Standard koblinger


A-kobling

Fra Lokomotivets Modeljernbaneordbog: Standard-kobling på et jernbanekøretøj i model. Dimensioner for denne er fastsat i NEM-norm 360. De fleste fabrikanter som ROCO, KLEIN, LIMA, PIKO, HELJAN m.fl. leverer modeller med A-kobling. Kun Fleischman bruger andre typer - mest krogkoblingen. De har også brugt andre, bl.a. FOX, men firmaet leverer dog udskiftelige A-koblinger til andre fabrikater som løsdele. A-koblingen er kendetegnet ved at have en oval eller rund oplukkelig bøjle, der sidder på koblingsarmen med en centreret gribekrog midt i bøjlen.

Moppe, Sporskiftet: Med helt almindelige bøjlekoblinger kan man fjerne vogne ved håndkraft ved at lægge vognen 40 grader om på siden og tage den ud, så er den væk.


Fleischmann_A_coupler_6511Fleischmann A kobling

http://www.fleischmann.de/

Nr. 6511

Anbefales af Fremo DK.

sjlauritsen, Sporskiftet: Den evige standardkobling. Her er virkelig ikke meget at sige andet end, at det virker. Koblingen er ikke en kortkobling. Den er ganske plain, men den fungerer. Kan du undvære kortkoblingseffekten, så kan du med fordel vælge Fleischmann 6511. Det er desuden koblingen som officielt benyttes af FREMO. 


Fleischmann krogkobling

www.fleischmann.de

Nr. 6509/6510

Mogens V: Lidt historie om koblingen:

  • K1a, K1b og K1c: Fleischmann startede i 1952 med deres kobling i metal fallhaken-kupplung (Fallhaken = fald krog /hage/gribe/klo kobling), som var overtaget fra deres 0 samling. Den var meget stor.
  • K2: Allerede året efter i 1953-54 havde de så den første H0 kobling klar (stadig metal). Den havde et lille horn øverst for at lette håndafkobling.
  • K3 (metal): Omkring året 1960 - 61 fjernede man så det lille horn.
  • K4: Ca. 1965 kom koblingen i plastik, dog stadig med faldkrog i metal. (Før kunne vogne kortslutte via koblingen)
  • K5: Få år efter begyndte man så at give koblingen et skråt svej.
  • K6: Og endelig i 1976 til 1985 blev krogen tyndere og flottere.

Der findes flere underinddelinger, og de første versioner var ikke med NEM norm.


FoxFleischmann FOX kobling

Mogens V: I 1972 kom Fox koblingen som nyhed i Fleischmanns katalog, men den var meget dyr. Den var den egentlige forgænger for Profi koblingen. De fungerer ens, men FOX - koblingen er mere kantet end Profi og har en anden dimension - den slog aldrig an. FOX koblingen var med i kataloget sidste gang i 1979 - 80, og den kostede dengang 33,60 kr.

Fox1_730

Fox2_350
Fox3_350

 


Hobbytrade A-kobling

www.hobbytrade.dk

Nr. 99006


Märklin Relex kobling

www.maerklin.com

Nr. 72060

Udkom i 1956.

sjlauritsen, Sporskiftet: Koblingen kræver ingen introduktion. Det er Märklins gamle standardkobling, som alle kender. Radius 1 og kortkoblinger:
Roco Universal kan som den eneste NEM 360-kompatible kobling trække Märklin og Roco vogne rundt i radius 1 uden at de afsporer. Det kan Märklins kortkobling ikke, hvis den sidder på Roco vogne med fire aksler. Koblingshovedet vil ramme puffen og trække vognen af sporet. Til gengæld kan man sagtens kombinere Märklin koblinger på Märklin vogne og Roco koblinger på Roco vogne. Det fungerer lige så godt også i radius 1, jeg har testet det ved flere lejligheder. 


Piko bøjlekobling

www.piko.de

Nr. 56030.

 


Roco standard bøjlekobling

www.roco.co.at

Nr. 40243


Rocos universalkobling (Type III)

www.roco.co.at

Nr. 40395

Moppe, Sporskiftet: De er så "universelle", men kan alligvel ikke koble til lokomotiver der kun har en krog og ingen bøjle. eller rettere det går fint så længe man kører ligeud, men første gang du kommer gennem et sporskifte risikerer du at tabe alle vognene.

Rocos universelle og dens forbillede Märklin kortkoblingen er begge meget "kluntede" i ders udseende og alligevel knapt så universelle i den virkelige verden som producenterne gerne vil gøre dem til. Til gengæld er der drønhamrende svære at lige koble fra hinanden med hånden i forhold til en almindelig bøjlekobling eller Roco type II / Fleischmann Profi.

Morten Flindt Larsen, groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model: Roco Universal er ikke en egentlig kortkobling, men en udmærket standardkobling, der kobler nogenlunde tæt med andre RU koblinger. Det er dog ikke den standardkobling, der behøver mindst kraft til at koble sammen og har den mest pålidelige "pre-uncoupling".

PerOlsen, Sporskiftet: Jeg forsøgte også Rocos universelle til bl.a. mine problematiske Heljan personvogne. Helt fint lige ud ... men gennem en S-kurve i f.eks. en spordiamant falder de fra hinanden, da de ikke er lukkede hele vejen rundt. Dem kan jeg ikke anbefale.

sjlauritsen, Sporskiftet: Her er til gengæld den kobling, der kobler lettest af alle. Det er godt nok ikke en kortkobling, men den kobler alligevel tæt, ca. 2 mm mellem pufferne. Den er særlig tolerant, hvis en kobling er ude af justering, det tager den ikke så tungt og kobler som regel alligevel. En fantastisk kobling, her fungerer pre-afkobling også altid uden problemer. Jeg overvejer kraftigt, at alle vogne skal have denne kobling monteret. Eneste ulempe ved Roco Universal er den "halve" koblingsbøjle. Jeg har hørt om folk, der har tabt vogne pga. at de har hægtet sig af bøjlen. Jeg har aldrig selv oplevet det, og jeg har testet og testet.

Jeg tror jeg ender med at benytte Rocos Universal kobling. I hvert fald til godsvogne. Jeg har ikke besluttet mig for passagervogne endnu ... 


Rocos højdejusterbar universalkobling

www.roco.co.at

Nr. 40396, Variant af Rocos universalkobling (Type III) som kan højdejusteres.

Mikael, Sporskiftet: Meget praktisk til vogne, der ikke lige har NEM-skakten i den helt rigtige højde.