Nyheder og opdateringer 2011
EVP har gjort det igen - nu om Svebølle.
Endnu engang har Erik V. Pedersen fremtryllet et par rigtig gode artikler på hans hjemmeside. Som ung trafikelev blev han udstationeret i Svebølle for en periode på 7 måneder. Erik har skrevet sine erindringer herfra. Læs om dem i de to artikler: Svebølle station / Svebølle By
20. nov. 2011
Flere stationer i model (H0)
Følgende ældre byggesæt er tilføjet til oversigten "Stationer - Stations - Bahnhoefe - Stasjoner"
Kibri 9496
Kibri 9512
Kibri 9514
Vollmer 3540
Tak til modelljernbane.internettside.com, som har en passion for ældre byggesæt.
13. nov 2011
Et par kraner mere
... er blevet tilføjet henholdsvis Galgekraner og Små svingkraner.
Tak til
Jan Pedersen og Bjarne Svejstrup.
3. nov. 2011
"Københavns Kul & Koks Kompagni A/S"
En forespørgsel på Jernbanen.dk/forum vakte min interesse:
"I trediverne og fyrrerne var min far, Kaj Sofus Valdemar Friis, kranfører hos "De fire K'er" på Islands Brygge. Jeg har hundrede historier om ham, hans kolleger samt MINE oplevelser, allerede som seksårig sad jeg højt oppe på fars skød og 'styrede' kranen.
Men han døde tidligt, jeg var 16 (nu 78), og hans (arbejds)liv er en gåde. Kan nogen kaste bare et skråt lys over virksomheden dengang, vil jeg være taknemmelig. Evt. henvisning til arkiver el.lign. Inger Friis Lindboe".
Selv efter 340 visning var der ingen response. Hvad var "De fire K'er"? Lidt søgning pegede i retning af 4K-Beton, og det førte videre til KKKK - "Københavns Kul & Koks Kompagni A/S". Kun Wikipedia indeholdt sparsomme informationer om firmaet, så der skulle graves dybere, og jo dybere man kom, jo mere spændende blev det.
Læs om: "Københavns Kul & Koks Kompagni A/S"
30. okt. 2011
Svingkranerne ved Nordre Toldbod i København
I artiklen "Små svingkraner" blev de tre små svingkraner på Nordre Toldbod nævnt, men billeder heraf manglede.
Det er der nu rådet bod på med tre gode billeder af Martin Rix. Som det ses af billederne er det tre forskellige kraner med hver sin type udligger. Billederne er tilføjet artiklen
"Små svingkraner".
Tak til Martin Rix.
22. okt 2011
På besøg i Miniatur Wunderland
Den 1. oktober var det blevet min tur til at besøge det famøse Miniatur Wunderland. Læs om mine indtryk fra den imponerende attraktion i Hamburg: På besøg i Miniatur Wunderland.
Tag med Djurs Modelbaneklub til Hamburg
Tag til Miniatur Wunderland med familien, eller benyt lejligheden til at tage med ligesindede dertil: I denne tid arrangerer Djurs Modelbaneklub i samarbejde med De Graa Busser et par ture til Hamburg:
29. okt: Endagstur til Miniature Wunderland, Hamborg
26. - 27. nov: 2 dage i Hamburg. Frit slag til modeltogsforretninger og julemarked. Søndag morgen skal vi ind i Miniatur Wunderland, senere på vejen hjem: Frokost i et landbryggeri.
Læs om turene på Djursmodelbaneklub.dk
16. okt. 2011
Nyt byttemarked for modeltog og tilbehør
Der er taget initiativ til et byttemarked i Højer ved Tønder den 4. feb. 2012.
Adresse tilgår. Læs mere i Indbydelse til Højer byttemarked (pdf)
16. okt. 2011
Ny norsk producent
En ny norsk producent har set dagens lys: Resinmodeller.
Som navnet antyder vil modellerne primært være i resin. Den første model forventes primo 2012 og det vil være af en legendarisk norsk gravemaskine, Brøyt X2 (wikipedia: Brøyt). Den vil blive produceret i både 1:50 og 1:87.
Der blev produceret 1507 stk. Brøyt X2 i årene 1958-69. Brøyt havde en anseelig eksport, så mon en sådan er set i Danmark?
Se Resinmodellers nye hjemmeside på: resinmodeller.no
15. okt 2011
Nyt fra EpokeModeller okt. 2011
004061 WV T1B "Brugsen" H0
Vejl ud. 119,50 DKK |
0060170 Hellefyr 2 stk H0
Vejl ud. 69,50 DKK |
450621 Essopumpe Spor 0 Vejl ud. 99,50 DKK
0060171 Essopumpe H0 Vejl ud. 89,50 DKK |
007023 Byhus med kvist H0 Hvidkalket
Vejl ud. 269,00 DKK |
Kan bl.a. købes på www.epokemodeller-online.dk |
9. okt 2011 |
En kørekran mere
Vandbygningsvæsenets kørekran. Agger 1. aug. 1980.
Billedet er tilføjet artiklen om Kørekraner.
Tak til Niels Munch
3. okt. 2011
Flere svingkraner
Fra Martin Rix har jeg modtaget dette billede af svingkranen i Bandholm.
Tak til Martin.
Billederne er ligeledes tilføjet artiklen om Små svingkraner i Danmark
16. sep. 2011
Endnu en svingkran er fundet
Svingkranen står ved Odense Stenhuggeri, og den har en udligger af I-profil. Billederne er taget med mobiltelefon i gråvejr, så de står ikke helt skarpe. Nye billeder er på vej.
Billederne er tilføjet artiklen om Små svingkraner i Danmark
Opdateret: "Danske forhandlere af modeltog - med fysisk butik"
inkl. Google Maps oversigt.
- Hobbybiksen i Ballerup, er streget
- SMT-Modeltog i Skjern er tilføjet
- Ny adresse for Randers Hobby Import
29. august 2011
Flere bøger
- Sølvpil
- Industribyen Odense
- Banernes bygning og udstyrelse
- Forsvundne stationer
- Havnen midt i Jylland (Tak til Lars Skjærlund for anbefalingen)
føjet til afsnittet Bøger.
17. august 2011
"Container Terminal" tilføjet kranoversigten
En nyhed 2011 fra Märklin er denne kran med nr. 78450. Helt ny er den dog ikke (se Faller kat.nr. 190285). Kranen leveres sammen med 2 containervogne. Link til kranen på maerklin.de
Fundet på YouTube: En dejlig udsendelse: Otto Busses Vej før og nu
Diplory
Nu med billede af en endnu større en af slagsen - brugt i forbindelse med afbrænding af materiel, dengang det var tilladt.
Billede af EVP:
FJ 447, Cvk. Kh, den 5. nov. 1973 - dagen før afbrænding.
10. aug. 2011
Månedens station: Fruens Bøge
Denne måneds station er den idylliske Fruens Bøge station, som ligger i den lige så idylliske skov Fruens Bøge Skov. Det var netop lystskoven, som var årsagen til, at der blev placeret en station her. Læs om stationen og området rundt om den.
Artiklen har været på vej i flere måneder, og den er blevet mere omfattende end forventet. Jeg må se i øjnene, at der i den kommende tid også vil være måneder, hvor månedens station springer over, hvis andre artikler skal på siden. En lang række andre emner er under luppen - ikke mindst til de sidste kran-artikler i denne serie.
2. august 2011
6 billeder af Georg Schmidt er tilføjet siderne.
Bandholm brokran, 1977 Tilføjet Brokraner |
Herning vandtårn, 1970 Tilføjet Vandtårne 1:1 |
Holte vandtårn, ca. 1967 Tilføjet Vandtårne 1:1 |
Sorø station, 1972 Tilføjet Sorø station |
R 963 i Sorø, 1972 Tilføjet Sorø station |
Sorø østre vandtårn, 1972 Tilføjet Vandtårne 1:1 |
Tak til Georg
22. juli 2011
Göteborgkoblingen - i skala 1:87
er blevet opdateret med bl.a. billeder.
13. juli 2011
Glyngøre station fra EpokeModeller
er tilføjet oversigten over stationer i H0: Stationer - Stations - Bahnhoefe - Stasjoner
Fra perronsiden:
Fra vejsiden:
Modellen har nr. 7045 og er lavet i laserskåret karton. Prisen for denne flotte model løber op i kr. 899. Foruden Glyngøre stationen så er EpokeModeller også på vej med remisen fra Glyngøre.
Fra Danscale kommer snart samme station i model, men i resin.
Læs mere om Glyngøre station på Erik V. Pedersens hjemmeside: Stationerne: Skive - Glyngøre
Se mange flere stationer i H0: Stationer - Stations - Bahnhoefe - Stasjoner
21. juni 2011
Flere billeder af kørekraner
Fire billeder af kran 146 og kran HTJ 61 (tidligere DSB skinneudlægningskran 155) er tilføjet artiklen om Kørekraner.
Tak til Flemming Søeborg for billedbidrag.
Ligger du inde med fotos, som ville passe ind på disse sider, så hører jeg meget gerne fra dig.
13. juni 2011
Danscale, juni 2011
Som nævnt i artiklen Kort nyt fra Danscale Marts 2011, så er der et fint lille stationsbyhus - murstensvilla 3002 - på vej. I den omtalte artikel var der kun billeder af prøvestøbningerne, men nu er der kommet nogle meget fine billeder af huset i samlet og malet stand.
Læs mere om huset og de mange andre modeller der er på vej fra Danscale i Danscale, juni 2011
Vintagedage på Sporvejsmuseet
Kommende arrangement: "Biler der fulgtes med sporvognene". 11. juni og 30 juli 2011.
Sporvejsmuseet, sæsonåbning 2011
Sporvejsmuseet åbnede for sæson 2011 den 25. april, og dagen efter kunne man finde dette dejlige indslag på YouTube:
Se også Trolleybus KS 101 til Landskrona fra den 10. maj 2011
samt DSB Museumstog - Med MY 1101 København-Hvalsø fra juli 2010.
29. maj 2011
Thorsager station til salg
Er du på udgik efter et hyggeligt jernbanehistorisk hus, så er muligheden der nu. Prisen er rimelig: kr. 1.498.000 for hele 216/29 m2. En flot station fra 1870'erne.
Thorsager station var månedens station på My 1 2 87.dk i juli 2009.
Mere om salget kan ses på Nyboligs side.
Billeder er bragt med ejers tilladelse.
3. maj 2011
Kraner i 1:87 er opdateret
Oversigten over kraner i 1:87 er opdateret med fire kraner. Kørekran fra Trix (tilsvarende Märklings Goliat) og en ældre kørekran fra Jouef solgt i perioden 1966 til 2001. Endvidere en DSB trolje fra Tikøb i byggesæt.
Til sidst en havnekran fra Wiad med 4 motorer. Firmaet Wiad var ejet af Willy Ade - (heraf navnet Wi ad). Han startede senere Röwa, som også måtte lukke. Dernæst startede han ADE, som stadig eksisterer og som nu ejes af hans datter.
Tak til Jens Rodenkam Eriksen for info og billeder. Se mere i oversigten her: Kraner i 1:87
12. april 2011
My 1 2 87.dk tester: SJ X2000
I sidste måned tog jeg på tur med det svenske højhastighedstog X2000 til Stockholm. Det blev der to artikler ud af:
SJ X2000 - om toget.
Oversigten over H0-koblinger er opdateret
Fra Mogens V. har jeg modtaget en del supplerende tekster til afsnittet om koblinger. Bl. a. beskrivelse af Fleischmanns Fox kobling (som ikke var med i oversigten før).
Fleischmann Fox koblingen
I 1972 kom FOX koblingen som nyhed i Fleischmanns katalog, men den var meget dyr. Den var den egentlige forgænger for PROFI koblingen. De fungerer ens, men FOX - koblingen er mere kantet, anden dimension og den slog aldrig an. FOX koblingen var med i kataloget sidste gang i 1979 - 80, og kostede dengang 33,60 kr.
Med venlig hilsen Mogens V.
Ps. Lokomotivet, en tysk T3 fra Fleischmann, er mit allerførste og er over 50 år gammelt. Det virker stadigt.
Ovenstående samt historisk oversigt for Fleischmann krogkobling og yderligere tekst til Profi koblingen, samt supplerende billeder for Fox koblingen er tilføjet oversigten over koblinger i H0 med NEM-norm. Tak til Mogens V.
8. april 2011
Nyborg vognværksted
Man kan i dag - den 7. april 2011 - læse i avisen, at det gamle værksted i Nyborg er blevet solgt. I artiklen i Fyens Stiftstidende ser man de nye ejere besigtige bygningerne sammen med Nyborgs borgmester Erik Christensen.
De nye ejere er bryggerfamilien fra Ørbæk (Ørbæk bryggeriet) - far og søn - Niels og Nicolai Rømer. De har købt bygningerne for at påbegynde en whiskeyproduktion. Der skal både være destilleri, besøgslokaler, butik og rundvisning på stedet.
Læs mere i en hurtig sammenstillet artikel: Nyborg vognværksted
7. april 2011
DMJU messen i Køge
Stor succes efter et år i pause.
Læs messerapporten fra dette års DMJU messe med næsten 100 tilhørende billeder, samt links til andre sider om messen
Tak til DMJU for en god messe.
4. april 2011
Aprilsnar 2011
Læs den særprægede historie om lokomotivet der skiftede navn til My 1287, og som efter endt test "vendte" hjem igen til sit oprindelige nummer.
Læs om: "Eksperimental lokomotivet My 1287"
1. april 2011
Nyt fra Danscale, marts 2011
En murstensvilla, en retiradebygning / skur og Langå kolonnehus er nogle af de nyheder, der er på vej fra Danscale, men først og fremmest drejer det sig om murstensvillaen, som er tæt på at gå i produktion.
Andet nyt
Witzel er på vej med en ny station. Det drejer sig om Agedrup station på Kertemindebanen.
Stationen kan man bl.a. bestille hos Odense Modeljernbanecenter
Fra HK modeller får vi snart Shell-vognene til udlevering i butikkerne.
Se bl.a. Odense Modeljernbanecenter og Hobbykæden
30. marts 2011
Minder fra Aarup
Jeg har modtaget: Minder fra Aarup af Lars Rask:
"Tak for en spændende gennemgang af Aarup st. Som barn i 60’erne besøgte jeg ofte min moster og onkel (fabrikant Paul Huus Jensen) som havde en meget stor privatbolig ved tekstilfabrikken (possement). Med fri udsigt til banen opstod interessen for jernbaner. Især lokomotivet MY, som “brølede” gennem stationen, husker jeg fra denne tid. I mine barnetro,....."
Læs mere om Aarup, jernbaneminder og en fornyet jernbaneinteresse i artiklen om Aarup station
22. marts 2011
Roskilde pakhus - sørgeligt, men sandt
Roskilde pakhus var fra 1897, men det er ej mere.
En skam at man freder remise og station (Danmarks ældste), men alligevel nedriver omgivelserne. Læs om pakhuset og se de sørgelige billeder:
20. marts 2011
Så er det helt slut
Billeder fra den 22. marts, samt læserbrev fra Roskilde Avis er tilføjet Roskilde pakhus
22. marts 2011
Hannoversches Strassenbahn-Museum, Wehmingen
Erik V. Pedersen besøgte i november 2010 ovenstående museum. En meget stor artikel blev efterfølgende lagt på evp.dk, men desværre sneg nogle Word-koder sig ind, og den slags er Microsofts Internet Explorer ikke glad for, så kun det første billede blev vist. Endnu en god grund til at skifte til f.eks. Firefox eller Chrome. Nu er siden rettet, så også Explorer-brugerer kan se siden om sporvognene fra Hannoversches Strassenbahn-Museum, Wehmingen. Se eller gense artiklen.
17. marts 2011
Ny svingkran i skala N
14. marts 2011
Brokraner
Brokranerne var 2. generation af kulkraner. Deres store gitterbroer kunne fragte kullene direkte ind til kulgården eller til jernbanevognene, uden at man havde brug for automatiske baner. Drivkraften var ikke længere damp, men de mere moderne elektriske motorer.
Den første brokran, som A/S Titan leverede, var til firmaet Alfred Christensen & Co. på Kalvebod Brygge i 1906. Læs om brokraner.
12. marts 2011
Vandtårnet i Vejle
Vandtårnet i Vejle taget fra vinduet i A-vognen i tog 55 den 5. juni 1969. Maskinen i baggrunden er E 991 med tog 2740 Herning-Fredericia.
Billedet er tilføjet artiklen om Vandtårne.
Tak til Georg Schmidt
6. marts 2011
Remisen i Skanderborg
Et dejligt billede af Skanderborg remise i 1970. Aktiviteten var nok stærkt nedadgående, men omgivelserne var stadig intakte - drejeskive, vandtårn, kran og ikke mindst atmosfæren. Billedet er tilføjet siderne Kulgårdskraner og Vandtårne.
Tak til Georg Schmidt
5. marts 2011
Træbyggekursus
Som den aktive læser nok vil vide, så var jeg på træbyggekursus sidste år hos Reiner ved Mariager. Det var en oplevelse - ja nok den bedste mj-oplevelse i 2010 for mit vedkommende. Både underviser og deltagere var fulde af entusiasme. Reiners tilgang til hobbyen er meget inspirerende. Ikke blot i forbindelse med bygning af disse fantastiske træer, men i det hele taget. Det at bygge noget som ser så virkelighedstro ud som muligt - og at gøre det selv, med enkle midler, det er noget, der tænder mig!
Nu har Reiner gjort det muligt igen, og nu med fyrretræer. Prisen svarer til et par jernbanevogne i model. Spar dem, og brug dem på en hel dag hos Reiner - du vil ikke fortryde det.
Tilmelding til Reiners kursus 2. april 2011 kan ske her: Vi bygger fyrretræer i H0
Tilmeldingsfrist den 12. marts.
Læs: På træbyggekursus - en uforglemmelig dag
3. marts 2011
Endnu en svingkran
Det er utroligt, hvad der dukker op af billeder af kraner. Her er det en svingkran ved Varde Å, taget i foråret 2008.
Tak til Ole Pedersen.
Billedet er tilføjet "Små svingkraner"
27. feb 2011
Fire gamle billeder
er tilføjet artiklen Fredericias Gamle Banegård
Tak til Claus Hansen.
26. februar 2011
Svingkranen på Brejning station og kørekran 156 i Børkop
Fire billeder med tilhørende tekst er tilføjet henholdvis svingkraner og kørekraner.
Brejning station 1965. Se mere under svingkraner.
Kørekran 156 i Børkop 1965. Se mere under kørekraner.
Tak til Jan-Eddie Mathiasen.
22. feb. 2011
My 1 2 87 anbefaler: Banen og Lokomotivet
I et lille land som Danmark er det et privilegium at have modeljernbaneblade som Banen og Lokomotivet.
De to blade supplerer hinanden godt. Banen sætter fokus på modeljernbanen i både ind og udland og kigger nærmere på de nyeste produkter. Lokomotivet fokuserer på den danske jernbane i både virkelighed og i model, og det har nogle dybdegående artikler. Begge blade er krydret med underholdende beskrivelser fra både vor tid og dengang da dampen kørte.
En stor tak til begge redaktioner skal lyde herfra. Jeg ville være meget ked af, at skulle savne et af disse blade, da det giver god inspiration til hobbyen. Mange ting kan man læse på nettet, men der er intet som et godt blad i hånden og en god artikel, som der er brugt tid på. Lokomotivet meldte i sidste nummer, at det var hårdt trængt økonomisk, og at dets levetid kun rakte et par numre, hvis intet skete. Støt op om de danske blade og få selv en god oplevelse. Abonnér allerede i dag.
Læs mere om Banen og Lokomotivet.
14. feb. 2011
Flere kulgårdskraner
Denne gang et dejligt billede fra Fredericia, 1969.
Læg mærke til at Elo-vognen i billedets venstre kant holder i samme spor som kulvognen. Kulvognene var normalsporede. Foran kranen står en af de små kulkasser, der blev brugt til bl.a. F'erne, fordi de store kulvogne var for brede til kulrummet på tenderlokomotiverne - indholdet ville simpelthen ramme uden for. Bemærk også at fundamentet under kranen er blevet forhøjet. Det skete, da E-maskinerne kom fordi. Tenderne var for høje til kranerne. Det pyntede ikke på fundamentet, men var nødvendigt. Den nyere model af sandforsyningstårnet ses i baggrunden, ligeledes slaggegrave og vandkraner.
Tak til Jan-Eddie Mathiasen for både billede og tilhørende tekst. Billedet er tilføjer artiklen om kulgårdskraner
15. feb 2011
Otte nye / opdaterede billeder af kulgårdskraner
af Georg Schmidt og Erik V. Pedersen
|
|
|
|
|
|
|
|
Se dem under kulgårdskraner
To billeder af kran 147 er tilføjet til siden om kørekraner
Kran 147 i færd med at fjerne Langeliniebroen, Østerport 15. juni 1992.
Tak til John Hansen (railorama.dk)
Læs mere om kørekraner
2. feb. 2011
Tre kraner i model er tilføjet siden kraner i 1:87
Modelerne kommer fra det tyske firma Krüger Modelbau og består af en schlackenkran og to bekohlungskraner.
2. feb. 2011
Kulgårdskraner
Kun fire standard kulgårdskraner er bevaret i Danmark. I dampens dage havde alle mellemstore maskindepoter mindst en kulkran stående.
Læs mere om kulgårdskraner
1. feb. 2011
Aarup station
Aarup station - en kedelig station - eller er den? Aarup har fået ny station, men hvad med den gamle og resten af stationsmiljøet? Måske der ville dukke spændende læsning op. Jeg gav det en chance, og fandt da også en del om byen og stationen.
27. jan 2011
Store galgekraner
Under anden verdenskrig opsatte tyskerne flere store galgekraner i forbindelse med opbygning af kystforsvaret. Mindst tre steder stod disse store kraner: Guldager station, Tirpitz-stillingen i Blåvand og Nymindegablejren.
8 billeder heraf er tilføjet artiklen om Galgekraner.
Tak til Steffen Dressler
Den 26/1-2011
Flere kørekraner
Jeg er blevet gjort opmærksom på yderligere 2 billeder af kørekraner.
Disse billeder, som stammer fra DSBs jubilæumskrift "De danske Statsbaner 1847-1947",
er tilføjet artiklen "Kørekraner". Tak til EVP.dk
Billede af kørekran 3
- tilføjet til artiklen "Kørekraner"
Kørekranen blev bygget i et samarbejde imellem firmaerne Scandia og Titan i 1934 og den havde hjemsted på Københavns Godsbanegård (fra 1967: Rødby Færge). Den blev omlitereret i 1958 til DSB Specialvogn 143. Kranen, som havde en bæreevne på 30 tons (tre gange mere end forgængerne) og en løftehøjde på 7 meter, blev udrangeret i 1986. Læs mere under "Kørekraner"
9. jan 2011