Færge over Odense Å?
Når man interesserer sig for jernbanehistorie og jernbanearkæologi, så kommer man af og til ud for nogle sjove fund. Denne gang skal vi se nærmere på en mystisk bro i et område mellem Nr. Broby banen og Ringe-Fåborg banen på Fyn.
En kollega til mig havde for et stykke tid siden spottet en jernbanebro på Sydfyn og fortalt mig herom. Efter lidt snak om i hvilket område at han havde set den, konkluderede jeg, at der måtte være tale om Nr. Broby banens overføring over Odense å. Dagen efter havde han fundet den på Google maps:
{mosmap width='350'|height='262'|zoom='7'|centerlat='55.199243'|centerlon='10.324091'|lat='55.19931'|lon='10.32395'|zoomType='Large'|zoomNew='0'|zoomWheel='0'|mapType='Satellite'|showMaptype='0'|overview='0'|tooltip='Bro'} | {mosmap width='350'|height='262'|zoom='18'|centerlat='55.19924'|centerlon='10.32409'|lat='55.19931'|lon='10.32395'|zoomType='Large'|zoomNew='0'|zoomWheel='0'|mapType='Satellite'|showMaptype='0'|overview='0'|tooltip='Bro'} |
Broen lignede rigtig nok en jernbanebro og den førte ind over Odense å, men placeringen passede ikke med en normalsporet jernbane - med mindre, det var et sidespor. Afstanden til Odense-Nr.Broby-Fåborg banen var 6 km (Brobyværk st.) og til Ringe-Fåborg banen var der 2 km (Højrup st.). Mon det var en smalsporsbane (roe eller teglværk)? Lidt snak med andre jernbaneinteresserede gav intet resultat indenfor roebaner.
En tur til broen var en nødvendighed.
Den første tur viste, at broen ikke havde stået på denne plads i hele dens levetid. Fundamentet bestod af nyere betonsøjler og broen bar tydeligt præg af at være nedskåret og flyttet.
Jeg havde selvfølgelig ikke medtaget målebånd ("Noget enhver jernbaneentusiast altid har med sig", som EVP ville sige. Ja, ja, man må stadig lære på den hårde måde, når man er grøn), men sporvidden tydede på at være et godt stykke over 1000 mm. - nok nærmere normalsporets 1435 mm.
Jeg kom i tvivl, om der overhovedet var tale om en jernbanebro. Over dét der kunne være rillesporet var der påsvejst små jernstykker for hver meter. Alderen af disse pladestykker var svær at bedømme. Hmm.
I den ene ende var der små hængsler. Ikke store nok til at kunne holde selve broen. Hmm.
Endnu en tur - denne gang med tommestok - viste, at der var tale om normalspor.
Denne tur bekræftede også mine øvrige anelser. Der var ikke tale om en bro, men en færgeklap. Ser man bl.a. i DSBs lærebog "Banernes Bygning og Udstyrelse", så er der flere kendetegn, der går igen.
Hvad gør en færgeklap så her, midt på Sydfyn, kun 10 meter fra en almindelig vejbro. Mit bud er, at landevejen er ret trafikeret, og at landmanden har marker på begge sider af åen. For at undgå at skulle op på landevejen har han fået lagt denne "bro" over åen. Om dette er korrekt vides ikke (endnu), men jeg vil i dag nødigt køre hen over "broen" med en tung traktor. Alene det at gå på den føles ikke for sikkert. Træplankerne har set bedre dage.
Der har ikke været så mange normalsporede færger i det sydfynske. Jeg kan lige nu kun komme i tanke om Svendborg-Ærøskøbing og Svendborg-Rudkøbing. Noget tyder dog på, at siderne så noget anderledes ud.
Langs siden af færgeklappen er der monteret en kraftige stålwire. Hvad har den været brugt til? Jeg søger billeder af ovennævnte færgeklapper. Har du oplysninger omkring denne færgeklap, så er jeg meget interesseret i at modtage en mail fra dig.
Konstruktionen er opmålt til at være 17,5 meter lang og 3,30 meter bred.
Det sidste i denne sag er nok ikke skrevet endnu. Sjovt er det i alle tilfælde, når man finder den slags monumenter.
Billederne er fra den 6. og den 13. maj 2011.
Hjælp til identifikation blev ansøgt på Jernbanen.dk/forum.
Jeg har allerede fået de første reaktioner: En mulighed er en af de gamle færgeklapper i Nyborg. Det er vel ikke helt utænkeligt, men hvad har wiren været brugt til?
Anden reaktion fik klarlagt wiren: Når færgen, var sejlet ind i lejet, blev enden af wiren, der var udstyret med en løkke, lagt om en form for "tap" og ved hjælp af en motor blev wiren strammet op, således at færgen blev fastholdt i lejet. Jeg mener at have set noget sådan på jernbanefærgerne på Storebælt. Jeg kan ikke huske om "tappen" var på færgen eller på land.
Næste opdatering: Broen er lagt på stedet engang i perioden 1999 - 2002 viser gamle luftfotos.
Seneste: Alt tyder mest på, at det er en af færgeklapperne fra ca. 1978 fra Svendborg - Ærøskøbing. Det stemmer også overens med de tværgående planker, manglende sider, indhakkene og stålwirene.
Indtil videre: Tak til Lars, Skala-N.dk, Anders Dørge og Thomas Boberg Nielsen.
15. maj 2011