Roskilde pakhus

I 1847 blev Roskilde station åbnet, og den er således den ældste station i Danmark i dag. Pakhuset var knap så gammelt, men alligevel fra det samme århundrede - det blev bygget i 1897. Hertil har Thomas Kappel (forfatter til den glimrende bog "Roskilde Station") kommenteret: "Faktisk synes jeg godt, at man kan datere det længere tilbage. Øjensynligt blev det udvidede varehus simpelthen bygget omkring det allerede stående fra 1846. Tagstolen forekommer i hvert fald at have været genbrugt."

Hvis man tager ovenstående oplysninger med i dateringen, så har vi faktisk at gøre med Danmarks ældste pakhus.

I 1958 blev det om/tilbygget, således at det bebyggede areal kom op på 492 m2. Kælderen var på 431 m2.

IMG_3434_350IMG_5430_350

I Roskilde er det dejligt at se et gammelt jernbanemiljø bevaret, og både stationen og remisen er i dag fredet - men ikke pakhuset.....

IMG_3435_350IMG_0544_350

Den 11. februar 2011 blev pakhusbygningen anmeldt til nedrivning.

 

IMG_0543_350IMG_0530_350

 

IMG_0533_350IMG_0534_350

IMG_0535_350IMG_0537_350

 

IMG_0539_350IMG_0540_350

Der har ikke været mange skriverier om nedrivningen, men i Roskilde Avis kunne man den 9. april finde et læserbrev fra Peer Kurland - aktivt bestyrelsesmedlem i DJK - som også fandt beslutningen beklagelig.

RoskildeAvis9marts2011_730

 

IMG_0542_350IMG_0528_350

 

Den 15. marts 2011 kørte jeg i tog forbi Roskilde station, og her var nedrivningen fortsat igang - snart var det helt slut.

IMG_4478_350IMG_4482_350

IMG_4484_350IMG_4488_350

 

Den 22. marts var den sidste mur væk:

IMG_0550_350IMG_0546_350

 

Den 2. april 2011 var alle murbrokker væk:

IMG_5399_350IMG_5401_350

 

Hvad der skal være på området i stedet, er - indtil videre - ukendt for mig. Dog gøres der i øjeblikket mange bestræbelser på at forbedre cyklisternes parkeringforhold (se link sidst i artiklen), så cykelparkering kunne være et bud.

 

Lidt endnu kan vi se pakhuset fra oven på Google Maps:

Kortet er interaktivt.

 

En skam at en så gammel og pæn bygning ikke kunne bruges til noget. Flere steder er de gamle pakhuse blevet brugt til noget fornuftigt, f.eks. restaurant eller koncertsted. Pakhusets placering - lidt afsides - har nok trukket den forkerte vej for en ny anvendelse af bygningen, men mon tanken overhovedet er blevet overvejet? Har man gennemtænkt løsningen - og tænkt over at Roskilde station faktisk er Danmarks ældste station, og at det øvrige stationsområde er fredet!?!

Roskilde station er nu blevet en jernbanebygning fattigere - oven i købet en fra 1800 tallet.

 

IMG_3436_350

IMG_3437_350

 

IMG_3438_350

Det eneste vi kan glæde os over, er at de gamle porte måske finder en ny ejer, som vil værdsætte dem og deres historie. De er blevet afmonteret og sælges inden længe igennem firmaet genbyg.dk - et firma med gode genbrugstanker for gamle sager.

 

IMG_5424_350

IMG_5416_350

 

DSC00025_350

IMG_3440_350

Pakhuset blev de sidste år brugt til cykelopbevaring. Lidt en skam med den hvide maling for slet ikke at snakke om grafittien. Bortset fra dette, så så bygningen udefra ud til at være i en pæn stand, og portene var så pæne, at de forventes genanvendt andre steder.

 

IMG_5310_730



Adressen var: Jernbanegade 1D, 4000 Roskilde

 

Relaterede emner:

Roskilde station

Åbent hus i Roskilde remise 2009

 

Læs mere

http://cykelviden.dk/2010/07/09/roskilde-pa-vej-mod-en-cykelvenlig-station/

I Bogen "Jernbaneminder" fortæller Holger G. Hansen bl.a. om godsbefordringen på Roskilde station omkring 1900.

 

Tak til

Min far (for billeder fra den 8. og 22. marts 2011)

og

Peer Kurland

Marts 2011

Czech Dutch English French German Greek Norwegian Russian Spanish Swedish

Quick links

sporskiftet.ico jernbanen.ico jernbanen.ico signalposten.ico baneforum.ico svenska-lok.ico stummi.ico drehscheibe.ico postvagnen.ico mjfno.ico
sundborg.ico evp.ico railorama.ico niels-modeltog.ico  skala-n.ico jernhesten.ico danskmodeltog.ico reiner.ico Mathias' sidesporoledinesen.ico
djk.ico dmju.ico djm.ico museumstog.ico shs.ico