IMG_7680sCentralværkstedet på Otto Busses Vej

Den 18. marts 2010 arrangerede Dansk Jernbane-Klub rundvisning på Centralværkstedet i København. Alt var udsolgt til dette arrangement, som foregik en almindelig torsdag kl. 12.00 - ca. 15.30. Det arbejdende folk var derfor - stortset - fraværende, imens det grå guld var rigt repræsenteret. Antallet af deltagere var omkring de 40.

Mødestedet var ved Lager 58, som i dag fungerer som værkstedernes centrale lager.


IMG_7744sIMG_7738s

Lager 58 ligger i den sorte bygning tv. Bagved kan man se vandtårnene og til højre herfor den ene lokomotivværkstedshal. På billedet th. ser man langs med hallerne ad Otto Busses Vej tilbage mod indkørselen til området.

IMG_7743sIMG_7737s


IMG_7620sFørste stop var i de to lokomotivhaller (Godsbanegårdens remiser). Det nu lukkede gamle lokomotivværksted lå inde på "selve Centralværkstedet" på modsatte side af Otto Busses Vej. Det er nu nedlagt og renoveret, og udlejes til bl.a. modemesser. Måske en dag man skulle tage til modemesse smiley-smile og se nærmere på omgivelserne.


På de "nye" lokomotivværksteder renoveres i dag ME lokomotiverne samt en række lokomotiver fra DB Schenker m.fl. (Bl.a. MZ, EG og MY)

 

IMG_7575sIMG_7615s

 

 

 

 

 


IMG_7577sIMG_7612s

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_7581s

 

I denne hal var man godt i gang med at give ME 1434 den helt store tur.

Efter 800.000 km! bliver der foretaget et stort eftersyn - en hovedrenovering. En sådan hovedrenovering render hurtigt op i 2-3 mio. kr. 

En ME kører ca.175.000 km/år mod de gamle lok fra DB Schenker, som ligger på 30-40.000 km/år.

Der er i dag 35 ME'er i drift. Efter det lange eftersyn (ca. 6 uger) er lokomotivet klar til endnu 800.000 km.

Herefter gik turen ind til den anden hal. Billederne her blev desværre ikke så gode, hvorfor der ikke er så mange, men først lige et billede af betjeningspanelet i ME.


IMG_7582sIMG_7587s

 

 

 

 

 

Adgang mellem de to haller går forbi skydebroen. Her er den gamle tagkonstruktion af træ stivet af med et gitterværk af metal. Selvom tiderne har ændret sig på Cvk og aktiviteterne er neddroslet, så udstråler de gamle bygninger fortsat atmosfære.

I denne hal var der en lang række lokomotiver til kortere eftersyn. Bl. a. ME 1514, EG 3103, 3104 og 3109, MZ 1425 og My 28 (Victoria).

DSC00041s DSC00042s
DSC00040s My26s
 

Se video af Victoria, My 28, på Centralværkstedet på YouTube

 

IMG_7749s

I lokomotivværkederne arbejder der i dag 80-90 mand.

Turen gik videre til lyntogshallen. Den blev opført sidst i 30'erne - et stykke tid (år) efter at de nye røde lyntog blev indført. Lyntogsløftehallen var en kold fornøjelse at arbejde i, men bedre end at stå udendørs som man måtte i begyndelsen.

IMG_7568sIMG_7623s

Idag bruges hallen til dobbeldækkervognene. (De nyere med garanti står Bombardier fortsat for) - desuden serviceres de få Bn vogne der stadig er tilbage. I hallen arbejder der 15-20 mand.


IMG_7625sIMG_7626s

 

 

 

 

 

 

 

IMG_7627sIMG_7631s

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_7645s

Undervejs var vi også et smut forbi andre værksteder, men de bruges i dag blot til opbevaring. Kun lokomotivværkstedet, lyntogshallen og elværkstedet er til daglig i brug i dag.

IMG_7641sIMG_7642s

Enkelte steder ses de gamle gulve af træ fortsat. Fordelen er, at olien bliver optaget af træet, hvilket samtidig giver en imprægnerende virkning. Det har sikkert også været rarere at gå på end et nymodens betongulv.

Meget intern transport forgik på smalsporsvogne, men der er stort set ingen rester tilbage heraf. Dog opdagede jeg disse spor i et af værkstederne (desværre lidt dårlig belysning).

Det sidste arbejdende værksted vi manglede (foruden Museumstog) var elværkstedet. Elværkstedet står i dag ret stærkt og er nok det værksted, der kommer til at leve længst. De leverer arbejde både nationalt og internationalt indenfor bl.a. kabler, motorer og styringer (herunder ATC). Deres arbejde er dog ikke så visuelt, så jeg har ingen billeder herfra. Der arbejder omkring 100 mand i elværkstederne.

De besøgende blev delt op i to hold. Imens det ene hold var på elværkstedet gik det andet rundt i det gamle vognværksted. Her har Museumstog en del materiel stående. Noget i bedre stand end andet.

IMG_7650sIMG_7652s

IMG_7654sIMG_7656s

 

IMG_7657sIMG_7663s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Et togsæt, som bestemt ser godt ud, er det gamle lyntog, som til august har 75 års jubilæum. Meget tyder på, at det ikke varer længe, før vi ser det på skinnerne igen. Der er forhåbninger om, at det bevæger sig engang til maj.

 

Godt det blev reddet, da der udbrød brand i malerværkstedet i 2007 (1.2 MB pdf, Jernbane tidende, side 12)

 

 

IMG_7667sIMG_7673s

 

Efter el- og vognværksted gik turen videre til et andet højdepunkt for dagen: Kaffe og kage i det gamle trykluftværksted / støberi, som nu er mødelokale (Her lavede man også engang færgelejer). Forinden havde jeg tænkt, at det var en fin rundvisning, men med for lidt fokus på historien. Det blev der rådet bod på nu.

IMG_7682sIMG_7683s

Centralværkstedet blev på bedste vis gennemgået historisk med tilhørende dejlige billeder af en af Cvk's ældste. En god måde at slutte dagen på. Vores guide - Carsten, ingeniør i elværkstedet - havde imidlertid mod på mere, så for dem der ønskede det, tog vi en ekstra tur ud omkring akkumulatorværkstedet.


IMG_7685sIMG_7767s

På vej mod akkumulatorværkstedet kom hjælpevognen ind på pladsen med en bogie på ladet. Den havde muligvis været et smut i Aarhus, for i København er bogieværkstedet nedlagt, så nu demonterer man bogierne, sætter dem op på en lastvogn og kører dem til Aarhus. Efter endt renovering køres de igen retur - ej heller på skinner denne gang!! Suk!

IMG_7688sIMG_7697s

Akkumulatorværkstedet bliver nok snart nedlagt. Naboen hedder Containerterminalen, hvor metrocityringen er ved at bygge. Kloaken til akkumulatorværkstedet går under her, så det mest sandsynlige er at bygningen må lade livet. Nok ikke det store afsavn. Bygningen er af nyere dato og er ikke fredet og plads har man rigeligt af andre steder.

 

IMG_7702sIMG_7710s

På tilbagevejen fra akkumulatorværkstedet gik vi forbi trælageret, som Museumstog vist bruger som opbevaring. Udenfor står en lang række vogne, klar til - når det engang bliver deres tur - at få nyt liv. Man kan dog fristes til at tvivle på, at det nogensinde vil kunne lykkes for nogle af dem.

IMG_7713sIMG_7716s

 

IMG_7717sIMG_7727s

 

IMG_7720s

IMG_7724s

I det fjerneste hjørne ligger "kineserbyen" / Den Gule By. Her boede hjælpevognsmedarbejderene tidligere, så de hurtigt kunne rykke ud. I dag er bygningerne renoveret og temmelige dyre.

Tæt på Den Gule By ligger også "Det Gule Palæ" - bl.a. kendt fra Olsenbandenfilmen.

 

Med kun 200 mand tilbage er livet på værkstedet ved at ebbe ud. Al aktivitet er henlagt til Aarhus. Indenfor få år forventer man, at lokomotivværksted og vognværkstedet er flyttet ud. Kun el-værkstedet ser ud til at have et fundament tilbage, men hvor de i sidste ende havner henne er uvidst. De behøver end ikke have skinner i nærheden. DSB har lovet at trække sig ud af bygningerne senest i 2021.

Hele området er populært og byen er på spring for at bruge bygningerne. Tendensen ses tydeligt med godsbanegårdens nedlæggelse og skinneterrænets fjernelse - og containerterminalen er forlængst flyttet udenfor byen. Fisketorvet forandres og der kommer nye aktiviteter til.

Når det så er sagt, så er det måske ikke så grumt alligevel. Alle bygningerne er blevet fredet med få undtagelser. Selv træer og maskineri er blevet registreret og har fået pålagt servitutter og f.eks. er der forbud mod at fjerne skydebroer og trægulve. Der er fokus på at bevare minderne om det der engang var.


IMG_7574sIMG_7754s

Tak til Cvk og Dansk Jernbane-Klub for et fint arrangement.

Mere information om Cvk kan findes i bogen "Af banen".

Se også:

Mathias' Side-spor på kvindebjerg.dk: Københavns godsbanegård, og gamle værksteder (2006)

Sabotagehandling ved Maskindepotet Københavns Godsbanegaard den 19. Oktober 1944 af Lars Christensen

Film:

YouTube: Otto Busses Vej før og nu (33:39)

YouTube: DSB-værkstedet Gb i København 1989 af henrikrail

Marts 2010