Sandvig station
I 1913 kom jernbanen til Allinge-Sandvig. Egentlig skulle den smalsporede jernbane blot have gået til Allinge, men man ønskede banen helt til Hammershus. Det var der ikke mulighed for på grund af terrænet, men Sandvig kunne man godt føre den til. Derfor døbte man stationen Hammershus. Jernbanen derimod havde allerede fået navnet Rønne-Allinge Jernbanen og selvom Allinge ikke var endestation fortsatte man med dette navn. Altså førte Rønne-Allinge Jernbanen de rejsende til Sandvig station som hed Hammershus! Ganske logisk!
Året efter blev stationen dog omdøbt til Sandvig, men stationen nåede forinden at få kongeligt besøg, idet Kong Christian X besøgte banen og Hammershus jernbanestation den 6. juni 1913.
{mosmap width='350'|height='262'|zoom='9'|centerlat='55.16'|centerlon='14.85'|lat='55.2867'|lon='14.780'|zoomType='Large'|zoomNew='0'|zoomWheel='0'|mapType='Normal'|showMaptype='0'|overview='0'|tooltip='Sandvig station'}
|
|
Allinge-Sandvig ligger på nordspidsen af Bornholm, kun få km fra Hammershus.
Sandvig station set fra perron/havesiden.
{mosmap width='730'|height='280'|zoom='18'|centerlat='55.2869'|centerlon='14.7779'|lat='55.28695'|lon='14.7778'|zoomType='Large'|zoomNew='0'|zoomWheel='0'|mapType='Satellite'|showMaptype='0'|overview='0'|tooltip='Sandvig station'} |
Sandvig station set fra oven i Google Maps |
Sandvig station set fra perron/havesiden. Billedet tv: Til venstre for haveskuret stod stationens varehus, hvilket bringer os til tilbage til...
......... 1960.
Foto: Erik V. Pedersen.
1960: Banen er lukket og skinnerne er optaget, men både varehus og remise står fortsat.
Remisen er idag væk, men det er muligvis den samme bygningen bag remisen, som i dag er blevet til ferieboliger.
Sandvig station
1960
Tilbage i 2010:
Efter at banen lukkede i 1953 blev Sandvig station til pensionat og det er den fortsat i dag: Pension Langebjerg - opkaldt efter det bagvedliggende område Langebjerg (76 m højt).
Det var i Langebjerg at trolden Krølle Bølle blev født - en maskot man finder overalt på Bornholm. Bag stationen finder man Krølle - Bøllevej, samt Krølle - Borravej. Krølle - Borra er Krølle Bølles søster, er jeg blevet belært af min tidligere bornholmske kæreste.
Personale - Sandvig station
Personale sammenfattet fra bogen "DBJ, Historien om Jernbanerne på Bornholm":
Petersen, Karl Thorvald (1885-1958)
1913 Stationsforstander i Sandvig
Rasmussen, Markus Peter
1914-39 Stationsforstander i Sandvig
Holm, Helene (1898-)
1932 Ekspeditrice i Sandvig
Jensen, Knud (1914-)
1939-41 Stationsmester i Sandvig
Holm, Bent Laurits (1913-1973)
1943-(46) Stationsmester i Sandvig
Dam, Solvej (1922-)
1948 Ekspeditrice i Sandvig
Augustsen, E. (1910-)
1950 Ekspeditrice i Sandvig
Som det ses har stationen været ledet af skiftende både kvindeligt og mandligt personale.
Sandvig
Sandvig hed førhen Sandwik. De to fiskebyer Allinge og Sandvig voksede sammen omkring skolen og kirken i midten. Det er ikke første gang, at en skole (og kirke) er placeret midt imellem to byer og på den måde har samlet byerne.
Allerede i 1868 blev Allinge og Sandvig lagt sammen til eet sogn. I 2004 boede der 1849 indbyggere i Allinge-Sandvig.
Sandvig er nok den af de bornholmske byer med flest hoteller pr. indbygger og byen har længe været præget af turisme. Specielt i starten af 1900 tallet var det tyske turister som valfartede øen og ofte til den nordlige del. Det var før danskerne fik øjnene op for Østersøens perle. Hotellerne var også ejet/opført af tyskere.
Både Sandvig og Allinge virkede således som endestation for de mange turister og disse stationer var også noget større og mere udsmykkede end de øvrige undervejs.
Sandvig har en dejlig badestrand med fint sand og den ligger som sagt tæt på det populære udflugtsmål Hammeren og Hammershus, som var tidligere tiders forsvarsværk med stejle skråninger ned mod havet.
I 1914 var der 11.000 feriegæster på bornholm - fortrinsvist i den nordøstlige del. Under og efter verdenskrigene gik det tilbage for hotelbranchen og mange hoteller måtte lukke og nogle er i dag omdannet til bl.a. timesharelejligheder.
Farvandet rundt om Bornholm er ikke helt ufarlig og et navn som "Vragvigen" taler sit tydelige sprog. På nordspidsen af Bornholm finder man også to fyrtårne, som har tjent søens folk godt.
Det gamle fyr - Hammer fyr - er fra 1872 og er bygget af granit. Det er Danmarks højst beliggende fyrtårn
I diset vejr havde det gamle fyr problemer. Højt er ikke altid godt og i 1895 byggede man det nye fyr længere nede og lidt nordligere på Hammerode. Begge tårne blev dog brugt samtidig i næsten 100 år.
|
Hammershus vil jeg overlade til anden litteratur om at beskrive, men her er et billede:
Tæt ved Hammershus finder man også Hammersøen, samt Krystalsøen og Opalsøen - de gamle granitbrud, som nu er opfyldt af vand. Gamle jernbaneskinner tjener i dag som rækværk langs Opalsøens stejle kant.
Det er således muligt fortsat at finde skinner på Bornholm - 50 år efter lukningen.
Tak til Erik V. Pedersen for bidrag med billeder fra 1960. Øvrige billeder er fra maj 2010
Læs mere:
Jærnbanen på Allinge-Sandvig byforenings hjemmeside
Bogen "De Bornholmske Jernbaner, 1900-1968" af Ludvig Mahler, 1993
Bogen "DBJ, Historien om Jernbanerne på Bornholm" af Bornholms museum, 2007
Bogen "Hammeren" af Chr. Stub-Jørgensen, 1983
Bogen "Østersøens perler - Bornholm og Ertholmene" af Hans L. V. Nielsen, 1995
Wikipedia: DBJ
fyrtaarne.dk: Hammerodde fyr
Video:
TV 2/Bornholm 18-05-2010: Bornholmsk modeljernbane (ca. 15 min), men Sandvig station mangler endnu
TV 2/Bornholm 28-09-2008: 40 års jernbane (Om Rønne-Nexø banen)