KalvehavebanenKalvehavebanen

1897 - 1959

I denne fjerde jernbanebog af Ib V. andersen tager han os med til det sydlige Sjælland, hvor man anlagde Kalvehavebanen i 1897  "på tværs" - det vil sige fra Masnedsund/Vordingborg i vest til Kalvehave i øst.

Kalvehavebanen var en meget typisk privatbane med nogle smukke mellemstationer. Endestationerne er der delte meninger om. I begge ender - i Masnedsund og i Kalvehave - var der desuden færgeforbindelse. Toggangen intensiveredes hurtigt, og man fik brug for stærkere trækkraft, som senere blev til diesellokomotiver og skinnebusser. Et godt samarbejde mht. materiellet fik man med Næstved-Præstø-Mern Banen.

Økonomisk gik det ganske godt for banen. Busdrift fik en væsentlig betydning for banen, men denne indtægtskilde blev senere taget fra den. Storestrømsbroens bygning betød kortere kørsel (til Masnedsund) og endestationen blev efter 2. verdenskrig i stedet ført til Vordingborg station.

Trafikken faldt og i begyndelsen af 1950'erne var banen blandt de baner, som man overvejede at lukke. Statsbanerne ønskede ikke at overtage den, men ejerkredsen besluttede at køre banen videre - lidt endnu. Det varede dog kun til 1959, hvor man lukkede og slukkede endeligt.

En udmærket bog som giver et fint indblik i banens tilblivelse og drift.

Skrevet af: Ib V. Andersen
Udgivet af: A/S Ynico
Udgivet i: 1967
Sideantal: 50 + bilag
 
Mere om Kalvehavebanen kan desuden ses på EVP.dk's Kalvehavebanen.
25. juli 2013