Sporene ved sukkerkogeriet

Epilog til Tur 1: SFJ's remiseområde og godstogsspor

April 2011

En tur i april 2011 langs SFJ's remiseområde og godstogsspor viste en markant forandring af området ved de gamle opstillingsspor ved Odense Sukkerkogeri. Den tætte vegetation var mejet ned. Det var første skridt i endnu en fjernelse af de sidste rester af et stykke jernbanehistorie.

IMG_5573_730

Det første sporskifte et stykke fra risten.

IMG_5574_350

IMG_5576_350

IMG_5578_730

IMG_5579_730

 

Sporene blev benyttet som opstillingsspor for Odense Sukkerkogeris jernbanevogne, så lad os tage et kort kig på denne virksomhed.

Odense Sukkerkogeri

Odense Sukkerkogeri var Danmarks første sukkerkogeri. Det blev bygget i 1873 på foranledning af C.F. Tietgen.
Bygningerne blev tegnet af arkitekt Carl William Frederik Lendorf, som bl.a. også tegnede Odense Rådhus, samt Odense rytterkaserne (der senere - i 1913 - blev overtaget af Triangel som produktionslokaler).

Sukkerkogeriets opførelse blev varetaget af ingeniør Hagemann.

Virksomheden fik forbindelse til jernbanenettet via SFJ (Sydfyenske Jernbaner). De sydfyenske jernbaner havde desuden remiseområde meget tæt på sukkerkogeriet.

IMG_6055_730

Vest for sukkerkogeriet lå der et opstillingsområde - en rist på 5 spor. Om det oprindeligt hørte til SFJ, eller om det fra begyndelsen af er blev benyttet af sukkerkogeriet, er jeg ikke helt klar over. Måske nogle læsere kan konkretisere dette? Foruden de normalsporede skinner fandtes der også en smalsporet roebane / tipbane i tilknytning til kogeriet., men ellers er alle spor forsvundet - med undtagelse af opstillingssporene, som nu også er på vej væk :-(

IMG_6056_h250IMG_6057_h250

Sukkerkogeriet står heldigvis endnu og bruges til mange gode formål, bl.a. klatrehal, Løvens hule, grønsagshandel, Silvan, teater, restaurant og café.

IMG_6059_730

 

Tilbage til opstillingssporene:

Juli 2011

I juli 2011 var turen kommet til selve sporene.

IMG_5982_350.jpgIMG_7813_350

Billeder fra 2009 ses til venstre. Juli 2011 til højre.

Sporoptagningen er påbegyndt fra hver sin ende.

IMG_7814_730

Skinnerne er klippet over.

IMG_5983_h300

IMG_7815_h300

Sporskiftet tættest på Svendborgbanens gamle godsspor (som engang gik helt til Fruens Bøge).

 

IMG_5993_350.jpgIMG_7818_350

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_5997_350.jpg

IMG_7819_350

IMG_7820_730

 

IMG_7823_730

Arbejdet / massakren varetages af firmaet Forstas fra Børkop - med noget udstyr fra Banedanmark.

IMG_7825_730

IMG_7827_730

IMG_7828_730

IMG_7829_350

IMG_7831_350IMG_7832_730

 

IMG_5082_350IMG_6010_350.jpg

IMG_7834_730

Så er det slut med Odense Sukkerkogeris opstillingsspor. En lille oase midt i byen er væk og området bliver sandsynligvis til fodboldbaner. Dem er der også kun oseaner af i forvejen.

En stor del af "Tur 1: SFJ's remiseområde og godstogsspor" er hermed forsvundet.

 

Andre billeder:

Se nogle dejlige gamle billeder fra Odense Sukkerkogeri på fynskebilleder.dk

Billeder på historisk atlas.

Juli 2011

Czech Dutch English French German Greek Norwegian Russian Spanish Swedish

Quick links

sporskiftet.ico jernbanen.ico jernbanen.ico signalposten.ico baneforum.ico svenska-lok.ico stummi.ico drehscheibe.ico postvagnen.ico mjfno.ico
sundborg.ico evp.ico railorama.ico niels-modeltog.ico  skala-n.ico jernhesten.ico danskmodeltog.ico reiner.ico Mathias' sidesporoledinesen.ico
djk.ico dmju.ico djm.ico museumstog.ico shs.ico