Farvel til Grindstedbanen
Det sidste tog er nu kørt på Grindstedbanen. I den anledning afholdt Veterantog Vest en afskedstur Bramming-Grindsted. Det foregik torsdag den 31. maj 2012 med afgang fra Bramming kl. 18.30.
Det var noget sent på dagen, og vejret var ikke i top, men dog rimeligt. Lidt dryp før afgang kom der, men det var alt.
Om banen
Grindstedbanen var en del af Den Jydske Diagonalbane også kaldet Den Skæve Bane. Strækningen Bramming-Grindsted blev indviet 1. december 1916. I 1920 blev den sidste del af diagonalbanen (Brande-Funder) taget i brug, og man kunne nu køre på tværs af Jylland ned til Esbjerg. Det var specielt godstransporten, der var tænkt på, da Esbjerg var den naturlige udskibningshavn for eksportvarer. Persontrafikken var derimod minimal, da banen gik gennem det tyndtbefolkede Midtjylland. Diagonalbanen var desuden en kulturbane, som skulle fremme befolkningstilvæksten i området. Banen kom for sent, bilerne vandt terræn og afgangene passede ikke sammen med behovet.
I 1971 blev persontrafikken nedlagt, og banen blev en ren godsbane med undtagelse af lidt veterantogskørsel. Det fortsatte frem til maj 2012, hvor den eneste godstransport var et par tankvogne om ugen indeholdende eddikesyre til Danisco.
Den 31. maj 2012
En time før afgang var vi forbi maskindepotet, hvor MT 152 stod foran remisen. Her var DR ved at lave en optagelse.
På stationen var der lidt at se på, mens vi ventede - både IC3, Lint og MR.
Oprangeringen af Veterantog Vest denne dag så således ud:
Så var klokken blevet 18.30 og vi var klar til afgang.
Med kun 20 km/h -som højst tilladte hastighed- lå der 4 1/4 timer forude, før vi igen kunne forvente at træde ned på Brammingiansk jord.
I km 6,2 lå tidligere Vester Bjerndrup trinbræt (Bjt), men det gled vi ubemærket forbi. Første stop var Vejrup station (Vu, km 8,9) - flot og vedligeholdt .
Så kom vi til Glejbjerg station (Gle, km 13,9). Ligeledes en flot og vedligeholdt bygning.
Ved Agerbæk (km 19,1) var opholdet lidt længere, da der her var besøg af et TV hold fra TV Syd.
Herfra gik turen til Tofterup (Tt, km 24,7) og Kroager station (Kro, km 30,6), og videre forbi Horsbøl trinbræt (Hsb, km 34,6) til Grindsted (Gi, km 40,0) - hvor vi ankom efter 2 timers kørsel.
I gamle dage kunne man køre ud af Grindsted mod nord og komme til enten Varde, Troldhede eller Funder (og herfra videre til Silkeborg, Langå og Randers).
Stationen ligger på den modsatte side af vejen. Det er ikke lige til at se, at der herfra har været et utal af spor med tre strækninger mod nord og tre mod syd. Idag tjener stationen blot som busstation.
Så var tiden kommet til omløb ...
... og herefter blev der pyntet nedlæggelsestog med sorte sørgebånd i siderne.
Opholdet tog noget længere tid end forventet. Deltagerne kunne ikke få sig samlet om at komme ind igen for at tilbagelægge den sidste tur mod Bramming. Man fornemmede en lidt speciel stemning.
Mørket faldt på.
Lyset blev tændt.
Tiden gik hurtigt i godt selskab, og pludselig var vi i Bramming, hvor de sidste billeder blev taget. Tak til VtV for en god tur.
Farvel til Grindstedbanen.