Små svingkraner

Stationer med bare noget tung godstransport havde ofte en læssekran i form af en svingkran. Tilsvarende kraner blev tillige ofte brugt i de danske havne.

svingkran

En svingkran var - som navnet antyder - en kran som kunne svinge / dreje omkring sin egen lodrette akse. Der var derimod ingen mulighed for at vippe den op eller ned og hejsebevægelsen skete udelukkende vha.  hejseværket. Arbejdsområdet var således en cirkel og man måtte derfor flytte jernbanevognen / skibet, hvis mere nøjagtig placering skulle foretages.

Her først en gennemgang af den type svingkraner, som ofte sås på stationerne og i havnene. Kranerne fandtes i flere "vægtklasser", bl.a. i 1.75, 3, 5.5 og 6 tons udgaver. Specielt var 5.5 tons udgaven udbredt.

 

Opbygning

Kranen bestod af en lodret akse, som var forankret i et stort betonfundament. I betonfundamentet var der monteret et fodkryds, som bestod af en plade med et lodret rør. Dette fodkryds tjente som basis for selve kranstammen. Fundamentet for ældre svingkraner på havnene var ofte af granit. Kranstammen bar hele overbygningen, hvorpå både udligger og hejseværk var fastgjort og alt kunne svinges rundt sammen. Udliggeren (bommen) var fastmonteret og kunne ikke vippes.
Udliggeren var lavet af træ eller af smedejern. Senere (i 1960'erne) blev den også lavet af valset profiljern (6t udgaven).

SvingkranFaaborg3IMG_3030

 

 

 

 

 

 

 

Hejseværket
Hejseværket bestod af en tromleakse (det store hjul), omkring hvilken kæden blev viklet (kædetromlen). Tromleaksen kunne enten drives direkte fra håndsvingsakselen eller via mellemakselen, som da ville virke som gear. Man "skiftede gear" ved at sideforskyde håndsvingakselen. På 1.75 tons svingkranen var mellemakselen udeladt.

Krankæden er i den ene ende monteret på udliggeren, hvorefter den går ned og rundt om krogen. Når kæden ligger dobbelt, fordobles vægten, som kranenkæden kan bære. Kæden vikles i den anden ende rundt omkring kædetromlen. Krankæden blev på nyere kraner (1960'erne) erstattet af en stålwire.

Når lasten blev firet ned, benyttede man en båndbremse. For at undgå ulykker kunne håndsvinget samtidig rykkes ud i neutral stilling, så det ikke drejede rundt under nedfiringen.

Espe

Espe-19620517 5 730


SvingkranFaaborg2sSvingkranFaaborg1s

SkaelskorKran_s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I Faaborg løb skinnerne lige forbi drejekranen på havnen, så her må man have haft mulighed for at læsse direkte fra jernbanevogn til og fra skib. Dansk Gødnings Kompagni havde desuden pakhus ved den tilstøddende kaj.

SkaelskorKran_s

Drejning af kranen

For at kunne dreje kranen var der ofte et svingspil. Svingspillet drejede - via et snekkehjul - et tandhjul, som greb ind i en stor fastsiddende tandkrans nederst på kranfundamentet (fodkrydset). Se f.eks. nedenståede billede fra Sorø. Snekkehjulet virkede samtidig som fastlåsning af kranen.

EVP_DSB_Ms1lyntog1_nedbrudt1_Soro1_1957_18.0

EVP_507.V.26.DSB.Laessekran.Nykoebing_M.12.6.1976 IMG_3818s IMG_3794s

 

 

Kvaekeby1957.april 730

 

Fakse Ladeplads

Svingkran ved stationen i Fakse Ladeplads maj 2009 h320

IMG 2397 320

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ribe

Om svinkranen i Ribe: Niels-Modeltog.tk: "Den står ved Ribe havn på Skibbroen og det ser ud til, at den bruges af og til i forbindelse med havneaktiviterne." ribe2010-08-14_730

Varde

Varde_730

 

Odense

DSC00974 h380DSC00975 h380

Svingkranen står ved Odense Stenhuggeri, og den har en udligger lavet af I-profil.

 

Brejning

Kran_Be_0002_730

Jan-Eddie Mathiasen:

Læssekranen der stod på Brejning station.

Den blev stillet op, fordi der lå et større savværk som nabo til stationen. Der blev anlagt et smalspor (vist nok i 20'erne) fra kranen og ind på savskæreriet. Så kunne man skubbe kævlerne lige ind på savværket. Savværket havde også en meget stor tømmerlade. Smalsporet blev taget op i 1973 og skinnerne blev genanvendt af Brejning Bådklub til en ophalevogn. Da havde smalsporet ikke været benyttet i mange år. På billedet kan man ikke se sporet, fordi det er helt dækket af grus.

Kran_Be_0001_350

Billederne er taget i 1965, da man påbegyndte automatiseringen af strækningen Vejle - Børkop. Kranen blev benyttet til at losse kabeltromler, signaler relæhytter m.m. med, og til at løfte materialerne op på troljer, så de kunne køres ud på strækningen.

 

 

 

 

Bandholm

Svingkranen ved Bandholm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Horsens havn

IMG_4097_500IMG_4099_h333

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nordre Toldbod i København

Ved Nordre Toldbod i København er der være bevaret tre mindre svingkraner, hvoraf den ene er fra 1848 - fremstillet i Frederiksværk.

P1030114_730.jpg

P1030115_350

P1030119_350

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rungsted

I Rungsted kan man også finde en gammel svingkran (overfor remisen). Se link nederst.

 

Andre svingkraner

En anden type svingkran har to "støtteben":

EVP_TFJ.Nors.15.8.1963.Foto.U.Holtrup_203EVP_313.iv.33.okmj_a_10_martofte.20.3.1966_480

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På Bornholm kan man stadig finde svingkraner i nogle af havnene. Her Nexø og Gudhjem i 2010:

IMG_8139_sIMG_8143_s

IMG_8078_s

 

 

 

 

 

 

 

 

og i Vang:

1175.II.08.Lossekran.VangHavn.2.5.2002s

1175.III.09.Lossekran.VangHavn.2.5.2002s

 

1175.III.10.Lossekran.VangHavn.2.5.2002s

og her i Lundeborg på Fyn:

IMG_8379_sIMG_8388_s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I Helsingør står der også en meget gammel svingkran - bygget af det engelske firma Wiliam Fairbairn ca. 1860. Kranen er een ud af fem i verden. Den er sammennittet af metalplader.

EVP.IMG_0918.Kran.Helsingor_havn.11.6.2010_sEVP.IMG_0922.Kran.Helsingor_havn.11.6.2010_s

 

EVP.IMG_0923.Kran.Helsingor_havn.11.6.2010_s

EVP.1104.X.04.Svingkran.StegeHavn.Sept.1999sEVP.1104.X.05.Svingkran.StegeHavn.Sept.1999sEVP.1104.X.03.Svingkran.StegeHavn.Sept.1999s

IMG_6457IMG_6456

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udenlanske kraner

Et eksempel på en udenlandsk kran skal vi også have:

TonningKran2

TonningKran1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har du kendskab til andre eksisterende små svingkraner i Danmark er jeg meget interesseret i at høre fra dig.

 

Beskrivelser:

Salmonsens konversationsleksikon: Drejelige kraner

Bogen: "Banernes bygning og udstyrelse", 1916, 1937 og 1965

 

Andre billeder:

Maritime-museum.dk: Svingkran fra 1846 ved Agersø. Søg på "Den gamle havnekran".

Tog-billeder.dk: Glamsbjerg station mod Tommerup 31.08.1975 (nederst tv)

Bogen "Den forsvundne landstation" s. 55 af Ole Edvard Mogensen: Svingkran ved Jejsing station

Svingkranen på Faaborg havn ca. 1930-50, s. 72 i bogen "Fem havne".

Svingkran på stationen i Fakse Ladeplads: Billede fra 1973 af Niels Munch

Svingkran ved Hellerup station ca. 1885, s. 43 i bogen "Byens baner"

Svingkran i profiljern på Horsens havn i bogen "Industrisamfundets havn, 1840-1970", s. 96, 2007.

Svingkran på Lemvig havn 1992. Billede side 94 i bogen "Privatbanerne gennem 150 år"

Svingkran på havnen i Lundeborg på Østfyn. Bogen "Industrisamfundets havn, 1840-1970", s. 115.

I Nordhavnens skudehavn i København stod der også en svingkran til op i 1990'erne. Billeder og skitse af den findes i bogen "Skudehavnen" af Ib Spang Olsen, Hans Helge Madsen og Eyvind Drejer, 1995. Resterne af fundamentet kan ses på dette billede af JTULRICH

Billede af den ældste svingkran på Nordre Toldbod i bogen "Industrisamfundets havn, 1840-1970", s. 92.

Steens Skinnebårende sider: Svingkran ved Rungsted Kyst Remise juni 2001

Stort billede af svingkranen på Rønne havn i bogen "Bornholm i 1950-60'erne", s. 9.

Svingkranen i Skælskær på side 41 i bogen "På Sporet af 1992".

Stillinglokalhistorie.dk: Hånddrevet godskran omkring 1960Stilling station (Ca. midt på siden)

Svingkran ved fragtgodsekspeditionen i Svendborg ca. 1905, s. 33 i bogen "Fem havne".

Svingkran på nordhavnen i Svendborg ca. 1905 s. 30 i bogen "Fem havne" og i bogen "Industrisamfundets havn, 1840-1970", s. 83.

 

Andre:

Midtbanen.dk: På Jystrup station var der også en 5.5 t læssekran

Naarup station havde man en 3.5 tons kran til brug for tømmeret til og fra Naarup savværk.

 

I model:

My 1 2 87.dk: Svingkraner i model

 

Tak til

Bjarne Svejstrup, Erik V. Pedersen, , Holger B.D. Sørensen, Jan-Eddie Mathiasen, Lars B. Christensen, Martin Høj Dahl, Martin Rix, Niels-Modeltog.dk og Ole Pedersen.