75 års jubilæum for de røde lyntog

IMG_1939_h260

IMG_1937_h260

Den 21. (og 22.) august 2010 afholdt Danmarks Jernbanemuseum og Museumstog 75 års jubilæum for de "Røde Lyntog".  Programmet for dagen (pdf, 3 MB) så spændende ud. Arrangementet blev holdt på museet i Odense og samtidig kørte Museumstog med flere forskellig lyntogstyper til og fra Odense.

Jeg besluttede mig for at tage museumstoget fra Tommerup. På den måde kunne jeg tage Mo til Odense og Ma tilbage igen om eftermiddagen. Så var der heller ikke problemer med at finde parkeringsplads nær museet.

IMG_1884_730

Mo 1954 klar til afgang fra Tommerup station kl. 12.20.

IMG_1886_730

Så går turen mod Odense.

 

IMG_1905_730

Vel ankommet til Odense gik vi igennem den daglige udstilling, hvor man også kunne finde Oldtimerklubben (Computere kørselssimulering) og en mindre udstilling omkring "De røde lyntog".

Boderne

Længst væk i remisen var det en lang række boder - langt flere end  forventet. De fleste var gamle kendinge men også nogle nye. Der var bl.a. Odense Modeljernbanecenter, Felderbanen, Epoke Modeller, Felix, GamesOnTrack, Vejlesens Hobby, Tog og Tekno, DWA, Witzel-Hobby m.fl.

Jeg fik bl.a. en god snak med GamesOnTrack om deres seneste product GT-Position, som ser meget lovende ud.

Witzel-hobby havde mange interessante bygninger, heriblandt flere transformatortårne.

I boderne blev der også tid til lidt indkøb: 10 numre af Signalposten.

Udenfor kunne man desuden få en tur med DSB veteranbus til Thriges elværk, hvor generatoren blev startet op. Det havde jeg tidligere prøvet - og det kan anbefales. Både en tur med bussen og at se elværket.

Arrangementet var temmelig godt besøgt. Forbavsende i forhold til hvor lidt reklame man har set for det. (Jeg er dog siden blevet fortalt, at der rent faktisk har været mange og store reklamer i både fjernsyn og i aviserne)

 

Drejeskiveshow

Vi springer lidt i tiden. Kl. 13.30 var der "modeshow" på drejeskiven. Her startede man med Ms' forgænger, Mo.

IMG_1903_730

Mo 1954 -  som vi netop var ankommet med.

Skiven blev derefter drejet et "hak". Maskineriet var desværre gået i stykker, men hjælpsomme personer fra publikum (bl.a. Horsecreek, Sporskiftet) fik drejet skiven.

IMG_1912_730

Så var det My 1101's tur på skiven. Både Mo og My har jo kørt som lyntog.

 

Vi gik videre. Det hele var ikke lyntog - Triangel'en kørte faste ture på havnebanen. Den sprang vi dog over.

IMG_1918_730

 

Som annonceret var Bauart Hamburg kommet til museet.

IMG_1916_730

Sammen med Ic4 vognsæt 18 og Ms 401/402 var den opstillet på Dronning Louises station.

 

Bauart Hamburg, SVT 137

IMG_1922_730

IMG_1921_h275

IMG_1920_h275

Passagerdelen var desværre ikke åben, men et kig i førerrummet fik vi.

 

Så kom vi til dagens hovedperson:

Ms 401 / 402

IMG_1947_730

IMG_1924_h350

IMG_1925_h350

IMG_1926_h350

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kupevognen i midten: Første og sidste kupe er mindre og har sæder med læder (2. kl., da det er over bogierne), de øvrige (1. kl.) med stof.

 

IMG_1929_730

Ms 401 / 402

IMG_1930_h325

IMG_1931_h325

Køkkenet: Småt, men godt.

 

IMG_1932_350

IMG_1933_350

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motorrum og førerrum. Der var ikke meget plads. Alene døren skulle man kante sig ind igennem.

IMG_1940_730

 

IC4

IMG_1943_730

Ved siden af stod der en IC4. I mine øjne et flot togsæt, men det er en leverance, der med rette er udskældt. En skam at det tekniske ikke følger det ydre. Indvendigt ser det nu heller ikke så tosset ud.

IMG_1941_730

 

E18 047

En lille sidegevinst var det tyske ellokomotiv E18 047.

IMG_1892_h410

IMG_1891_h410

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E 18 047 varetog transporten af Bauart Hamburg fra Leipzip til Padborg.

IMG_1896_h350IMG_1897_350

 

 

IMG_1898_730

 

Så var tiden kommet til at vende næsen hjemad. En tur i Sølvpilen kl. 15.20 ville være en god afslutning.

IMG_1952_730

Ved perronen vendtede My 1159 klar til afgang mod Nyborg.

IMG_1955_730

Afsted mod Nyborg gik det med B, Bk og A-vogn.

Desværre var det fra Tommerup at Sølvpilen afgik kl. 15.20 - og det var dagens sidste. Øv øv.

IMG_1963_730

Vi så det ankomme og måtte derefter tage Desiroen til Tommerup for at hente bilen.

IMG_1964_730

Skidt pyt - det var en god dag alligevel. smiley-smile

Aug 2010

En lille sidegevinst var det tyske ellokomotiv E18 047.

IMG_1892_h410

IMG_1891_h410

E 18 047 varetog transporten af "Den flyvende Hamburger" fra Leipzip til Padborg.

IMG_1896_350IMG_1897_350