Guldager station (Gu)IMG_0922

   - en typisk dansk landstation

IMG_0924_730

 

{mosmap width='360'|height='300'|zoom='6'|centerlat='55.5361'|centerlon='8.44017'|lat='55.5361'|lon='8.44017'zoomType='Large'|zoomNew='0'|zoomWheel='0'|mapType='Normal'|showMaptype='0'|overview='0'|tooltip='Guldager station'}

Guldager station ligger nord for Esbjerg på Den Vestjyske Længdebane (Esbjerg-Skjern) ved km 63,3.

{mosmap width='340'|height='300'|zoom='17'|centerlat='55.5361'|centerlon='8.44017'|lat='55.5361'|lon='8.44017'|zoomType='Large'|zoomNew='0'|zoomWheel='0'|mapType='Satellite'|showMaptype='0'|overview='0'|tooltip='Guldager station'}

Næste stop mod Struer: Varde kaserne
Næste stop mod Esbjerg: Gjesing

Strækningshastigheden imellem Esbjerg og Varde er i dag på 120 km/t og banen betjenes af Arriva.

 

Guldager

IMG_0910_350Guldager station ligger ikke i Guldager! Guldager "består" af to byer: Den gamle landsby Guldager, som også kaldes for Guldager Kirkeby, samt Guldager Stationsby, som mange steder blot betegnes Ravnbjerg. Guldager ligger 3 km fra stationen. Mon ikke at Guldager station - som så mange andre stationer - blev lagt et stykke fra byen Guldager, og at Ravnsbjerg / Guldager stationsby dernæst er vokset op omkring stationen. Stor er byen aldrig blevet, men der er flere udstykninger på vej i området, og på sigt vil begge byer nok vokse sammen med Esbjerg.

Ravnsbjerg har 351 indbyggere (2010)
Guldager har 865 indbyggere (2010)

"Hovedgaden" i Ravnsbjerg hedder Guldager Stationsvej. Overfor stationen finder vi traditionen tro byens kro - Guldager kro og købmandsgård.

En km. nord for Guldager station ligger den 100 ha. store Guldager plantage, hvor kommunens skolevæsen har naturskole og en jernalderlandsby.

 

IMG_0925_350IMG_0918_350

 

IMG_0926_350

IMG_0908_350

 

Stationsbygningen

IMG_0917_350 IMG_0919_350

IMG_0932_h200

Stationsbygningen er opført i 1874 ved banens indvielse og den er tegnet af Thomas Arboe. Stationsanlægget blev bygningsfredet i 1992, hvorfra man kan finde følgende oplysninger:

Bebygget areal: 137 m2, ombygningsår:1977. Fyldingsdør, grundmuret gavl, enfløjet bygning, sokkel af granit/kampesten, saddeltag/heltag, udsmykning: Lodrette skulpturelle elementer (søjler), rundbuede / fladbuede vinduer.

Mogens001_h200

IMG_0930_h200

Varehuset

Mod nord finder vi varehuset. Alt er meget velbevaret. 

IMG_0920_350

IMG_0905_350

 

IMG_0906_350

 IMG_09314_350

Under anden verdenskrig gik denne banestrækning heller ikke ramt forbi. I sep. 1944 blev der foretaget sprængninger på begge sider af Guldager station, men skaderne blev dog hurtigt udbedret. Stationen er nok mest kendt for det, som  "strandede" her under 2. verdenskrig:

 

 

cap007_350Tirpitz kanonrørene

Det var i Guldager, at de fire kanonrør til Tirpitz-stillingen i Blåvand "strandede" i juni 1944, og her lå de også ved befrielsen.

Tirpitz-stillingen bestod af 2 bunkere ved krigens afslutning, men yderligere 11 var planlagt. Stillingen var en del af Atlantvolden. Rørene var ikke kommet videre, da broerne i Varde ikke kunne bære vægten af rørene samt den tilhørende udrustning. Rørene var hver på 111 tons og de var 19,63 meter lange. De tre af rørene blev skrottet, men det sidste rør er i dag at finde hos Museumscenter Hanstholm. Inden det kom hertil, var det en tur forbi tøjhusmuseet, hvor det var indtil 2005. Røret blev fragtet hertil med tog i 1947. Se flere billeder under Galgekraner

 

IMG_0907_350IMG_0909_350

 

Signalhuset

IMG_0923_350

IMG_0911_350

Et kig ind gennem vinduet i signalhuset sender os tilbage i tiden. Tænk at man kan findes den slags på en ganske almindelig station idag.

IMG_0928_500

 

IMG_0913_2_350

I 1957 - nærmere betegnet den 17. september 1957 - gik det galt på Guldager station - med et togsammenstød til følge. Nærmere detaljer kender jeg dog ikke.

IMG_0912_350

 

I 1985 tog man det relæbaserede sikringsanlæg type DSB 1954 Ry i brug og idag styres stationen fra fjernstyringscentralen i Esbjerg.

I 2003 oplevede man alligevel, at tog 5135 (et MR togsæt) kom ind i en forkert togvej ved at skære et sporskifte op. Sammenstød blev heldigvis forhindret.

 

IMG_0912_2_730

 

Guldager i model

Fra Lars Lindhard har jeg modtaget dette dejlige billede fra hans anlæg - Guldager station i skala N.

LarsLindhardGuldager_730

 

LarsLindhard2_350

 

Og fra samme "leverandør":

Et billede af kongevognen som passerer Guldager station:

Tak til Lars Lindhard (skala-n.dk)

IMG_0924_730

Stationens adresse:
Guldager Stationsvej 101
6710 Esbjerg V

Egne billeder er fra den 4. juli 2010.

 

IMG_0913_4_350Læs mere:

Det er ikke meget, at man kan finde om Guldager station, men her er en række referencer:

Kulturarv.dk: Kanonens sidste hvilested af Poul Thestrup. Fakta om Guldager Station

123hjemmeside.dk/sorens-side: Om maskinhandler Anders Lyager der boede i et par sammenbyggede jernbanevogne ved Guldager Station.

Spangsberg.net: Tirpitz-stillingen

Wikipedia: Guldager station

Wikipedia: Den vestjyske længdebane

Wikipedia: Guldager by

Guldagerkirkeby.dk: Guldager kirkeby

IMG_0913_3_150

Guldagerkro.dk: Guldagerkroens hjemmeside

Bane.dk: TIP, Esbjerg - Struer

 

Billeder

Forsvaret.dk: Billeder af kanonrørene på Guldager station

kvv73.dk: Billeder af Guldager station, januar 2006 af Peter Engelsted Jonasen

GM-Nyt.dk: Billede af MZ 1461 med 3 stk. Slmmps blokvogne på Guldager station på vej til Oksbøl Syd den 12/2-2008 af Henning Østergaard

Skala-n.dk: Udkørselssignal ved Guldager

Papahjerting.dk: Billede af Guldager station, feb. 2007

 

Flere stationer på My 1 2 87

Dec. 2010