I august 2010 fik jeg fornøjelsen af at besøge ZLSM – en veteranjernbane i Holland.
Det er ikke et fladt landskab, at banen ligger i. Det er et landskab, som er noget anderledes, end det man normalt forbinder med Holland, og det skaber nogle meget spændende rammer for veteranjernbanen.
18. jul 2012
20. juli 2012: Yderligere informationer om foreningen er tilføjet. Tak til Steffen Dresler.
Quick links
En række Quick links er i dag tilføjet nederst i venstre kolonne.
Efter en meget vellykket tur til Museumsbanens 50 års jubilæum om formiddagen (den 9. juni 2012) vendte vi snuden mod Næstved. Her ventede os endnu en god oplevelse hos Næstved Modeljernbaneklub, som holdt deres årlige Banebørstedag.
Generaldirektør Peter Knutzen
Jeg har netop afsluttet en længere "Peter Knutzen periode", og det var Lars Bjarke Christensens bog fra 2011, som vakte min interesse for emnet. Det blev til en lang række af bøger om denne spændende mand.
"Peter Knutzen, Jeg frygter ikke historien dom" er en rigtig god bog, som jeg meget kan anbefale.
En modeljernbane bør ikke stige mere end 4%. De rigtige jernbaner hælder meget mindre. I Pittsburgh, USA, findes der baner på 70%, men det er kabelbaner - også kaldet inclines eller funiculars.
I Pittsburgh var der engang 15 kabelbaner. I dag er der to tilbage, og de kører som en del af infrastrukturen i byen. Marts 2012 tog jeg en 12 km løbetur tidligt om morgenen og slog vejen forbi de to inclines. Det kom der denne artikel ud af: Pittsburgh Inclines.
Jernbanomani er et nyt ord, som forventes at blive indskrevet i dansk retskrivning næste år. Syddansk Center for Mani i Kolding har netop afsluttet en undersøgelse og udgivet en længere rapport om JBMI (den lægelige betegnelse for Jernbanomani).
Jeg har samlet uddrag fra rapporten i denne artikel: JBMI - Jernbanomani, inkl link til rapporten.
1. april 2012
Generationsskifte
I forbindelse med at museumschef Poul Thestrup viste rundt på jernbanemuseets særudstilling om Wagons-Lits i dag - den 31. marts - kom det frem, at flere medarbejdere er blevet tilbudt aftrædelsesordninger, som et led i DSBs nedskæring på flere hundrede mand.
Pr. 1. august går Poul Thestrup på pension, men han vil dog fortsat være tilknyttet flere af de nuværende projekter (bl.a. sovevognsprojektet og Odin).
31. marts 2012
Banebørstedag
Invitation til Banebørstedag den 9. juni 2012 i Næstved Modeljernbaneklub er kommet. Se pdf.
Årets tema er færger, og der arbejdes på at få så mange modeller til udstilling som overhovedet muligt. Har du selv lyst til at udstille din færge eller måske endda færger, så tøv ikke med at stille op. NMJK er selvfølgelig godt repræsenteret, men det vil være rart om rigtig mange deltager.
Vores tids tog er meget ensartede, men alligevel er der mange typer: Reginonaltog, lyntog, godstog, lokaltog, øltog, arbejdstog mv. Til gengæld er togtrafikken intensiv. Stiller man sig en dejlig forårsdag ved Kauslunde, så kan man opleve mange af disse togtyper på den trafikerede strækning. Det gjorde JHC Nielsen i torsdags.
Hvorfor så nøjes med at optage et enkelt tog eller to, når man står der det meste af en dag? Jo, det bliver til et meget langt klip - men bortset for det, så blev det til en meget fin film, som også nyder godt af, at der øst for stationen var sporarbejde, som tvang hastigheden ned på denne strækning. Optagelser og sammenklip kan der ikke sættes en finger på.
I et lille land som Danmark er det et privilegium at have modeljernbaneblade som "Spor og baner" og "Lokomotivet". De to blade supplerer hinanden godt.
"Spor og baner" sætter fokus på modeljernbanen i både ind og udland og kigger nærmere på de nyeste produkter.
"Lokomotivet" fokuserer på den danske jernbane i både virkelighed og i model, og det har nogle dybdegående artikler, som man vender tilbage til.
Begge blade er krydret med underholdende beskrivelser fra både vor tid og dengang, da dampen kørte. Støt op om de danske blade og få en god oplevelse. Abonnér allerede i dag.
Hej! Jeg har altid villet klage over din hjemmeside! Den røver meget af min tid, idet jeg skal ind og kigge hver dag, og jeg finder altid noget nyt: gamle film, artikler m.v. Disse ting fører så med sig, at jeg bliver ført videre til andre film og artikler om jernbaner, og inden jeg får set mig om er tiden fløjet af sted. Nogle ting, som skulle være gjort, må så udskydes til næste dag, hvilket ikke altid faldt i god jord hos ledelsen.
I dag vil jeg så sige: Fortsæt bare, jeg er lige gået på pension, så nu betyder tiden ikke noget mere. Indholdet af din hjemmeside er meget afvekslende, og da jeg interesserer mig meget for det historiske vedrørende jernbanerne, kan jeg lære noget. Tak!
Med venlig hilsen JH
---
Tidligere er jeg også blevet truet med kamphunde op til flere gange, hvis jeg skulle finde på at stoppe med at opdatere siden! Det er ikke let at være webmaster nu om stunder.
Efter 126 numre lukkede bladet "banen". Der løb mange rygter om, at der var nogen, der ville videreføre det. Så meldte Frisporet sig på banen med Flemming Søeborg ved roret: Et nyt blad "Spor og baner" vil udkomme til februar.
Noget kan man læse sig til på bladets nye hjemmeside, men der var fortsat mange spørgsmål, der meldte sig. Ikke mindst hvem personen bag bladet var, men også hvad vi kan forvente os af det nye blad.
Lad os undgå rygterne og gå direkte til manden bag bladet. My 1 2 87 har fornøjelsen af, at kunne bringe: