Göteborgkoblingen - i skala 1:87

IMG_0253_350Jeg har tidligere omtalt Göteborgkoblingen. Nu har der igen været en anledning til at kigge nærmere på denne kobling, og resultatet er blevet denne opdatering af det tidligere indlæg.

Mogens V. har - på opfordring - sendt mig nogle fine billeder af en række H0-vogne med monteret Göteborgkobling. Ikke nok med at han fandt nogle af de gamle vogne frem fra gemmerne, - han monterede også koblingen på en plexiglasplade, så man bedre kan se princippet.

 

Først lidt tanker:

Vi bliver konstant forkælet med nye modeltog (og huse). Mange modelbaneentusiaster er glad for de nye modeller, andre er mindre fornøjet og så er der nittetællerne - de kan altid finde noget at være utilfredse med: Et brædt for meget, en rille for dyb, en længde på 99% osv. - alle små detaljer, som for de fleste er ganske uinteressant. Det er som om, at man altid skal finde noget at brokke sig over.

Fantasimodeller får også på puklen, selvom de ikke udgiver sig for andet, end det de er - fantasimodeller.

Udgiver en producent en model, som har et forbillede, så skal den selvfølgelig også ligne denne, men der vil altid være noget at finde, for den der vil finde noget. Som det klart fremgår af ovenstående, er jeg ikke nittetæller ... endnu. Som tiden går bliver man jo nok mere kræsen og forbilledet betyder mere for ens investingslyst, men der er - forhåbentlig - et stykke vej, før jeg ender i den brokkende lejr.

Hvor vil jeg så hen med alt dette? Jo, når jeg ser på en model, så er det ofte koblingen, der skinner i øjnene på mig. Kan det virkelig ikke gøres bedre? Det kan undre, at der ikke er flere, der sætter fokus på dette. Nogle entusiaster fravælge da også en del koblingstyper pga udseendet. Mange typer er ikke just kønne, når de rager bagud på en vognstamme. Der er ingen koblingstyper, der for alvor kan siges at være nette, når man lige ser bort fra de faste trækstænger. Her er det, at Gøteborgkoblingen kommer ind i billedet.

IMG_0266_350IMG_0274_350

Koblingen

Got3_350Göteborgkoblingen blev oprindelig lavet til spor 0, og den stammer fra den svensk modeljernbaneklub "Göteborg Modeljernbanneklub".

Koblingen laves af pianotråd på 0,3-0,5 mm og består af to dele: En bøjle og en krog. Bøjlen er placeret imellem pufferne. Krogen ligger henover bøjlen og går i indgreb med den anden vogns bøjle, når de to vogne trykkes sammen. Selve krogen kan være udformet på flere forskellige måder.

For at muliggøre afkobling er krogen enten bøjet nedad i en bue, som vist på ovenstående billeder, eller den har et trådstykke i den anden ende, som er bøjet skråt nedad og fremad. Herved kan vognene afkobles som ved traditionelle bøjle/krogkoblinger.

Fordelen er en mindre klodset kobling.

Ulempen er et større arbejde med montering af den hjemmelavede kobling. Der er ingen NEM løsning her.

Køreegenskaber? Hmm. Her søger jeg flere med erfaringer!

 

IMG_0265_350IMG_0247_350

Som det ses af billederne kobler Göteborgkoblingen fint med Fleichmanns krogkobling, så er man utålmodig med at sætte sin nye vogn på banen, kan man i første omgang sætte en Fleichmanns krogkobling i NEM skakten.

 

Got1_350Got2_350

Kommentarer fra nettet:

Mogens V, Sporskiftet: Jeg har set 2 klubber (Ribe og Esbjerg) vove forsøget i H0. Koblingerne blev lavet meget nøjagtigt med lære til bukning af tråd og special værktøj for montage - Jo der var sågar en ingeniør på.
Resultatet var, at det var slut med at rangere eller blot at køre tilbage over et sporskifte. Det hele endte i et filter af puffer, kroge og bøjler, og næsten alt ved siden af sporet. Det blev efter lang tid opgivet og lavet om igen.
Jeg er sikker på, at hvis koblingstypen er så god i H0, så ville diverse firmaer have benyttet den for lang tid siden. En ny ide er den jo slet ikke, selv om det ser godt ud.

mylle, Sporskiftet: Jeg har mere end 50 vogne og lokomotiver kørende rundt uden problemer i kurver fra R 45 og op, diverse sporskifter og S-kurver. Det handler blot om at trækbøjlen passer præcist med pufferne.

Det vigtige er at afstanden fra bøjlen til krogen er 3 mm selvfølgelig afhængig af kurveradius

merete_np, Sporskiftet: Disse koblinger er udviklet til spor 0, hvor de bruges af flere klubber og fungerer fint i den store størrelse. Odense klubben har endda lavet afkoblingsspor til dem.

IMG_0262_350

 

Efterlysning

¨Som det ses af ovenstående, så har Mogens V. desværre dårlige erfaringer med denne kobling. Jeg kender pt. kun Mylle (Sporskiftet.dk), som kører med den i H0, og som er godt tilfreds. Derfor vil jeg meget gerne høre fra andre, som har gjort sig erfaringer med disse koblinger i H0 - gode såvel dårlige.

 

 

Se også:

Artikel af Erik V. Pedersen i Banen nr. 110, s. 124: "Göteborgkobling"
Spor0.dk: Koblingsbøjle til Heljan MY (spor 0)
Se også de efterfølgende kommentarer i tråden: Koblinger - Couplers - Kupplungen på sporskiftet.dk

 

Tak til Mogens V. for billederne.

Juli 2011


Czech Dutch English French German Greek Norwegian Russian Spanish Swedish

Quick links

sporskiftet.ico jernbanen.ico jernbanen.ico signalposten.ico baneforum.ico svenska-lok.ico stummi.ico drehscheibe.ico postvagnen.ico mjfno.ico
sundborg.ico evp.ico railorama.ico niels-modeltog.ico  skala-n.ico jernhesten.ico danskmodeltog.ico reiner.ico Mathias' sidesporoledinesen.ico
djk.ico dmju.ico djm.ico museumstog.ico shs.ico