Fokus på
Museumsbanens 50 års jubilæum
I weekenden den 9. - 10. juni 2012 fejrede Museumsbanen Maribo-Bandholm sit 50 års jubilæum. Museumsbanen var Danmarks første veteranjernbane, og den kan derfor også kalde sig Danmarks ældste.
Vi (tre fyre fra Odense) begyndte ved remiseområdet i Maribo, hvor det emmede af god atmosfære.
Remisen
Herefter gik turen til:
Maribo station
Det første tog, der afgik fra Maribo mod Bandholm, blev fremført af Kjøge. Herefter fulgte APB 17 og dernæst LJ 19.
Tidsplanen var selvfølgelig lagt, så vi kunne modtage udflugtstoget fra Nordsjællands Veterantog.
Oprangeringen af Nordsjællands veterantog var GDS L1 + Cc 1132 + Bu 3703 + Ac 42.
Dagen efter var det VSVTs Y-togs tur til at besøge Maribo.
Vi vendte tilbage til remisen.
På maskindepotet var der nu ved at være tomt.
Det var lidt en skam, at Ze 99571 ikke var med ude at køre, for det var den for 50 år siden - i forbindelse med den officielle indvielse (se link nederst). Dens udseende taget i betragtning forstår man nu godt, at den ikke var med i år, men det er nogle fine forhold den har hos museumsbanen. Her står den tørt og godt, og vi må håbe, at der kan findes tid til den en dag, så den kan blive lige så fin som det øvrige materiel. Museumsbanen består af 40-60 frivillige. Et imponerende antal, men der er også mange opgaver at løse.
Desværre passede afgangene ikke helt ind i vores videre færden. Til gengæld brugte vi en del penge i Bandholm. På vejen dertil var der tid til et stop ved Hunså.
Turen gik videre til Bandholm
Der var mange veteranbiler, der havde fundet vej til Bandholm og de passede godt ind i billedet.
Troljeskuret
Det 70 m2 store troljeskur rummede flere spændende drasiner - og i dagens anledning: En lille butik, samt øludskænkning.
Varehuset
Der er gjort en del for at skabe den rette atmosfære.
Bandholm station
Stationsbygningen er sat meget fint i stand. Man føler sig mange årtier tilbage i tiden.
I stationsbygningen finder man også en af lyseslukkerne fra Langelandsbanen. Læs mere på evp.dk (se link nederst).
Her fandt vi også en stor stak MIBA blade til en billig penge. Dem måtte vi have med hjem.
Tiden var kommet til at tage afsked med de dejlige omgivelser. Næstved Modeljernbaneklubs "Banebørstedag" kaldte. Mere herom på et senere tidspunkt. Forinden nåede vi dog en tur ned til havnebanen i Bandholm.
Bandholm havnebane
Bandholm havn - der blev anlagt i slutningen 1860'erne - har både industrihavn, lystbådehavn og færgehavn (med forbindelse til Askø). På havnen kan man stadig finde reminiscenser af gamle industrier, f.eks. ses virksomhedsnavne som Qvade. Qvade har en historie, der rækker langt tilbage i tiden.
Bl.a. havde firmaet en meget stor brokran stående på havnen.
Firmaet havde før 1912 det længere navn A/S C. A. Qvade, Rasmussen og Faber, som blev dannet som et resultat af en fusion i 1900 imellem flere firmaer, heriblandt Carl Anton Qvades virksomhed.
Det samme sted men 9. juni 2012. (Hvor sporene gik, er der ingen tvivl om)
... og i 1977 så der således ud:
Brokranen i Bandholm, hvorunder lokomotivet Kjøge ses, 20. nov. 1977. Foto Georg Schmidt. Læs mere om brokraner.
Herfra gik turen som skrevet videre til Næstved, men vi nåede da også lige forbi Maglemer trinbræt.
Trinbræt, bænk, ledvogterbolig, signaler, skov, vej, ... man kan næsten ikke forlange mere.
Et godt sted at runde historien af. Endnu en idyllisk plet på den 7,5 km lange bane mellem Maribo og Bandholm
.. men skal vi ikke alligevel gense Hunså:
Tak for en uforglemmelig dag til alle på Museumsbanen.
Billederne er fra lørdag den 9. juni 2012.
Læs mere:
Billeder:
Video:
22. juni 2012