Roskilde pakhus
I 1847 blev Roskilde station åbnet, og den er således den ældste station i Danmark i dag. Pakhuset var knap så gammelt, men alligevel fra det samme århundrede - det blev bygget i 1897. Hertil har Thomas Kappel (forfatter til den glimrende bog "Roskilde Station") kommenteret: "Faktisk synes jeg godt, at man kan datere det længere tilbage. Øjensynligt blev det udvidede varehus simpelthen bygget omkring det allerede stående fra 1846. Tagstolen forekommer i hvert fald at have været genbrugt."
Hvis man tager ovenstående oplysninger med i dateringen, så har vi faktisk at gøre med Danmarks ældste pakhus.
I 1958 blev det om/tilbygget, således at det bebyggede areal kom op på 492 m2. Kælderen var på 431 m2.
I Roskilde er det dejligt at se et gammelt jernbanemiljø bevaret, og både stationen og remisen er i dag fredet - men ikke pakhuset.....Den 11. februar 2011 blev pakhusbygningen anmeldt til nedrivning.
Der har ikke været mange skriverier om nedrivningen, men i Roskilde Avis kunne man den 9. april finde et læserbrev fra Peer Kurland - aktivt bestyrelsesmedlem i DJK - som også fandt beslutningen beklagelig.
Den 15. marts 2011 kørte jeg i tog forbi Roskilde station, og her var nedrivningen fortsat igang - snart var det helt slut.
Den 22. marts var den sidste mur væk:
Den 2. april 2011 var alle murbrokker væk:
Hvad der skal være på området i stedet, er - indtil videre - ukendt for mig. Dog gøres der i øjeblikket mange bestræbelser på at forbedre cyklisternes parkeringforhold (se link sidst i artiklen), så cykelparkering kunne være et bud.
Lidt endnu kan vi se pakhuset fra oven på Google Maps:
{mosmap width='730'|height='250'|zoom='16'|centerlat='55.639'|centerlon='12.089'|lat='55.63985'|lon='12.09062'|zoomType='Large'|zoomNew='0'|zoomWheel='0'|mapType='Satellite'|showMaptype='0'|overview='0'|tooltip='Roskilde pakhus'}
Kortet er interaktivt.
En skam at en så gammel og pæn bygning ikke kunne bruges til noget. Flere steder er de gamle pakhuse blevet brugt til noget fornuftigt, f.eks. restaurant eller koncertsted. Pakhusets placering - lidt afsides - har nok trukket den forkerte vej for en ny anvendelse af bygningen, men mon tanken overhovedet er blevet overvejet? Har man gennemtænkt løsningen - og tænkt over at Roskilde station faktisk er Danmarks ældste station, og at det øvrige stationsområde er fredet!?!
Roskilde station er nu blevet en jernbanebygning fattigere - oven i købet en fra 1800 tallet.
Det eneste vi kan glæde os over, er at de gamle porte måske finder en ny ejer, som vil værdsætte dem og deres historie. De er blevet afmonteret og sælges inden længe igennem firmaet genbyg.dk - et firma med gode genbrugstanker for gamle sager.
Pakhuset blev de sidste år brugt til cykelopbevaring. Lidt en skam med den hvide maling for slet ikke at snakke om grafittien. Bortset fra dette, så så bygningen udefra ud til at være i en pæn stand, og portene var så pæne, at de forventes genanvendt andre steder.
Adressen var: Jernbanegade 1D, 4000 Roskilde
Relaterede emner:
Åbent hus i Roskilde remise 2009
Læs mere
http://cykelviden.dk/2010/07/09/roskilde-pa-vej-mod-en-cykelvenlig-station/
I Bogen "Jernbaneminder" fortæller Holger G. Hansen bl.a. om godsbefordringen på Roskilde station omkring 1900.
Tak til
Min far (for billeder fra den 8. og 22. marts 2011)
og
Peer Kurland
Marts 2011