Allinge station

Allinge station var ikke endestation for Rønne-Allinge banen - på trods af at den lagde navn til jernbanestrækningen

IMG_8160_500Jernbanen blev allerede inden indvielsen videreført til Sandvig, men for mange passageres vedkommende var stationen alligevel deres endestation - rejsens endestation - idet Allinge siden starten af 1900 tallet har været et stort turistområde, lige som Sandvig var det. Stationerne i de to byer er også af en anden kaliber end de øvrige mellemstationer - store og flotte. Dermed ikke sagt at de øvrige ikke er flotte, for det er de.

Allinge-Gudhjem Kommune

Banen var en udpræget passager / turistbane, men selvfølgelig var der også godsbefordring som bl.a. bestod af varer til og fra havnene, samt svin som skulle til slagteriet.

 

Allinge by hed tidligere Alende (stedet med ellebevoksning).

Købstaden Allinge er noget større end Sandvig, som den er vokset sammen med. De to byer benævntes ofte "tvillingebyerne". Allinge-Sandvigs byvåben ses tv. Allinge-Gudhjem Kommune blev dannet i 1970, som senere i 2003 blev sammenlagt med de øvrige Bornholmske kommuner, under det der i dag blot hedder Bornholms kommune.

Våbenskjoldet kan man også finde på dækslerne i Allinge-Sandvig.

IMG_8024s

IMG_8195s

IMG_8022s

Den bornholmske drage går igen i Bornholms beredskabsstyrelses våbenskjold. Mere om beredsskabsstyrelsen senere.

IMG_8161sIMG_8046s

Allinge station blev, lige som de øvrige Rønne-Allinge stationer, tegnet af Ove Funch-Espersen og bygningen stod klar i 1912, men baneføringen var meget forsinket og kunne først tages i brug året efter. Stationen er placeret et stykke inde i landet - station og havn ligger således på hver sin side af byen. For ikke at skære igennem byen (hvilket nok også var en umulighed p.g.a. højdeforskellen) lå havnebanens tilslutningen ca. 1 km længere mod Sandvig. Sporskiftet lå i det område, som førhen lokalt blev kaldt "Mellem byerne".

Det Bornholmske terræn er ikke det nemmeste sted at anlægge baner i. På grund af terrænet var det kørende materiel også af noget større kaliber end det, der kørte på den første Bornholmske jernbane, Rønne-Nexø Jernbanen (RNJ). Den 31,2 km lange Rønne-Allinge Jernbane (RAJ) blev blandt andet ført igennem klippedalen "Kleven", hvilket også gav anledning til en hel del stigninger. Banen er med rette blevet kaldt "Danmarks smukkeste jernbane", men det er der vist flere der er. Der er ingen tvivl om, at den løb igennem en flot bornholmsk natur.

IMG_8039s

IMG_8040s

 

 

 

 

 

 

 


{mosmap width='350'|height='500'|zoom='18'|centerlat='55.2714'|centerlon='14.7997'|lat='55.2715'|lon='14.8'|zoomType='Large'|zoomNew='0'|zoomWheel='0'|mapType='Satellite'|showMaptype='0'|overview='0'|tooltip='Allinge station'}

AllingeSporplan

 
Set fra oven i Google Maps. I dag CF kaserne.
Sporplan for Allinge

IMG_8051s

Selve stationen bruges nu af Civilforsvaret (eller det som idag kaldes: Beredskabsstyrelsen). Allerede i 1953 - lige efter banens lukning - overtog CF bygningerne.

 

 

Varehuset

Der hvor varehuset stod, ligger der idag en Shell tank.

Jeg troede, at varehuset var helt væk, men det viste sig, at det blot var flyttet over på den anden side af "baneterrainet". Det bruges fortsat af CF på lige fod med de øvrige barakker.

 

IMG_8050sIMG_8042s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var først, da jeg så Erik V. Pedersens billeder fra 1960, at gik det op for mig, at det rent faktisk var det gamle varehus, som blot var flyttet. Portene er væk, men både endevinduer og udluftningsventiler?! på taget afslører det.

EVP_105.I.22a.DBJ.Allinge.15.4.1960.

Selvom stationen ligger lidt inde i landet, så er man altid tæt på vandet på Bornholm. Stationens høje beliggenhed giver en god udsigt, men der er også lang vej ned til havnen for en jernbanevogn.

EVP_105.I.23a.DBJ.Allinge.15.4.1960.

Den brolagte vej er i dag erstattet af asfalt. Nok mere praktisk, men ikke nær så flot.

EVP_105.I.24a.DBJ.Allinge.15.4.1960.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EVP_DBJ.Allinge.Postkort.

 

Allinge havnebane

Vi tager nu et smut til Sandvig og følger derefter det gamle jernbanetracé tilbage til Allinge. Det er blevet til en af de mange populære cykelstier på Bornholm.

IMG_7983s

IMG_7984s

I km 28.9 imellem Allinge og Sandvig var der et sidespor, som gik ned til Allinge havn.

IMG_7985s

IMG_8193s

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_8201s

Ser man på det tidligere viste kort på Google Maps, kan man også følge sporet i landskabet imellem Allinge og Sandvig, og her er det ret tydeligt at se, hvor havnebanen drejede af.

Følger man havnebanen, krydser man over Strandvejen og ender til sidst ved havnen. Der er en pæn stigning selvom det er over et længere stykke. Man kan godt forestille sig, at der har været fyret godt op i kedelen på lokomotivet, hvis der har været meget gods med fra havnen.


IMG_8019_730

Både Sandvig og Allinge har været vigtige overfartssteder til Skåne. I Allinge ligger den største havn og den er som mange af de bornholmske havne en naturhavn, men den er efterfølgende sprængt større.

IMG_8028s

IMG_8031s

 

Her finder vi Det Gamle Pakhus fra 1850'erne. I havnen udskibede man også granit fra Hammeren, selvom størstedelen af granitten blev udskibet fra Hammerhavn. Også dette granitbrud ved Hammeren var tyskejet, ligesom mange af hotellerne var det, men efter første verdenskrig kom stenbrudet på danske hænder igen.

Ovenfor havnen finder vi også Allinges gamle tekniske skole, som har været bibliotek siden 70'erne. Bygningen er opført af Allinge-Sandvig Håndværker- og Industriforening 1895 efter tegninger af arkitekt Mathias Bidstrup. Mathias Bidstrup var ligeledes arkitekten bag stationerne på Rønne-Nexø banen.

Havnekanten er forstærket med jernbaneskinner. Dette var det eneste sted, hvor jeg så rester fra banens skinner, udover rækværket langs Opalsøen.

Til sidst en række gamle rejsegods-beklæbningsmærker fra DBJ, heriblandt fra Allinge.

EVP_8824.DBJ.Rejsegods-beklaebningsmaerker.

 

Tak til Erik V. Pedersen for bidrag med billederne fra 15. april 1960.

Øvrige billeder er fra maj 2010.

 

Læs mere:

Strandhotellet.dk: Strandhotellet i Allinge
Bogen "De Bornholmske Jernbaner, 1900-1968" af Ludvig Mahler, 1993
Bogen "DBJ, Historien om Jernbanerne på Bornholm" af Bornholms museum, 2007
Bogen "Østersøens perler - Bornholm og Ertholmene" af Hans L. V. Nielsen, 1995
Kulturarv.dk: Industriminder på Bornholm (Allinge Tekniske Skole)
Wikipedia: DBJ
Jernbanehistorisk forum: Allinge havn - en detalje

Billeder

Allinge-Sandvig.dk: Billeder fra Alling-Sandvig
Allinge-sandvig-byforening.dk: Billeder fra Rønne-Allinge jernbane

Video:

TV 2/Bornholm 18-05-2010: Bornholmsk modeljernbane (ca. 15 min)