Sorø station
Der er skrevet en del om Sorø station andre sted på nettet - så denne gang er der ikke behov for så meget tekst - blot en række henvisninger til andre fremragende 'sites'. Specielt vil jeg henvise til beskivelserne af Sorø station og Sorø - Vedde Banen på evp.dk. Nedenståede består derfor primært af billeder - taget den 31. juli 2009, samt en række interessante links.
Sorø station (So) blev bygget i 1856, og den blev opført som en del af Korsørbanen. Tegningerne blev signeret af bygningskonstruktør T. Wattson fra de engelske entreprenører Fox, Henderson Co. De to fløje blev ændret af N. P. C. Holsøe i slutningen af 1880'erne. Stationen er Danmarks næstældste station - kun overgået i alder af Roskilde Station. Stationen er placeret lidt uden for Sorø (Frederiksberg) og af samme grund benævnes den "Landstationen". I 1903 blev Sorø - Vedde Banen etableret og via den blev "Landstationen" tilsluttet Sorø bystation.
Sorø station fra vejsiden |
{mosmap width='350'|height='262'|zoom='6'|centerlat='56.2'|centerlon='10.3'|lat='55.4193'|lon='11.5693'|zoomType='Large'|zoomNew='0'|zoomWheel='0'|mapType='Normal'|showMaptype='0'|overview='0'|tooltip='Sorø station'} Stationen ligger på strækningen København - Korsør. |
Perronsiden af Sorø station set mod øst. Der hvor skinnerne forsvinder ud af billedet lå maskindepot til højre. Kran, gods og Sorø-Vedde Banens tilslutning lå til venstre herfor.
Gangtunnel til perronerne. I løbet af 2010 kommer der elevatorer. Der er afsat 7 mio. hertil.
En hyggelig station. Gammelt og nyt - fladskærm, halvgammel telefon og dejlig bindingsværk - samt et selvportræt.
IR4 i spor 3.
{mosmap width='730'|height='394'|zoom='17'|centerlat='55.4195'|centerlon='11.5706'|lat='55.4193'|lon='11.5693'|zoomType='Large'|zoomNew='0'|zoomWheel='0'|mapType='Satellite'|showMaptype='0'|overview='0'|tooltip='Sorø station'} |
Topview fra Google Maps |
Sorø har været en travl station og den har også været omdrejningspunkt i flere kedelige uheld, bl.a. Vigerslevulykken i 1919 (se links) og ved Sorø-ulykken i 1988. Sidstnævnte kostede 8 personer livet foruden 11 alvorligt kvæstet og 61 lettere kvæstet og den var en afgørende faktor for indførelsen af ATC.
Sorø var et populært vandpåfyldningssted p.g.a. det kalkfattige vand. Perfekt for et damplokomotiv.
Lignende vandtårn findes i Århus ved Ringgadebroen.
Forest postvæsenets bygning og bagest ses vestre vandtårn. Til højre for billedet lå Sorø - Vedde banens drejeskive.
Til sidst nogle ældre billeder.
R 963 i Sorø - på tur med KLK, København-Korsør 12. marts 1972. Bemærk det østre vandtårn i baggrunden.
Relaterede links
Sorø vandtårn i Vandtårne - Water Towers - Wasserturm
Danmarks ældste station: Roskilde station
Læs mere om Sorø:
Erik V. Pedersen: Sorø station
Erik V. Pedersen: Sorø - Vedde Banen
Sorø bibliotek: Stationer. Bystationen og landstationen
Wikipedia.org: Sorø station
Sporskiftet.dk: Tråd om Sorø station
Lokalhistorisk Arkiv Stenlille: Jernbanerne, bl.a. Sorø - Vedde Banen
Lokalhistorisk Arkiv Stenlille: Sorø - Vedde Banen
TopTop.dk: Sorø - Vedde Banen
Sjællands nyheder: En praktisk og køn stationsplads i Sorø
Nanjing.dk: Vedde
Frederiksbergraad.dk: Om det gamle Frederiksberg (pdf)
Jernbanen.dk: Vigerslev ulykken af Lars Christensen
Dendigitalebyport.byhistorie.dk: Sorø
Billeder:
Railorama: ME 1504 på Sorø Station, 1991, John Hansen.
Danskejernbaner.dk: Sorø station, 2009.
Mjk-h0.dk: Dalum station på mjk-h0 er inspireret af Sorø Station.
Film:
Youtube: Tog ved Sorø, 1989, henriktog.
Youtube: 3017 med skitog ved Dyndet og i Sorø, 2010, Togtossen.
Youtube: MZ i Sorø, 2010, Togtossen.
Tak til
Georg Schmidt
Juni 2010