SJ X2000
X2000 er det populære navn for det svenske højhastighedstog X2. Det er konstrueret af ASEA (senere ABB / Adtranz / Bombardier). Det første togsæt blev leveret til SJ (Statens Järnväger) i 1990. Igennem årene er der leveret 43 X2000-togsæt, foruden et enkelt sæt til Kina (kaldet Xinshisu). Betegnelsen X2000 har også været brugt om tog, der har kørt som erstatning for X2 på de samme distancer, men da X2 togsættet i dag mest er kendt under betegnelsen X2000, har jeg i det følgende anvendt denne betegnelse.
Teknikken
X2000 er et kurvestyret højhastighedstog. Sverige har mange lige strækninger, men ikke så lige som et højhastighedstog kræver. Fremfor at lægge nye skinner blev der derfor fokuseret på kurvestyringen. Kurvestyringen muliggører højere hastigheder på de kurvede skinner, da toget lægger sig ned i kurverne, som var det en motorcykel. I starten havde mange passagerer køresyge efter en tur med toget, men det er blevet bedre med årene (er jeg blevet fortalt af en række svenskere). Jeg måtte selv holde en pause i læsningen undervejs i et X2000 togsæt, da jeg kunne mærke køresygen komme snigende. Det var dog først efter 5-6 timers kørsel med togsættet!
Der er to teknologier i X2 toget, der bør omtales. Den ene funktion er "tilt", hvor toget krænger ind mod kurvens centrum - med højere hastighed igennem kurven til følge. Den anden funktion er en vinkling af boggieakslerne på hver boggie i forhold til hinanden. På normale boggier er akslerne altid parallelle. På X2000 kan akslerne vinkles, således at hjulene følger skinnernes krumning, og man opnår derved bedre køreegenskaber.
Indførelse af X2000 muliggjorde, at SJ kunne fremføre tog i en hidtil uhørt hastighed på de svenske skinner.
Et X2000 togsæt består normalt af en motorvogn, tre personvogne, en restaurantvogn og en styrevogn, og det er omkring 140 meter langt. Maksimalhastighed er 210 km/t (men så højt kommer det ikke op i Danmark). Det er under forsøg kommet op på 276 km/t.
Interiør
Oprindelig var det meningen, at toget kun skulle indeholde 1. klasse, men i 1995 blev 2. klasse alligevel tilføjet
Der findes enkelte stolegrupper med bord i midten, men størstedelen er med stole som i et fly. Ligeledes findes der ved hver stol mulighed for at slå en bordklap ned. Pladsen er dog meget bedre end i et fly. Ved hver plads finder man strømudtag og desuden udtag til hovedtelefoner, så man kan høre radio undervejs.
Alle sæder har 220 Volts udtag, samt stik for radio.
Togsættene gennemgik i 2005 en renovering, som forbedrede indretningen samt bistro. Trådløst bredbånd blev det også til.
Togsættet blev markedsført med sloganet: "Enklare än flyget, snabbare än tåget"
En del X2000'ere er ved at blive erstattet af de nyere Reginatog, som har samme hastighed, men uden krængningsteknologien.
Relaterede links:
My 1 2 87.dk: SJ X2000, Odense - Stockholm
Læs mere:
Jarnvag.net: En meget fin gennemgang af X2 på svensk: X2 med mellan- och manövervagnar
Wikipedia.org: X 2000
Wikipedia.org: SJ X2
SJ.se: SJ X2000 (pdf med bl.a. oversigt over indretningen)
SJ.se: SJ X2000 (anden pdf med bl.a. oversigt over indretningen)
SJ.se: X 2000 – gör det bästa av din restid
Railway-technology.com: X2000 Tilting Trains, Sweden
Lococarriage.org.uk: X2000 - Easier than Flying - Faster Than The Train ®
Gate2train.dk: X2000 i Danmark
Seat61.com 'X2000 high-speed tilting trains . . . med bl.a. de røde sofaer i bistroen.
Flere billeder:
Wikimedia: ASEA_X2
Trn-martens.dk: X2000
Flickriver.com: Mange X2000 billeder
Railfaneurope.net: X2000 billeder
Toscandinavia.com: X2000
Lokman.se: Billede af førerhuset set indefra
Heidenauer-spotter.de: Schweden . zwichen Göteborg und Stockholm
Karolinesliv.wordpress.com: SJ X2000 i vinterlandskap
Railfaneurope.net Det kinesiske Xinshisu togsæt
Links:
Eurail.com: X2000 ruter
Ingeniøren: Svenske jernbaner i ny højhastigheds-satsning
Links til Malmø X2000 ulykken:
News1.capitalbay.com: Train crashes at Malmo station after hitting buffers
Sydsvenskan.se: Det såg ut ungefär som i en film
Sydsvenskan.se: Se läsarbilderna från tågkraschen
Film:
svtplay.se: X 2000 presenteras 1990
svtplay.se: X2000 firar 20 år (3:04)
YouTube: Hastighedsrekord med X2
YouTube: SJ reklam
YouTube: Flere filmklip af X2000
Film om Malmø X2000 ulykken:
Sydsvenskan.se: Bärgning av X2000-tåg misslyckades
10. april 2011