Her er de tanker som jeg har gjort mig fra den spæde start og til nu.
Er du mere interesseret i anlægget, som det ser ud i dag så gå til Anlægget.
Forløb og tanker 2008
| |
Forløb og tanker 2009
|
Lad os tage et kig på, hvad det blev til i årets løb. Ikke så meget ude i den store verden -dét er andre bedre til- men mere hvad der rørte sig på My 1 2 87.dk, og -ikke mindst- dét der blev oplevet ved siden af.
Det blev til 21 artikler i 2013. 7 stk. færre end sidste år, hvilket ikke er overraskende. Tiden har været sparsom i år, hvilket primært skyldtes mit arbejde. Efter 7 år som ansat var tiden kommet til at blive selvstændig igen. Desuden har rollen som idrætinstruktør, husbond, samt far til tre også taget sin tid - og godt for det.
Bogsamlingen er blevet større, og det er blevet til en hel lille mani, hvilket også har præget sidens Bøger til salg - der er desværre ikke plads til det hele på hylderne. 9 boganmeldelser er kommet til - både af nye og gamle bøger.
Der har været sat fokus på emner som Godsbanegården i Vejle og Lauritz Andersens Kulforretning i Odense. Jeg glæder mig til at dykke ned i mere industrihistorie til næste år.
Dagens film var egentlig forventet at blive udfaset til fordel for andre tiltag, men det bliver den så først i 2014. Der bliver ved med at dukke spændende film op.
Kommende arrangementer og Nyt på nettet har forsat læsernes store interesse.
I anledning af Grand Central Terminals jubilæum passede det fint med en artikel om den imposante bygning, som jeg havde fornøjelsen af at besøge året før. En tur sydpå førte til artiklerne om den imponerende Müngstener Brücke og om den spøjse Wuppertal Schwebebahn i Tyskland. Jeg håber at få lagt lidt på siden fra Holland, når der bliver mere luft til det. Året 2013 var også året, hvor Danmark fik besøg af Orient-Expressen 2013, og her kan jeg bryste mig af, at filmklippet Venice Simplon-Orient-Express i Tommerup og Odense 2013 skulle være blevet vist på fransk tv i forbindelse med en dokumentarudsendelse om det legendariske tog. Selvfølgelig med tilladelse. |
|
Indkøb af lidt kørende materiel er det da blevet til og ikke mindst den flotte nye F'er. Fremdriften på anlægget snakker vi ikke så højt om.
Årets 1. aprilsnar - Ny skala og fusion - var en fornøjelse at skrive sammen med Skala-N.dk. Tak til Lars Lindhard for godt samarbejde :-) Her fik kreativiteten frit spil.
Måske et tankespil men ikke så tosset endda.
Det var tæt på, at Helix Calculator version 1.2 blev release't i år, men grundet udskiftning af nogle kommende kernekomponenter blev det udskudt til det nye år.
Det er blevet til mange weekendsture ud i det ganske land med kameraet. Et smut til DJKs nye lokaler i Herlev i november var også en fornøjelig tur trods et dårligt vejr.
Vejret var derimod med os i juli, og det var en fantastisk god tur til Kalvehavebanen og Falster med EVP. Det var kun lyset der satte begrænsning for, hvor længe vi kunne blive ved.
Fornøjelige ture med de jernbanomaniske fyre Niels-modeltog og John, Railorama har der også været mange af. Her kan nævnes en herlig tur til Sønderjylland, hvor vi næsten ikke kunne løsrive os fra en gæstfri sønderjyde. Jeg skulle egentlig blot købe en bog, men det blev til et længere ophold med sønderjysk kaffe, jernbanebilleder og en masse snak - afsluttede med en aftale om et snarligt gensyn. Vi nåede alligevel den planlagte tur fra Odense til Højer (til modeljernbanemarked), videre over Tønder, langs jernbanen til Tinglev afsluttende med en Tysklandstur og et kig til hvad der rørte sig i Padborg (stationsområdet vel at mærke). På denne tur fulgte vi 10 baner -nuværende eller nedlagte.
Det samme team var også På besøg hos H0-87 i begyndelsen af året, og det var en dejlig oplevelse. Tak til alle klubmedlemmerne for en god aften.
I april gik turen til bl.a Faxe Ladeplads, før vi tog til DMJU udstillingen 2013. Det er altid en god oplevelse at komme til DMJUs udstillinger, og jeg glæder mig allerede til udstillingen i Bramdrupdam til april. Ruten hjemad gik langs Køge-Ringsted banen.
En tur med Niels til DJK Jernbanesamlermarked i Valby var også en succes, - ikke mindst "hjemturen" som gik via Frederikssund, Hundested-Rørvig, Nykøbing Sj og Holbæk, inden den sidste sol forsvandt i Kalundborg.
Endnu et begivenhedsrigt år.
Alle læserne ønskes et rigtig godt nytår.
Erik, My 1 2 87.dk
31. dec. 2013
Endnu engang kan vi se tilbage på et år der er gået, og det er tid til at gøre status. Nytårsfortsæt er der dog intet af .
Dét der startede denne side, er også det, at det går langsomst med. Modeljernbanen -altså min egen- har igen i år næsten ligget stille. Der er kommet baggrundsplade op hele vejen rundt, og den er blevet malet mange gange, men resultatet er ikke tilfredsstillende endnu.
Der er intet nytårsfortsæt på dette område - det tør jeg ikke - men planerne er ikke blevet mindre i mellemtiden.
28 artikler er der blevet lagt online, svarende til ca. en hver anden uge. Et passende niveau. Der skal også være tid til familien, og idrætten kræver min opmærksomhed 2-4 gange om ugen.
Listen af emner der presser på er ikke blevet mindre, så artikler skal der nok komme flere af.
Det blev til 8 boganmeldelser: "København - Odense", "På sporet 1847-1997, bind II 1914-1950", "Hvor blev de af?" og "De danske jernbaners signaler". Desuden 4 bøger om Generaldirektør Peter Knutzen. Det er ikke noget stort antal taget i betragtning af, at året har stået i bøgernes tegn for mit vedkommende. Aldrig før er der blevet købt, solgt eller læst så mange jernbanebøger. Tre anmeldelser står for tur ved indgangen til det nye år.
Året har som sagt drejet sig mest om bøger. Et utal er blevet erhvervet, og en stor del er læst. Lidt for mange er der nok også blevet købt, og en del er sat til salg, hvilket blev til "Bøger til salg". Jeg har snart et overblik over, hvad der har været udgivet på det danske jernbanebogmarked, men stadig dukker der enkelte gamle ukendte titler frem. Derfor var turen til DJK's "Jernbanesamlermarked" også en god, men dyr tur.
For første gang blev der også sorteret på modeljernbanen, og det førte til "Modeltog mm. til salg"
Dagens film: En film hver dag -kun afbrudt af ferietid- er det også blevet til. Det er blevet til mange mange flere end planlagt. Lidt ind i det nye år vil Dagens film også være at finde på siden, men den forventes at blive afløst af et nyt tiltag.
Året 2012 er også året hvor My1287.dk kom på Facebook. Desuden blev årets aprilshistorie vel modtaget: JBMI-Jernbaneomani. Måske mere rammende end forventet. Der var mange, der kunne genkende sig selv i omtalen.
Fotografiapparatet har været flittigt i brug, og det er sjovt at udvidde sin horisont indenfor denne spændende hobby. Ugens billeder 2012 afspejler mange af årets aktiviteter.
I 2012 kom vi op på 198 arrangementer i kalenderen foruden 41 juletog.
Nyt på nettet 2012 tæller over 600 links til spændende nye sider, og det er sjovt nu at se tilbage på, hvad der er sket i løbet af året.
En lang række nyheder og opdatering på siden kan genses under Nyheder og opdateringer 2012. Tak til de mange bidragsydere af informationer og billeder.
To gange er der blevet udgivet software på My 1 2 87.dk i 2012. Det var Helix Calculator 1.0 og efterfølgeren Helix Calculator ver. 1.1. Der vil helt sikkert komme mere fra denne side i det nye år.
Turen er gået til Museumsbanens 50 års jub. samt Banebørstedag 2012 i godt selskab (John og Niels fra Railorama og Niels-modeltog). De samme herrer slog følgeskab til et sidste Farvel til Grindstedbanen.
Det samme slæng fik også lokket Morten Klarsyn, Sporskiftet, med til DMJU messen 2012 og Åbent hus hos ade/hobby trade. Et par rigtig gode arrangementer i godt selskab.
Jeg måtte dog drage alene afsted til Spor1messe 2012, men det tog oplevelsen næsten ikke skade af.
Andre artikler er blevet til om f.eks. den spændende ZLSM - Millionlinien i Holland. Artiklen skulle egentlig være publiceret i bladet "banen", men da dette stoppede endte det med, at den blev lagt online istedet. "Spor og baner" dukkede op og en artikel om Fl. Søeborg og "Spor og baner" var en helt anden genre end jeg havde prøvet tidligere, men det var sjovt, og det gav både det nye blad en god start, samt læserne en insigt i hvad man kunne vente sig, og hvem manden bag bladet var.
Andre udenlandsartikler blev der mulighed for, således om "Pittsburgh Inclines" og "High Line Park, New York". Forhåbentlig får jeg tid til at sammenstykke mere om, hvad jeg så af skinnebårende materiel "over there".
Flere ture med bl.a. DJK er det også blevet til, men dem må læseren have til gode.
Nu glæder vi os til 2013, og det ser også ud til at blive et godt jernbaneår. Kig blot på de mange arrangemener, der er planlagt. Specielt ser jeg frem til DMJUs messe i april.
Alle læserne ønskes et rigtig godt nytår.
Erik, My 1 2 87.dk
31. dec. 2012
Tiden er kommet til, at jeg kigger nærmere på baggrunden til mit anlæg. I alt skal jeg bruge 12 meter baggrund. Det første lille eksperiment blev foretaget i forrige weekend, hvor vejret lige netop tillod, at man stod udenfor og malede.
En træfiberplade til en 50'er blev hængt op. Den har standardmålene 122*244 cm. Tre billige spraydåser for en "hund" tog også turen hjem fra byggemarkedet, og så skulle der leges.
De tre dåser var: En lys grå (RAL 7035), en lys blå (RAL 5012) og en mørk blå (RAL 5010). Alle tre dåser blev brugt op - og en anden gang vil jeg overveje at grunde pladen først med en lys grå farve.
Pladen fik lov til at tørre til næste dag, og så kom det store øjeblik, hvor resultatet skulle vurderes i de korrekte omgivelser.
Der er en del, der skal tænkes videre over (farvenuancer, skyer, horisont, lys, samlinger, hjørner mm). Taget i betragtning af at det er første gang, så er jeg temmelig godt tilfreds, og det gav nogle erfaringer, som kan bruges til det næste forsøg.
Meget mere om baggrunde følger.
20. sep 2011
- 2010 på My 1 2 87
Der er sket meget på My 1 2 87.dk i 2010, men lige før jul tog jeg et kig på, hvad der samtidig var sket på mit modeljernbaneanlæg, som var dét, der oprindelig startede hjemmesiden. Det var skræmmende. Intet var sket!
Stilstanden indenfor modelbyggeriet afspejles også på hjemmesiden indenfor kategorien "Forløb og tanker". Der var end ikke oprettet et underpunkt "Forløb og tanker 2010". Modelbyggeriet har stået i stampe, men det har hobbyen ikke. Den har blot bredt sig til forbilledet for modeljernbanen.
På hjemmesiden er det blevet til 47 artikler i 2010 ! heriblandt også en række boganmeldelser og de 12 "Månedens station". Læserskaren er også mærkbart taget til. Ikke mindst "Nyt på nettet", der startede i jan 2010, samt "Kommende arrangementer" og "Danske modeljernbanebutikker " er populære. I denne måned rundede siden således 75.000 besøg siden jan. 2009. Alene i år blev det til 54.000 besøg. På Chart.dk har siden også ligget i top i flere måneder nu. Det er dejligt at se, at så mange synes, at siden er et besøg værd. Har du kommentarer til siden (gode som dårlige) eller nogle gode ideer til den, så hører jeg gerne fra dig.
Skal vi fremhæve nogle af årets hjemmesider og personer på nettet, kunne det se således ud:
Lidt modelbyggeri udenfor anlægget fik jeg dog hygget mig med: Bygning af sprøjtehus. Årets største begivenhed for mit vedkommende var Reiners kursus i Mariager: På træbyggekursus. Et super kursus som for mig er indbegrebet af "God modelbygger-mentalitet". Reiner genoptager succesen i 2011, så husk at tilmelde dig.
Som sagt er der ikke sket det store på selve anlægget i år, men jeg nåede lige at sætte lyskasser op over anlægget inden året løb ud, og det skulle gerne være startskuddet for en ny periode, hvor anlægget kommer i fokus igen. Der er gået meget tid med artikelserien om kraner, og de skal også liiiige færdiggøres (4-5 stk endnu), men derefter ... Nå ja og så har jeg sideløbende startet et lille relateret hobbyprojekt op, men der går nok ½ -1 år, før der evt. kommer noget om det på siden.
Men herudover så står den på modelbyggeri i 2011.
31. dec. 2010
<-- Tilbage til 2009 |
Videre til 2011 --> |
- lyskasserne kommer op.
Imellem jul og nytår kom jeg endelig i gang med anlægget igen. For næsten 2 år siden overvejede jeg, hvilket slags lys jeg skulle have over anlægget, og det kom der denne tråd ud af på sporskiftet.dk: Lyssætning
I år har anlægsbyggeriet stået noget stille og godt det samme. I mellemtiden har Reiner bygget nogle flotte lyskasser med integreret baggrund, som man kan blive inspireret af. Også hans undersøgelse af lysstofrør er interessant.
For en del måneder siden købte jeg 4 billige enkeltrørs industriarmaturer i Bilka. Så havde jeg, da noget at starte op med.
Et enkeltrørsarmatur var måske ikke så smart at købe, da dobbeltrørs (50 Hz) industriarmatur skulle blinke i modfase og dermed være behageligere at se på, samtidig med at man undgår det værste blinkeri ved videooptagelser.
Det viste sig, at de indkøbte armaturer havde elekronisk tænding istedet for de forældede glimtændere. Det giver øjeblikkelig tænding og intet blinkeri - super. Det tyder på, at de er med HF forkobling. HF blinker ikke med de traditionelle 50 Hz, men med 30-40.000 Hz og er meget behageligere at være i stue med, samt mere økonomiske. (Kort avi af lyskasserne, 20 MB)
Efter indkøbet gik jeg længe og overvejede, om armaturerne bare skulle skrues op i loftet (for langt oppe), hænges ned fra loftet med stålwirere (uden afskærmning) eller om der skulle sættes noget ud fra væggen (noget bøvl).
Løsning kom, da vi tog en del hynder ind for vinteren og de blev lagt på modeljernbanen. Konen foreslog, at vi satte nogle hylder op over anlægget - underforstået: Så kunne vi da bruge al min spildplads til noget.
Fint! Hylderne skulle være bredde og herunder kunne armaturerne så sidde.
Lyskasserne er lavet af 60 cm. hvide 16 mm. laminatplader med en nedhængende kant på 15 cm. 2 - 3 store hyldeknægte holder hver af dem. Hyldeknægtene regner jeg med senere bliver skjult af en baggrundsplade - her kan man igen hente inspiration hos Reiner.
Vinduerne havde jeg egentlig ikke set som et problem, men de begrænsede opsætningen af lyskasserne hele vejen rundt, og hvad der er mere en udfordring, er den begrænsede højde for bagplade under dem, men mon ikke det lige går.
Jeg er rigtig godt tilfreds med resultatet af lyskasserne. Det giver et godt og jævnt lys, og der er gode muligheder for at sætte yderligere lyskilder op i dem.
31 dec. 2010
Størstedelen af tiden går fortsat med at suge mere viden til sig, men der er også blevet bygget på underetagen.
Efter nu at have færdiggjort de tre helixer er basis for det øverste niveau kommet i orden. I det nederste niveau har jeg fået lagt et spor, så man nu kan tage en rundtur, men altså udelukkende i det nederste skjulte niveau. Denne tur inkluderer en runde i min tredie helix og ½ rundtur i min anden. Hvor er det dejligt at kunne køre igen.
I det nederste niveau mangler jeg nu "kun" at lægge resten af opstillingsbanegården, dvs 7 spor mere, men det inkluderer også 12 sporskifter ekstra.
Jeg er begyndt ledningsføringen og inddeling i sektioner (hvis jeg senere får brug for opdeling med boostere). De to vendekredse er monteret.
En del af sporplanen er ændret i undergrunden. Meget lidt af den synlige sporplan er tegnet, hvilket dels skyldes at den er under udvikling og dels at den bevidst vil ændre sig igennem banens opbygning (Se nedenstående afsnit "Tilbage i tiden")
Sporplanen ser således ud nu:
Før musen hen over billedet for at se alle spor.
Før musen hen over billedet for at se alle spor.
Alle skjulte spor, på nær de 7 spor på opstillingsbanegården, er nu lagt.
Byen har fået navn: Erikshavn.
Nu begynder det sjove snart med at lave selve stations- og havneområdet (stiplede linier), som kommer til at dække halvdelen af det synlige område. Jeg har mange tanker herom og de vil løbende komme på hjemmesiden.
Temaet er fortsat en havneby med en DSB hovedstrækning og en privatbane.
Som i så mange andre jernbanebyer har Erikshavns jernbaneområde udviklet sig meget op igennem tiderne og ligeledes forbindelsen over vandet (via damper, færge, broer og tilsidst tunnel). Denne udvikling har jeg tænkt mig at overføre til mit anlæg. Derfor vil flere af sporene først blive lagt, når banens udvikling er nået hertil. Jeg vil tage udgangspunkt i året 1900 og dernæst arbejde mig frem til dags dato. Det betyder også, at jeg nu ser længere tilbage i tiden og kigger efter materiel fra epoke I-II. Damp er blevet relevant og en drejeskive er ikke længere kun for museumstog. Jeg glæder mig til at kunne præsentere Erikshavn anno 1900.
<-- Tilbage til 2008 |
Videre til 2010 --> |
Den sidste måned er mest gået med at planlægge stationsområdet. Det går bedre end forventet og der bliver en fin historisk udvikling indbygget i stationslayoutet. Det meste af modellen bliver bygget op omkring havnebyen, og alene det at finde det rigtige navn til byen har taget sin tid. Jeg var oprindelig bange for at layoutet blev for simpelt og kedeligt, men med havnebyen og dens banegård i fokus kommer der gang i sagerne. At tænke en historik ind i layoutet giver også meget mening. Så bliver der en årsag til, hvorfor at tingene er placeret. hvor de er - og så er det sk... sjovt at tænke det igennem. "Hvornår kom banen til byen? Hvilken type by var den før? Hvilken betydning fik det for byen? Hvordan er udviklingen foregået? Hvornår er der blevet tilføjet nye skinnestrækninger og bygninger, og hvorfor?
Der er blevet kigget på stationer. Både i 1:87 og i 1:1. I model resulterede det i oversigten over stationsbygninger "Stationer - Stations - Bahnhoefe", som godt nok tog lidt overhånd. Det endte med en næsten komplet oversigt over europæiske stationer i H0, og der er mange - fandt jeg ud af! I 1:1 har der været en del udflugter til forskellige stationer, og på et tidspunkt får jeg nok også lagt nogle af disse billeder op her på siden.
Nu er stationenslayoutet ved at være på plads, så nu bliver det spændende at se, om der også er plads til disse tanker rent fysisk. Papir og blyant, og specielt i mit tilfælde paint(!), har hjulpet mig med at lægge de store linier for en banegård, som jeg tror bliver spændende. Næste skridt er at få sat lidt flere detaljer og mål på. Et af redskaberne er et sporplanlægningsprogram (Trackplanner). Derfor er der også gået en del tid med at få et overblik over disse programmers fordele og ulemper. Det blev til oversigten over sporplanlægningsprogrammer "Trackplanners - Gleisplanung - Sporplanlæggere". Egentlig havde jeg tænkt mig at lave et sporplanlægningsprogram selv, men det må være muligt at finde et i mængden, som opfylder mine krav og som ikke koster en formue. Ellers må jeg til tasterne.
Jeg er også ved at kigge nærmere på, hvordan broen over havneindløbet skal være. Det vil være naturligt med en oplukkelig bro og dette har være brugt mange steder rundt om i Danmark. Igen noget nyt man skal have sat sig ind i!
Rent fysisk er jeg ved at få forbundet helixen med den øvrige "undergrund". Her er der en del elektrisk, der skal fixes. Bl.a. har jeg fået sat et vendesløjfe-modul (Lenz LK100) på, så polariteten nederst i helixen er i orden både ved ind og udkørsel herfra. Jeg havde egentlig tænkt mig kun at bruge Tillig i det synlige og Roco geoLine i det skjulte, men Tillig Elite er meeeget mere lydsvag end Roco geoLine - og samtidig billigere. Min første helix blev også belagt med Tillig flexskinne og det er "båre dayli".
I det hele taget har det været en super måned. Det er jo skønt, når man ser tingene falde smukt på plads - både planlægnings- og konstruktionsmæssigt :-)
Frederiksberg banegård og jernbanearkitekturen
Hardback, pæn stand, kr. 140
19. dec .2021
Jernbane
Pæn stand. kr. 75
7. apr. 2019
Jens Nielsen
Flot stand. Som ny. kr. 50
7. apr. 2019