I starten var der kun dobbeltspor mod syd. Videre mod nord måtte man nøjes med et enkelt spor indtil 1923. Stationen fungerede som endestation for regionaltogene og blev udstyret med remise og drejeskive. Der var et pænt sporareal tilknyttet stationen med læsserampe, læssekran samt varehus.
Stationen er delt op i en vestre stationsbygning (hovedbygningen / vestre billet) og en østre stationsbygning (østre billet).
På stationens perron har Karen Blixen gået og sikkert også engang Simon Spies. Begge kom fra Rungsted. Her slog Erik V. Pedersen (evp.dk) desuden sine folder i en kort periode som trafikelev på afløsning i 1958.
Hovedbygningen (vestre) var oprindelig uden de to et-etagede tilbygninger i enderne. Den sydlige (billede th.) blev tilføjet for postvæsenet i 1908. Omkring 1930 blev den nordlige del tilføjet (billede tv) og her havde postvæsenet nu sit kontor indtil det i 2005 lukkede og flyttede til Hørsholm. De tre store vinduer var oprindelig åbne loggiaåbninger tilsvarende dem, som findes på østbygningen.
Bemærk også snegitrene på taget, som i disse snetider må have været rare.
Brolægger Kompagniet A/S, Fakse har stået for den seneste brolægning på stationen.
Nord for hovedbygningen ligger toiletbygningen. Syd for hovedbygningen ligger et fint lille udhus.
På første sal havde stationsforstanderen sin bolig. En fuldstændig fortegnelse over stationsforstandere ved Rungsted Kyst findes i "Hørsholm Egns Museums årbog 2009" (se litteraturfortegnelse nederst).
---
Apropos stationsforstander; jeg har fået denne lille historie fortalt om en tidligere trafikkontrollør NN, som var tjenestegørende på stationen i Rungsted. En dag ringede telefonen i stationskontoret, men da han var på toilettet tog stationsforstanderen telefonen i hans fravær. "Må jeg tale med NN " lød det. - "Desværre", sagde stationsforstanderen, - "han er her ikke lige nu. Er det ikke noget, jeg kan klare?" Efter en kort overvejelse svarede han: "Jo, hvis stationsforstanderen vil bede NN, om at komme ud til Mo-vognen med fire sikringer". Det skulle stationsforstanderen nok. Da NN kom tilbage fra toilettet, viderebragte stationsforstanderen ham beskeden som lovet, men tilføjede: "Hvad er det for fire sikringer ??"
Svaret var 4 Carlsberg. Se det var andre tider dengang.
---
Stationen er i dag ubemandet.
Oprindelig lå der en blokpost i hver ende af stationen. Senere blev de erstattet af en kommandopost ved vestre stationsbygning. Kommandoposten var en del af den sydlige tilbygning og strakte sig ud på perronen. Da kommandoposten blev fjernet sidst i 70'erne byggede man til i den modsatte ende ud mod gaden, hvilket man kan fornemme på ovenstående billeder, hvor murstene er tydelig lysere. Endefladen ud mod den tidligere kommandopost på perronen er tilsvarende lysere.
Fra den vestre stationsbygning bevæger vi os nu over mod den østre. Det foregår via gangbroen, som oprindelig kom fra Strib. Da lillebæltsbroen var blevet bygget, blev Middelfart-Strib jernbanen i første omgang til en godsbane og der var ikke længere brug for gangbroen, som havde stået ved færgelejet ved Strib station. Den blev da rykket til Rungsted. Denne bro lå dog noget sydligere end den nuværende.
Gangbroen er senere udskiftet. Elevatorene i tilknytning til gangbroen blev opsat af BaneDanmark i 2005.
Banelegemet set mod nord. For enden af den østre perron kan man lige ane en meget gammel vandpost. Desværre var jeg ikke opmærksom på den, da jeg tog billederne. Se den i "Fredningsforslag for Rungsted Kyst Station" (litteraturhenvisningen nederst).
Broen over banen i baggrunden er Rungstedvejens overføring. Inde i de grønne arealer på hver side af skinnerne ligger der en række tidligere banearbejderboliger. Rundt omkring stationen findes desuden en lang række af banens arbejderboliger samt en del havelodder som DSB medarbejdere kunne leje. Der findes endnu 5 på østsiden. Se mere i nedenstående litteratur.
Den østlige stationsbygning er etetaget og har fungeret som ventesal for passagerer mod Helsingør.
Den har åbne loggia'er mod både perron og gadeside på tre fag med hver to granitsøjler svarende til de loggia'er der tidligere var på hver sin side af hovedbygningen. Taget er et irimoyatag, hvilket vil sige, at der er et almindeligt saddeltag øverst, men det har fire skrå sider nederst (se billede). Østre ekspedition blev lukket i 1960.
Nordsjællands Jernbane klub har haft brugsret til remisen siden 1973. I remisen fandtes også et opholdsrum og et værkstedsrum. Som så mange andre steder har remisen prøvet, at lokomotivet kom lidt for langt, med skadet mur/rum til følge. I remisen findes den dag i dag den gamle vandbeholder.
Udenfor står der desuden en vandkran, som dog ikke er så gammel som vandposten i den nordre ende.
På modsatte side af sporet lå læssesporet. For enden af støjmuren kan man lige ane, at der fortsat står en gammel læssekran.
På ovenstående billede ses sporarealet fra remisen -ind mod stationen i nordgående retning. Til venstre ses nyere bygninger fra 2002, opført hvor læssesporene tidligere lå. Her lå også ilgodsbygning som var lavet af træ. Bygningen blev opført i 1907 af H. Wenck. I løbet af 1960'erne blev vigespor, læsseramper, pakhuse m.v. fjernet og indenfor de seneste år er desuden nedrevet et kolonnehus og et pakhus. Ilgodsbygningen er bevaret i adskilt stand, så den evt. kan genopføres, eller står den på stationsområdet i Fredensborg? (anden kilde).
Stationen i dag
I 2002 blev der etableret 4 nye nødstrømsanlæg på Kystbanen, heraf et i Rungsted, da de ældre dieselgeneratorer var reinvesteringsmodne, og der ikke længere kunne skaffes reservedele. I stedet blev der opført nye miljøvenlige batterianlæg (Uninterruptible Power Supply-anlæg).
Kiosken på stationen er i dag en 7-Eleven (fra 2007) (som bl.a. blev røvet den 12 august 2009).
Stationen har for nyligt fået renoveret skifertaget og facader (Kongebro Natursten A/S, Lejre og Jens Madsens Tegnestue ApS, Nivå). Dansk Stålfundering har leveret TVM-master (DSB) samt Informationsskilte og skraldespande (NCC Construction Danmark A/S) på Rungsted Kyst station.
DSBFirst driver i dag (2010) trafikken på Kystbanen. Stationen er præget af P-pladsmangel, som også er blevet et politisk emne.
I dag er der kun 3 spor (mod de oprindlige 4) og alle læssesporene er væk. Remisen lever dog i bedste velgående og bebos som sagt af Nordsjællands Jernbaneklub. Remisens tilstand er rimelig, men en mindre renovering (2 mio kr.) ville dog bringe bygningen op på et ønskværdigt niveau.
Stationen blev brugt til filmoptagelse af "Min søsters børn på bryllupsrejse" (1967)
Rungsted Kyst station - en flot station.
Adresse:
Rungsted Kyst station
Vestre Stationsvej 7
2960 Rungsted
Beskrivelser
Hæftet "Maskindepoter i virkelighed og model", s. 41-45: Rungsted remise i model
Fredningsforslag for Rungsted Kyst Station (Meget spændende): Rungsted station og remise (4.1 MB pdf)
bilag 1 bilag 3 bilag 5
Årbogen: Hørsholm Egns Museums årbog 2009, 72 sider (kan varmt anbefales, s. 31-71 af Helge Pedersen 1920-2008). Ikke blot Rungsted Kyst station bliver gennemgået i detaljer, men også områdets forretninger og beboere samt atmosfæren ved banearbejdernes boliger.
Nordsjællands Jernbaneklub holder bl.a. til i remisen ved Rungsted Station
Bogen "Kystbanen 1897-1972" af P. Thomassen
Bogen "Strandvejen før og nu", 1995, Bo Bramsen
Billeder:
Steens Skinnebårende sider: Rungsted Kyst Station juni 2001
Nyere billede af gammelt damptog ved Rungsted station (SJ S2 1307)
Jens Madsens Tegnestue ApS, Nivå: Billede af stationen
railfaneurope.net: MZ 1452 med internationale vogne under gangbroen i 1979.
commons.wikimedia.org: Rungsted stasjon (2008)
Bogen "Hilsen fra jernbanen", s. 90-91.
Billede fra 1973 i Jernbanen 1992, nr. 3, s. 66
Video:
YouTube.com, henrikrail: DSB ME på Rungsted Kyst 2005
YouTube.com, henriktog: Mx 1029 og Mx 1008 Rungsted Kyst 2008