Åbent hus i Randers remise
DSB Museumstog, 23 maj 2009.
Afgang fra Odense tidlig morgen (dog ikke så sent som dem der kom fra Sjælland). Turen gik (i bil) lidt zig zag op mod Randers, forbi Kavslunde trinbræt, Middelfart havn og gml station, Vejle havn for til sidst at ende ved Randers station.
Allerede på stationen var der en hel del, at se på langs stationsområdet.
Der var desværre opstået problemer med kørslen fra Randers Station til remisen. Gangtunnellen til spor 4 og 5 var vist blevet lukket , så nu måtte tilbringertoget forbi perronerne for at rangere rundt i den anden ende af stationen for at kunne komme til spor 2 og 3.
Det tog sin tid. Der var godt nok veteranbusser der kørte, men de var fyldt til randen, da jeg ankom.
Men toget kom da. En flot F 441. Jeg fik plads i den forreste åbne vogn og efter en del venten igen kørte vi langt om længe.
Forbi den nyere kontrolpost og hen til remisen. Der var godt besøgt. Heldigvis kunne medlemmer af museumsklubben gå lige ind og gratis - kan anbefales
Der var der flere Sporskiftere, som havde aftalt at mødes ved Epoke Modeller. Det var lige på slaget 12, at jeg fandt Epokes stand. Jeg var ikke den eneste, der var med det seneste tog, og som havde kikket på klokken undervejs, men det gik lige. I løbet af få minutter dukkede Moppe, Gert Frikke, Henho, Horsecreek, Frankks, Togthom og Skott op. Det var sjovt at få sat ansigt på navnene. De fleste overraskede faktisk ikke, hvilket jeg havde forventet. Det der overraskede nogle var at gennemsnitsalderen lå lavere end de havde forventet. Efter lidt snakken frem og tilbage spredtes vi igen - dvs. nogle kunne ikke helt løsrive sig. Det var sjovt at man senere mødtes rundt omkring og fik en sludder. God idé med sådan et indledende træf og måske idéen med navneskiltene ikke var så tosset endda. Det må vi evt. prøve næste gang.
Der var en del forhandlere, som bl.a. Epoke Modeller, Tim's floorball, Felderbanen og Tog og Tekno.
Tog & Tekno
Meget flotte Tog & Tekno træer. Meget flottere end man ofte ser, men dog ikke helt på Reiner niveau.
Epokes nyeste var mælkejunger til 0 og 1 (de lå desværre bare derhjemme, så Per var lidt ked).
Der var også Felix (Finn Lekbo)
Og desuden Freja modeltog. Der var en hel del flotte og spændende sager at se på.
Læsseprofil Silkeborg
Tørfisken med rangerplatforme.
Færgegalge Hvalpsund
Der var én klub der udstillede. Det var Model Jernbane Klubben Gudenåen, Randers, MJKGR.
De havde deres gamle udstillingmodel med. Deres nye havde de desværre ikke nået at få færdigt til lejligheden - selv om de havde forsøgt at nå det.
Deres gamle anlæg af Hadsund var nu også ret flot og en del hjemmebyg/ombyg var der også med. Jeg fik en god snak med Ulrik D. om bl.a. jernbanearkæologi (Udflugter til gamle baner).
Efter modeltogene var det 1:1-togenes tur.
Der var meget at se på. For de garvede var det måske blot en gentagelse, men for mig gjaldt det bare om at suge til sig.
Af kørene materiel kan bl.a. nævnes: Mx 1001, My 1101, My 1159, en Triangel, En Y'er, en MO'er, en E'er, F 441
Henschels demonstrationslokomotiv DH 440 (Mh 203)
F (III) 428
Eftersynsgrav
E978 i en sørgelig stand. Og ikke nok med det. Den blev brugt som klatretræ.
DSB rutebil. Mon ikke den kommer fra Odense?
En flot MH 346.
Udflugtsvogn
Mx 1001 skulle ud og trække senere på dagen.
Vandpost og kulkran. I baggrunden Mx 1001. My1101 kan lige skimtes.
MX 1001
Hør MX lyden her (159 KB, wav).
MY 1101
Så kom E 991 tøffende. Et af de store trækplastre.
Remisen er tom. Alle loko'er er ude at blive luftet.
My 1159
dernæst My tjenestelokomotiv. Sammen med My 1159 stod den og brummede. Hør lyden her (175 KB, wav).
bagved står Mz 1401 og spiller med musklerne på trods at det ikke var startet. Det blev et godt billede.
Bagved dem en Y'er
Inde i den ene remise stod der flere rækker lokomotiver og vogne. De fleste stod og ventede på, at det var deres tur til den helt store renovering.
En lille sjover
En lille sjover mere.
D 871
MT157 med lidt mangler
Remisen og drejeskiven
Triangel
Hmm
Køf 261
H 800
Så gik turen tilbage til stationen.
Her ventede Mx 1001 som skulle til Langå, spændt foran en række flotte vogne. PB, BP tankvogn ZE, Fladvogn med en super flot gammel lastvogn, en ZB tuborg vogn, en UDS sukkervogn, CL 1514, CLE 1678, HD lukket gods vogn, endnu en PB, en hvid I vogn, en lukket godsvogn HJ og til sidst en ZB Albani vogn.
HV 3 hjalp lige til med lidt rangering.
F 441 klar med endnu en ladning gæster. Den tøffede troligt frem og tilbage hele dagen.
Da jeg kom ind i vognen til Langå blev jeg helt nostalgisk - ved at se et askebæger. Dem ku' jeg godt huske, de må også ha' siddet i lidt nyere vogne også (en Bn måske).
Så gik turen til Langå. Smukt vejr, dejligt tog og flot landskab.
Her stod vandtårnet som en perfekt baggrund til togvognene.
PB
BP tankvogn ZE
Fladvogn med en super flot gammel lastvogn
Flyttevogn fra Silkeborg
ZB tuborg vogn
en UDS sukkervogn
CL 1514
CLE 1678
HD lukket gods vogn
endnu en PB
en hvid I vogn
en lukket godsvogn HJ
og til sidst en ZB Albani vogn
Lige før Mx skulle til at køre retur til Randers kom MO'eren ind på stationen. Den kom vist fra Århus af og den "nuppede" jeg tilbage.
Den bestod af MO1846 + CLL1476 + MO1954.
Da vi kom tilbage til Rander stod Y'eren klar til en tur til Langå.
Så kom My 1159 slæbene med en række vogn (bl.a. Cc 1132), som blev stillet klar til E'eren.
I mellemtiden kom F'enen med et læs gæster retur.
E 991
Busserne var ikke det helt store trækplaster.
Jeg tog bilen til et sted imellem Randers og Langå, men E'eren var desværre allerede smuttet forbi. Så faldt jeg i snak med et par andre train-spottere, som også havde været til arrangementet. Et par hyggelige fyre. Et godt billede af My1159 blev det til istedet.
Herefter gik turen videre til Langås vandtårn, remise og drejeskive, som der ikke havde været tid til før. I Langå kom HV 3 imellemtiden også forbi.
Langå vandtårn
Og så kom jeg lige forbi Langå skole hvor den her stod.
Videre gik det til Mariager kran, station, remise, drejeskive og grav (under ombygning), Fjelsted, Handest og så tilbage til Randers. Kl. 19.30 i Randers remise var der stadig liv. MR stod og dampede og der var ligeledes kommet liv i MZ'eren og den flotte grønne MH tog sig også en tur.
Sidste stop før Odense var et smut forbi Randers havn og Bombardier (Scandia)
Her får de nok ekstra travl i fremtiden med lidt IC4 tilretning. Italiensk for begyndere.
Så var kl. 21 og det var tid til at vende hjem til O'ense. Dejlig dag.