75 års jubilæum for de røde lyntog
Den 21. (og 22.) august 2010 afholdt Danmarks Jernbanemuseum og Museumstog 75 års jubilæum for de "Røde Lyntog". Programmet for dagen (pdf, 3 MB) så spændende ud. Arrangementet blev holdt på museet i Odense og samtidig kørte Museumstog med flere forskellig lyntogstyper til og fra Odense.
Jeg besluttede mig for at tage museumstoget fra Tommerup. På den måde kunne jeg tage Mo til Odense og Ma tilbage igen om eftermiddagen. Så var der heller ikke problemer med at finde parkeringsplads nær museet.
Mo 1954 klar til afgang fra Tommerup station kl. 12.20.
Så går turen mod Odense.
Vel ankommet til Odense gik vi igennem den daglige udstilling, hvor man også kunne finde Oldtimerklubben (Computere kørselssimulering) og en mindre udstilling omkring "De røde lyntog".
Boderne
Længst væk i remisen var det en lang række boder - langt flere end forventet. De fleste var gamle kendinge men også nogle nye. Der var bl.a. Odense Modeljernbanecenter, Felderbanen, Epoke Modeller, Felix, GamesOnTrack, Vejlesens Hobby, Tog og Tekno, DWA, Witzel-Hobby m.fl.
Jeg fik bl.a. en god snak med GamesOnTrack om deres seneste product GT-Position, som ser meget lovende ud.
Witzel-hobby havde mange interessante bygninger, heriblandt flere transformatortårne.
I boderne blev der også tid til lidt indkøb: 10 numre af Signalposten.
Udenfor kunne man desuden få en tur med DSB veteranbus til Thriges elværk, hvor generatoren blev startet op. Det havde jeg tidligere prøvet - og det kan anbefales. Både en tur med bussen og at se elværket.
Arrangementet var temmelig godt besøgt. Forbavsende i forhold til hvor lidt reklame man har set for det. (Jeg er dog siden blevet fortalt, at der rent faktisk har været mange og store reklamer i både fjernsyn og i aviserne)
Drejeskiveshow
Vi springer lidt i tiden. Kl. 13.30 var der "modeshow" på drejeskiven. Her startede man med Ms' forgænger, Mo.
Mo 1954 - som vi netop var ankommet med.
Skiven blev derefter drejet et "hak". Maskineriet var desværre gået i stykker, men hjælpsomme personer fra publikum (bl.a. Horsecreek, Sporskiftet) fik drejet skiven.
Så var det My 1101's tur på skiven. Både Mo og My har jo kørt som lyntog.
Vi gik videre. Det hele var ikke lyntog - Triangel'en kørte faste ture på havnebanen. Den sprang vi dog over.
Som annonceret var Bauart Hamburg kommet til museet.
Sammen med Ic4 vognsæt 18 og Ms 401/402 var den opstillet på Dronning Louises station.
Bauart Hamburg, SVT 137
Passagerdelen var desværre ikke åben, men et kig i førerrummet fik vi.
Så kom vi til dagens hovedperson:
Ms 401 / 402
Kupevognen i midten: Første og sidste kupe er mindre og har sæder med læder (2. kl., da det er over bogierne), de øvrige (1. kl.) med stof.
Ms 401 / 402
Køkkenet: Småt, men godt.
Motorrum og førerrum. Der var ikke meget plads. Alene døren skulle man kante sig ind igennem.
IC4
Ved siden af stod der en IC4. I mine øjne et flot togsæt, men det er en leverance, der med rette er udskældt. En skam at det tekniske ikke følger det ydre. Indvendigt ser det nu heller ikke så tosset ud.
E18 047
En lille sidegevinst var det tyske ellokomotiv E18 047.
E 18 047 varetog transporten af Bauart Hamburg fra Leipzip til Padborg.
Så var tiden kommet til at vende næsen hjemad. En tur i Sølvpilen kl. 15.20 ville være en god afslutning.
Ved perronen vendtede My 1159 klar til afgang mod Nyborg.
Afsted mod Nyborg gik det med B, Bk og A-vogn.
Desværre var det fra Tommerup at Sølvpilen afgik kl. 15.20 - og det var dagens sidste. Øv øv.
Vi så det ankomme og måtte derefter tage Desiroen til Tommerup for at hente bilen.
Skidt pyt - det var en god dag alligevel.
Aug 2010
En lille sidegevinst var det tyske ellokomotiv E18 047.
E 18 047 varetog transporten af "Den flyvende Hamburger" fra Leipzip til Padborg.