Sporene ved sukkerkogeriet
Epilog til Tur 1: SFJ's remiseområde og godstogsspor
April 2011
En tur i april 2011 langs SFJ's remiseområde og godstogsspor viste en markant forandring af området ved de gamle opstillingsspor ved Odense Sukkerkogeri. Den tætte vegetation var mejet ned. Det var første skridt i endnu en fjernelse af de sidste rester af et stykke jernbanehistorie.
Det første sporskifte et stykke fra risten.
Sporene blev benyttet som opstillingsspor for Odense Sukkerkogeris jernbanevogne, så lad os tage et kort kig på denne virksomhed.
Odense Sukkerkogeri
Odense Sukkerkogeri var Danmarks første sukkerkogeri. Det blev bygget i 1873 på foranledning af C.F. Tietgen.
Bygningerne blev tegnet af arkitekt Carl William Frederik Lendorf, som bl.a. også tegnede Odense Rådhus, samt Odense rytterkaserne (der senere - i 1913 - blev overtaget af Triangel som produktionslokaler).
Sukkerkogeriets opførelse blev varetaget af ingeniør Hagemann.
Virksomheden fik forbindelse til jernbanenettet via SFJ (Sydfyenske Jernbaner). De sydfyenske jernbaner havde desuden remiseområde meget tæt på sukkerkogeriet.
Vest for sukkerkogeriet lå der et opstillingsområde - en rist på 5 spor. Om det oprindeligt hørte til SFJ, eller om det fra begyndelsen af er blev benyttet af sukkerkogeriet, er jeg ikke helt klar over. Måske nogle læsere kan konkretisere dette? Foruden de normalsporede skinner fandtes der også en smalsporet roebane / tipbane i tilknytning til kogeriet., men ellers er alle spor forsvundet - med undtagelse af opstillingssporene, som nu også er på vej væk :-(
Sukkerkogeriet står heldigvis endnu og bruges til mange gode formål, bl.a. klatrehal, Løvens hule, grønsagshandel, Silvan, teater, restaurant og café.
Tilbage til opstillingssporene:
Juli 2011
I juli 2011 var turen kommet til selve sporene.
Billeder fra 2009 ses til venstre. Juli 2011 til højre.
Sporoptagningen er påbegyndt fra hver sin ende.
Skinnerne er klippet over.
Sporskiftet tættest på Svendborgbanens gamle godsspor (som engang gik helt til Fruens Bøge).
Arbejdet / massakren varetages af firmaet Forstas fra Børkop - med noget udstyr fra Banedanmark.
Så er det slut med Odense Sukkerkogeris opstillingsspor. En lille oase midt i byen er væk og området bliver sandsynligvis til fodboldbaner. Dem er der også kun oseaner af i forvejen.
En stor del af "Tur 1: SFJ's remiseområde og godstogsspor" er hermed forsvundet.
Andre billeder:
Se nogle dejlige gamle billeder fra Odense Sukkerkogeri på fynskebilleder.dk
Billeder på historisk atlas.
Juli 2011