Åbent hus i Roskilde remise

DSB Museumstog, 2 august 2009.

Arrangementet lå samtidig med DSB museumstogs veterantogskørsel Kbh H - Roskilde - Hvalsø med forbindelse videre med veteranbus til Skjoldenæsholms sporvejsmuseum.

Annoncering af åbent hus arrangementet var mildest talt elendigt. Nærmere beskrivelse af dag og tid var kun at finde sammen med ovenstående veterantogskørsel og det var rodet lidt sammen. Deltagerantallet var ikke helt i bund, men begrænset, så det var ikke helt umuligt at få nogle gode billeder!

IMG_5308_730

S maskinen ankommer til Roskilde.

IMG_5310_730

Bagerst var MO 1846 hægtet på.

IMG_5314_730

MO 1846 blev dernæst brugt imellem stationen og remisen. Der var ikke meget plads og den måtte også køre flere gange på den første afgang. Rejsende med S maskinen havde gratis befordring. Vi andre måtte betale kr. 20 for hele arrangementet.

IMG_5361_730

Vel ankommet til remisen kunne vi inspicere hvad portene gemte, men først et billede af drejeskiven. Og så havde vi et lille træf med andre "Sporskiftere" (Horsecreek, Martin Dahl og Kylle) inden turen gik videre. Lige som i Randers var det sjovt at få sat ansigt på folk.

IMG_5315

IMG_5316

Klædeskabet var kørt udenfor.

IMG_5317

IMG_5318

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Desværre var de fleste maskiner af naturlige årsager indenfor og side om side, så helt nemt blev det alligevel ikke at tage billeder.

IMG_5320_730

 

IMG_5319

IMG_5321

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_5324_730

 

IMG_5322_730

 

IMG_5367

IMG_5368

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_5323

IMG_5345

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Et spændende indslag. Sporskifte i skala halvstor.

Der er sikkert en spændende historie bag. Hvis bare man kendte den.

(Jeg har efterfølgende fået en mail med oplysning om, at det er et sporskifte til en 5 tomme have bane, som der er en, der er i gang med at bygge. Tak for info, Bjarke smiley-smile)

 

IMG_5326_730

Det var de første 5 porte.

 

IMG_5337_730

Så kom turen til vestfløjen. Jeg tog ikke selv turen så systematisk, men det giver billedmæssigt en rød tråd.

 

IMG_5343_730

Dén var ikke nem at identificere. Uha en masse timer der ligger her. Det er vist nok en H-maskine.

 

IMG_5348_730

IMG_5346_730

Dernæst kom Odin projektet. (Kopi af Odin som kørte København-Roskilde i sin tid)

IMG_5349_730

Undervognen til Odin.

IMG_5358_730

IMG_5352_730

Så var det en stakkels F 500. Det er godt, at der er nogen, som tager sig kærligt af disse gamle maskiner nu. Faktisk oplevede jeg dens søster F 441 i fuld vigør 3 dage efter imellem Randers og Allingåbro. En dag bliver det forhåbentlig F 500's tur.

IMG_5359_730

 

IMG_5357

IMG_5350

 

 

IMG_5354_730

 

IMG_5371_730

Så kom turen til det udendørs.

IMG_5327_730

C 708 var kørt frem. D.v.s. det var vist klædeskabet, der havde trukket den ud.

 

IMG_5329_730

 

IMG_5331

IMG_5330

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udendørs atmosfære.

IMG_5365_730

IMG_5372_730

Farvel du gamle remise. Vi valgte at gå tilbage, hvilket viste sig efterfølgende at være fornuftigt - MO'en strejkede!

IMG_5385_730

Efter et lille svinkærinde (forbi Banedanmarks Entreprise) kom vi over på den anden side af banen. Da var S maskinen imidlertidig vendt tilbage fra Hvalsø og tog sig en tur ind forbi remisen (man kan ane røgen). Øv smiley-cry.

Men jeg fik da disse billeder smiley-smile :

IMG_5390_730

Rangering med godsvogn.

IMG_5391_730

Flot fyr.

IMG_5432_730

Knap så flot så det ud da MO'en afleverede sine gæster med motortrolje.

Trods alt et spændende arrangement, som ikke havde lovet mere end det kunne holde.

Det er tankevækkende, hvor mange mandetimer der er blevet lagt i den remise - og hvor mange der skal lægges fremover.

 


Efterskrift 17 aug 2009:

Jeg har fået tilsendt nogle dejlige billeder fra Christian (Kylle, Sporskiftet) med bl.a. S-maskinen ved remisen. De kommer her:

Copyright © Christian (Kylle, Sporskiftet)

200_002_730

200_008_730

200_008_730

200_008_730

200_008_730

200_008_730

Tak til Christian for nogle flotte billeder.