Åbent hus i Roskilde remise
DSB Museumstog, 2 august 2009.
Arrangementet lå samtidig med DSB museumstogs veterantogskørsel Kbh H - Roskilde - Hvalsø med forbindelse videre med veteranbus til Skjoldenæsholms sporvejsmuseum.
Annoncering af åbent hus arrangementet var mildest talt elendigt. Nærmere beskrivelse af dag og tid var kun at finde sammen med ovenstående veterantogskørsel og det var rodet lidt sammen. Deltagerantallet var ikke helt i bund, men begrænset, så det var ikke helt umuligt at få nogle gode billeder!
S maskinen ankommer til Roskilde.
Bagerst var MO 1846 hægtet på.
MO 1846 blev dernæst brugt imellem stationen og remisen. Der var ikke meget plads og den måtte også køre flere gange på den første afgang. Rejsende med S maskinen havde gratis befordring. Vi andre måtte betale kr. 20 for hele arrangementet.
Vel ankommet til remisen kunne vi inspicere hvad portene gemte, men først et billede af drejeskiven. Og så havde vi et lille træf med andre "Sporskiftere" (Horsecreek, Martin Dahl og Kylle) inden turen gik videre. Lige som i Randers var det sjovt at få sat ansigt på folk.
Klædeskabet var kørt udenfor.
Desværre var de fleste maskiner af naturlige årsager indenfor og side om side, så helt nemt blev det alligevel ikke at tage billeder.
Et spændende indslag. Sporskifte i skala halvstor.
Der er sikkert en spændende historie bag. Hvis bare man kendte den.
(Jeg har efterfølgende fået en mail med oplysning om, at det er et sporskifte til en 5 tomme have bane, som der er en, der er i gang med at bygge. Tak for info, Bjarke )
Det var de første 5 porte.
Så kom turen til vestfløjen. Jeg tog ikke selv turen så systematisk, men det giver billedmæssigt en rød tråd.
Dén var ikke nem at identificere. Uha en masse timer der ligger her. Det er vist nok en H-maskine.
Dernæst kom Odin projektet. (Kopi af Odin som kørte København-Roskilde i sin tid)
Undervognen til Odin.
Så var det en stakkels F 500. Det er godt, at der er nogen, som tager sig kærligt af disse gamle maskiner nu. Faktisk oplevede jeg dens søster F 441 i fuld vigør 3 dage efter imellem Randers og Allingåbro. En dag bliver det forhåbentlig F 500's tur.
Så kom turen til det udendørs.
C 708 var kørt frem. D.v.s. det var vist klædeskabet, der havde trukket den ud.
Udendørs atmosfære.
Farvel du gamle remise. Vi valgte at gå tilbage, hvilket viste sig efterfølgende at være fornuftigt - MO'en strejkede!
Efter et lille svinkærinde (forbi Banedanmarks Entreprise) kom vi over på den anden side af banen. Da var S maskinen imidlertidig vendt tilbage fra Hvalsø og tog sig en tur ind forbi remisen (man kan ane røgen). Øv .
Men jeg fik da disse billeder :
Rangering med godsvogn.
Flot fyr.
Knap så flot så det ud da MO'en afleverede sine gæster med motortrolje.
Trods alt et spændende arrangement, som ikke havde lovet mere end det kunne holde.
Det er tankevækkende, hvor mange mandetimer der er blevet lagt i den remise - og hvor mange der skal lægges fremover.
Efterskrift 17 aug 2009:
Jeg har fået tilsendt nogle dejlige billeder fra Christian (Kylle, Sporskiftet) med bl.a. S-maskinen ved remisen. De kommer her:
Copyright © Christian (Kylle, Sporskiftet)
Tak til Christian for nogle flotte billeder.