IMG_6419_450Min tredie helix

Min første helix var rund - og den anden var sekskantet. Den sekskantede var uden tvivl den nemmeste at bygge og den gav også mindst materialespild. Derfor er den tredie helix også sekskantet.

Det var egentlig kun meningen, at jeg skulle have 2 helix'er på mit anlæg, men ved at tilføje en tredie, løste jeg en del problemer, bl.a. blev et kurvestykke med stor hældning fjernet og en linieføring, som bølgede op og ned, blev rettet ud.

Helixen fungerer som op- og nedkørsel til underetagen for den enkeltsporede sidebane. Samtidig er den - via et sporskifte midtvejs - forbundet til min anden helix. Med denne forbindelse fungerer de til sammen som en vendekurve.

Skinnerne på mine første helix'er var Tillig flexskinner. På den tredie har jeg anvendt Roco GeoLine, som er noget højere p.g.a. ballasten. Det gør, at afstanden imellem hvert lag skal være noget større (5-6 mm), hvis frihøjden skal være den samme, som ved de andre helix'er. Placeringen af helixen i et hjørne begrænser samtidig radius til R3 (R434.5) - som er den mindste radius for hele anlægget. Disse to parametre gjorde, at hældningen kom op på 3.5 %. På min første helix'er er hældningen henholdsvis 3.1 og 3.0/2.7%. Selvom det er en sidebane og togstammerne ikke er så lange, så ville 3.5% nok være i overkanten. Jeg ville gerne ned på under 3%

third_helix_xls

Løsningen var at lave helixen aflang. Der blev indføjet et 200 mm lige stykke, hvilket nedbragte hældningen til 3.0%.

Helixen blev lavet med udgangspunkt i regnearket fra den tyske hjemmeside www.stayathome.ch/gleiswendel.htm. Regnearket kan downloades her. Jeg rettede det lidt til, så beregningen af hældningen tog hensyn til det lige stykke (der skulle blot lægges 2*200mm til længden af en omgang)

Jeg har senere lavet et program til beregningen, og det kan hentes gratis her: Helix Calculator

HelixCalculator_730.jpg

 

Krydsfineret

Der anvendes igen tyndt krydsfiner - 4 mm, som erfaringsmæssigt ikke findes hos alle byggemarkeder - så turen gik til en rigtig trælasthandel igen. Pladerne udskæres efter målene fra regnearket, 1/3 af pladerne forlænges dog 200 mm. Det er en fornøjelse at udsave - med et minimum af materialespild - lige snit overalt.

Før sammenlimning bruges den ene plade som skabelon for skinneunderlaget. Så er det efterfølgende nemt at udskære underlaget,  så det passer perfekt.

IMG_5925_350

IMG_5919_350

Erfaring fra den anden helix fik mig til at sætte underlaget fast, før jeg borede hullerne. Så skal man ikke tage hensyn til gevindstængerne, når underlaget skal limes fast.

IMG_6068_350

IMG_6061_350

Underlaget holdes samtidig på plads af krydsfineren under limningen som en sandwich. Man skal blot passe på, at der ikke kommer for meget lim på, så det kommer på oversiden af underlaget. Hullerne kan derefter bores i både krydsfiner og underlag i samme arbejdsgang.

Gevindstængerne

Helixen er understøttet af 12 gevindstænger på hver 8 mm. Jeg havde brugt alle mine 10 mm møtrikker til de første helix'er, så nu kunne jeg nøjes med en mindre kaliber, som var alt rigeligt. Gevindstængerne blev købt i længder á 1 m, som så blev skåret i 3 dele hver med en vinkelsliber. Husk at sætte en møtrik på før overskæring, så gevindet kan genskabes. Gevindstængerne er nok blevet lidt rigelige lange, men hellere det og så skære af dem eller skrue dem længere ned, når landskabet skal på.

 

IMG_6269_350

IMG_6268_350

IMG_6270_350

Konstruktionen understøttes for hver 1/12 del omgang - skiftevis inderst og yderst.

 

 

Data:

Spordiameter 86,9 cm
Omgange 1 3/4
Højde 16 cm
Hældning 3.0 %
Krydsfinértykkelse 2 * 4 mm
Gevindstænger 8 mm
Højde af hver omgang 9.5 cm
Friafstand imellem hver omgang 7.3 cm
Skinner Roco GeoLine, 10 mm høj
Skinneunderlag 4 mm grønt gulvunderlag
Bredde af krydsfinér 107 mm.

 

 

 

 

Erfaring

IMG_6419_350Helixen er blevet prøvekørt med flere typer togstammer og den fungerer som forventet.

Brug af skinner med ballast kræver en større helix. Ved at bruge GeoLine fremfor Tillig blev hældningen således 0,5 % større, hvilket jeg så kompencerede for ved at lave helixen større.

At lave helixen aflang var meget simpel. Det er en god måde at få hældningen ned, hvis man ikke kan gøre radius større.

Den sekskantede type er fortsat en helixtype, der kan anbefales. Se tillige mine erfaring fra min anden helix.

 

 

Læs mere om helix'er i artiklen Spindel - Helix - Gleiswendel

Læs også om min første helix.

Læs også om min anden helix.

 


 

Czech Dutch English French German Greek Norwegian Russian Spanish Swedish

Quick links

sporskiftet.ico jernbanen.ico jernbanen.ico signalposten.ico baneforum.ico svenska-lok.ico stummi.ico drehscheibe.ico postvagnen.ico mjfno.ico
sundborg.ico evp.ico railorama.ico niels-modeltog.ico  skala-n.ico jernhesten.ico danskmodeltog.ico reiner.ico Mathias' sidesporoledinesen.ico
djk.ico dmju.ico djm.ico museumstog.ico shs.ico