Aarhus Østbanegaard
Aarhus Østbanegaard (Øs) blev opført i 1877 i forbindelse med etableringen af strækningen Århus - Ryomgård med tilslutning videre til Grenå. Den er tegnet af N.P.C. Holsøe, som sandsynligvis fandt inspiration til stilen fra den gamle hovedbanegård i København fra 1864. Mange stationer havde i den efterfølgende periode denne opbygning med to (italienske) tårne. Se også sammenligningen imellem Aarhus Østbanegaard og Fåborg Station til sidst på denne side.
For at få plads til Østbanegården måtte man fylde et stort areal op ud mod vandet. Dette areal er senere blevet øget så banegården i dag ligger et stykke fra vandet, men dog fortsat lige ud til havnen. På billedet øverst til højre kan man ane broen på et fragtskib, som ligger i havnen.
Stationen ligger ved Østbanetorvet og dagens trinbræt har navn herefter. På torvet står der en statue af det kendte byrådsmedlem og senere folketingsmedlem Peter Sabroe, som omkom ved jernbaneulykken i Bramminge-ulykken i 1913.
Findvej: Se stationen fra oven
I 1904 blev stationen udvidet, hvor bl.a. forhallen blev gjort dybere.
Ved indvielsen var stationen endestation, men fra 1933 er togene blevet ført videre til Aarhus H.
I 1979 startede man på halvtimedrift, hvilket var en del af det nye nærbanekoncept. Samtidig hermed indsatte man MR togsæt, som kører der den dag i dag. De står dog snart til udskiftning.
Samme år - 1979 - blev stationen indtaget af en gruppe bz'ere kaldet Boligkaravanen. Bygningen blev stormet med politi og et dusin personer blev anholdt.
I 1984 overvejede man at nedrive stationen til fordel for en vejforbindelse til en påtænkt ny containerhavn. Stationen var på dette tidspunkt i dårlig stand, bl.a. efter en brand, som ødelagde store dele af taget. Efter en sej kamp for at bevare stationen blev den i 1985 overtaget af en selvejende institution, hvorefter bygningen blev sat pænt i stand. I dag beboes stationen af møbelhuset Paustian.
Der transporteres knap 1 mio mennnesker om året på strækningen Aarhus - Grenå i dag.
De næste år vil der ske en drastisk ændring af havneområdet bag stationen, når det sidste industrien er rykket ud af Nordhavnen og ned til Sydhavnen. Det er ligefrem været på tale at lukke forbindelsen imellem Østbanegården og Aarhus H (feb 2009) for at lette byggeprocessen. At denne strækning i sidste ende bliver lagt under jorden er heller ikke udelukket. Dobbeltspor på denne strækning ville kunne forøge kapaciteten.
Look-alike
Fåborg station ligner på flere områder Aarhus Østbanegaard, hvilket nok ikke er helt tilfældigt, da den også er tegnet af N.P.C. Holsøe. Her er en sammenligning imellem Aarhus Østbanegaard (1877) og Fåborg Station (1882).
Aarhus Østbanegaard |
Faaborg Station |
I gamle dage gik man vist også ind for genbrug! - men hvorfor også lave noget nyt, når det gamle fungerer godt
Alle billeder af Aarhus Østbanegaard er fra den 17 juli 2009.
Se mere her:
Billeder:
aarhusbilleder.dk: Gml. billede af baneterrænet ved Århus Østbanegård.
Beskrivelser:
- Skov- og Naturstyrelsen: Kapitel 10 "Århus Østbanegård" fra bogen "Nyt liv i gamle huse" af Gert Bech Nielsen
- Wikipedia: Østbanetorvets station
- Wikipedia: Østbanetorvet
- En spændende fortælling om området ved Østbanetorvet af Ole Ryolf. Bl.a. om remisen, som blev brugt som malerværksted og om stedet, hvor man ophuggede damplokomotiverne.
- Skanderborg Modeljernbane Klub: Lidt historie om Århus og jernbanen
- Bogen "På sporet af Djurslands jernbaner", udgivet af Djurslands Jernbanemuseum i 2005.