='7.133306'| lat='51.160524'|lon='7.133306'|zoomType='Large'|zoomNew='0'|zoomWheel='0'| mapType='Normal'|showMaptype='0'|overview='0'|tooltip='Müngstener Brücke'} | {mosmap width='350'|height='350'|zoom='15'|centerlat='51.160524'|centerlon='7.133306'|lat='51.160524'|lon='7.133306'|zoomType='Large'|zoomNew='0'|zoomWheel='0'|mapType='Satellite'|showMaptype='0'|overview='0'|tooltip='Müngstener Brücke'} |
Interaktive kort.
Broen havde det næststørste spænd i verden, da den blev bygget (170 meter). Kun Luis I broen i Oporto i Portugal var større mht. spænd.
Broen går over floden Wupper, som slynger sig gennem dalen nedenunder.
Oprindelig hed broen "Kaiser-Wilhelm-Brücke", og den blev indviet den 15. juli 1897 af bl.a. Prins Leopold von Preußen. Først to år senere besøgte kaiser Wilhelm II selv broen under stort festivitas.
Det er tankevækkende at denne bro har stået i over 100 år, og specielt at den har overlevet 2. verdenskrig uden væsentlige skader.
Der eksisterer en legende om, at der blandt broens over 900.000 nitter skulle være en gylden nitte. Mange lag maling har ikke gjort jagten på den lettere og endnu er den ikke fundet, hvis den overhovedet eksisterer.
Ved broen finder man i dag Müngstener Brücke Park, som er et rekreativet område. Hvis man kommer midt på dagen skal man have tålmodighed, for det er ikke let at finde parkering trods mange parkingspladser udenfor parken. Jeg valgte derfor at besøge parken først på aftenen, hvor restaurant, kiosker mm var lukket. Desværre var lyset til fotografering ikke for godt på dette tidspunkt.
I den sydligste ende af parken finder man også en svævebane, hvor platformen "svæver" på to stålwire over floden.
Broen er i 2013 under renovering. Man kan ane containermateriel øverst på broen.
Anton von Rieppel fra selskabet MAN stod for byggeriet. Tre typer broer blev overvejet før man valgte buebroen som konstruktion.
Broen er et imponerende syn, og jeg kan klart anbefale et kig forbi.
Billederne giver desværre kun en sparsom fornemmelse for, hvor stor og fascinerende den er.
Alle billeder: 15. juli 2013.
Læs mere på
www.highestbridges.com/wiki/index.php?title=M%C3%BCngstener_Bridge
www1.wdr.de/mediathek/video/sendungen/archiv/videokuehnekonstruktion100
17. august 2013