Små svingkraner
Stationer med bare noget tung godstransport havde ofte en læssekran i form af en svingkran. Tilsvarende kraner blev tillige ofte brugt i de danske havne.
En svingkran var - som navnet antyder - en kran som kunne svinge / dreje omkring sin egen lodrette akse. Der var derimod ingen mulighed for at vippe den op eller ned og hejsebevægelsen skete udelukkende vha. hejseværket. Arbejdsområdet var således en cirkel og man måtte derfor flytte jernbanevognen / skibet, hvis mere nøjagtig placering skulle foretages.
Her først en gennemgang af den type svingkraner, som ofte sås på stationerne og i havnene. Kranerne fandtes i flere "vægtklasser", bl.a. i 1.75, 3, 5.5 og 6 tons udgaver. Specielt var 5.5 tons udgaven udbredt.
Opbygning
Kranen bestod af en lodret akse, som var forankret i et stort betonfundament. I betonfundamentet var der monteret et fodkryds, som bestod af en plade med et lodret rør. Dette fodkryds tjente som basis for selve kranstammen. Fundamentet for ældre svingkraner på havnene var ofte af granit. Kranstammen bar hele overbygningen, hvorpå både udligger og hejseværk var fastgjort og alt kunne svinges rundt sammen. Udliggeren (bommen) var fastmonteret og kunne ikke vippes.
Udliggeren var lavet af træ eller af smedejern. Senere (i 1960'erne) blev den også lavet af valset profiljern (6t udgaven).
Hejseværket
Hejseværket bestod af en tromleakse (det store hjul), omkring hvilken kæden blev viklet (kædetromlen). Tromleaksen kunne enten drives direkte fra håndsvingsakselen eller via mellemakselen, som da ville virke som gear. Man "skiftede gear" ved at sideforskyde håndsvingakselen. På 1.75 tons svingkranen var mellemakselen udeladt.
Krankæden er i den ene ende monteret på udliggeren, hvorefter den går ned og rundt om krogen. Når kæden ligger dobbelt, fordobles vægten, som kranenkæden kan bære. Kæden vikles i den anden ende rundt omkring kædetromlen. Krankæden blev på nyere kraner (1960'erne) erstattet af en stålwire.
Når lasten blev firet ned, benyttede man en båndbremse. For at undgå ulykker kunne håndsvinget samtidig rykkes ud i neutral stilling, så det ikke drejede rundt under nedfiringen.
Espe
I Faaborg løb skinnerne lige forbi drejekranen på havnen, så her må man have haft mulighed for at læsse direkte fra jernbanevogn til og fra skib. Dansk Gødnings Kompagni havde desuden pakhus ved den tilstøddende kaj.
Drejning af kranen
For at kunne dreje kranen var der ofte et svingspil. Svingspillet drejede - via et snekkehjul - et tandhjul, som greb ind i en stor fastsiddende tandkrans nederst på kranfundamentet (fodkrydset). Se f.eks. nedenståede billede fra Sorø. Snekkehjulet virkede samtidig som fastlåsning af kranen.
Fakse Ladeplads
Ribe
Om svinkranen i Ribe: Niels-Modeltog.tk: "Den står ved Ribe havn på Skibbroen og det ser ud til, at den bruges af og til i forbindelse med havneaktiviterne." |
Varde
Odense
Svingkranen står ved Odense Stenhuggeri, og den har en udligger lavet af I-profil.
Brejning
Jan-Eddie Mathiasen:
Læssekranen der stod på Brejning station.
Den blev stillet op, fordi der lå et større savværk som nabo til stationen. Der blev anlagt et smalspor (vist nok i 20'erne) fra kranen og ind på savskæreriet. Så kunne man skubbe kævlerne lige ind på savværket. Savværket havde også en meget stor tømmerlade. Smalsporet blev taget op i 1973 og skinnerne blev genanvendt af Brejning Bådklub til en ophalevogn. Da havde smalsporet ikke været benyttet i mange år. På billedet kan man ikke se sporet, fordi det er helt dækket af grus.
Billederne er taget i 1965, da man påbegyndte automatiseringen af strækningen Vejle - Børkop. Kranen blev benyttet til at losse kabeltromler, signaler relæhytter m.m. med, og til at løfte materialerne op på troljer, så de kunne køres ud på strækningen.
Bandholm
Horsens havn
Nordre Toldbod i København
Ved Nordre Toldbod i København er der være bevaret tre mindre svingkraner, hvoraf den ene er fra 1848 - fremstillet i Frederiksværk.
Rungsted
I Rungsted kan man også finde en gammel svingkran (overfor remisen). Se link nederst.
Andre svingkraner
En anden type svingkran har to "støtteben":
På Bornholm kan man stadig finde svingkraner i nogle af havnene. Her Nexø og Gudhjem i 2010:
og i Vang:
og her i Lundeborg på Fyn:
I Helsingør står der også en meget gammel svingkran - bygget af det engelske firma Wiliam Fairbairn ca. 1860. Kranen er een ud af fem i verden. Den er sammennittet af metalplader.
Udenlanske kraner
Et eksempel på en udenlandsk kran skal vi også have:
Har du kendskab til andre eksisterende små svingkraner i Danmark er jeg meget interesseret i at høre fra dig.
Beskrivelser:
Salmonsens konversationsleksikon: Drejelige kraner
Bogen: "Banernes bygning og udstyrelse", 1916, 1937 og 1965
Andre billeder:
Maritime-museum.dk: Svingkran fra 1846 ved Agersø. Søg på "Den gamle havnekran".
Tog-billeder.dk: Glamsbjerg station mod Tommerup 31.08.1975 (nederst tv)
Bogen "Den forsvundne landstation" s. 55 af Ole Edvard Mogensen: Svingkran ved Jejsing station
Svingkranen på Faaborg havn ca. 1930-50, s. 72 i bogen "Fem havne".
Svingkran på stationen i Fakse Ladeplads: Billede fra 1973 af Niels Munch
Svingkran ved Hellerup station ca. 1885, s. 43 i bogen "Byens baner"
Svingkran i profiljern på Horsens havn i bogen "Industrisamfundets havn, 1840-1970", s. 96, 2007.
Svingkran på Lemvig havn 1992. Billede side 94 i bogen "Privatbanerne gennem 150 år"
Svingkran på havnen i Lundeborg på Østfyn. Bogen "Industrisamfundets havn, 1840-1970", s. 115.
I Nordhavnens skudehavn i København stod der også en svingkran til op i 1990'erne. Billeder og skitse af den findes i bogen "Skudehavnen" af Ib Spang Olsen, Hans Helge Madsen og Eyvind Drejer, 1995. Resterne af fundamentet kan ses på dette billede af JTULRICH
Billede af den ældste svingkran på Nordre Toldbod i bogen "Industrisamfundets havn, 1840-1970", s. 92.
Steens Skinnebårende sider: Svingkran ved Rungsted Kyst Remise juni 2001
Stort billede af svingkranen på Rønne havn i bogen "Bornholm i 1950-60'erne", s. 9.
Svingkranen i Skælskær på side 41 i bogen "På Sporet af 1992".
Stillinglokalhistorie.dk: Hånddrevet godskran omkring 1960 på Stilling station (Ca. midt på siden)
Svingkran ved fragtgodsekspeditionen i Svendborg ca. 1905, s. 33 i bogen "Fem havne".
Svingkran på nordhavnen i Svendborg ca. 1905 s. 30 i bogen "Fem havne" og i bogen "Industrisamfundets havn, 1840-1970", s. 83.
Andre:
Midtbanen.dk: På Jystrup station var der også en 5.5 t læssekran
På Naarup station havde man en 3.5 tons kran til brug for tømmeret til og fra Naarup savværk.
I model:
My 1 2 87.dk: Svingkraner i model
Tak til
Bjarne Svejstrup, Erik V. Pedersen, , Holger B.D. Sørensen, Jan-Eddie Mathiasen, Lars B. Christensen, Martin Høj Dahl, Martin Rix, Niels-Modeltog.dk og Ole Pedersen.