Station Bunyola

Vi befinder os på øen Mallorca, en ø i Middelhavet, øst for Spanien.

Afskåret af bjergkæden Tramuntana ligger byen Sóller (ll udtales j) med alle dens appelsinlunde. Før året 1912 måtte man fragte frugterne fra Sóller til hovedbyen Palma de Mallorca ad snoede bjergveje - en besværlige, tidskrævende og anstrængende tur.

En umulig vej at føre en jernbane, men alligevel blev jernbanestrækningen åbnet i 1912 efter at der var banet vej igennem bjergene - blandt andet via 13 tunneler.

IMG_2665_730

Jernbanen Ferrocarril de Sóller S.A., går fra Palma de Mallorca mod bjergene med de første stop undervejs ved Son Sardina, Santa Maria og Caubet. Dernæst kommer vi til bjergene, hvori byen Bunyola ligger (hvis station vi i det følgende skal se lidt nærmere på). Her holder toget før det fortsætter videre til Sóller igennem den største tunnel "Túnel Major". Det var Sóllers indbyggere - ansporet af Sr. Juan Morell og Sr. Jerónimo Estades, som tog initiativ til jernbanen.

{mosmap width='350'|height='350'|zoom='4'|centerlat='49.697244'|centerlon='2.69410'|lat='39.697244'|lon='2.69410'|zoomType='Large'|zoomNew='0'|zoomWheel='0'|mapType='Normal'|showMaptype='0'|overview='0'|tooltip='Station Bunyola'}

{mosmap width='350'|height='350'|zoom='10'|centerlat='39.697244'|centerlon='2.69410'|lat='39.697244'|lon='2.69410'|zoomType='Large'|zoomNew='0'|zoomWheel='0'|mapType='Terrain'|showMaptype='1'|overview='0'|tooltip='Station Bunyola'}

IMG_2676_350

{mosmap width='350'|height='245'|zoom='17'|centerlat='39.697244'|centerlon='2.69410'|lat='39.697244'|lon='2.69410'|zoomType='Large'|zoomNew='0'|zoomWheel='0'|mapType='Satellite'|showMaptype='0'|overview='0'|tooltip='Station Bunyola'}

Banen er smalsporet og har en længde på 27,3 km. Turen tager lidt over 1 time og der er 6 afgange fra Sóller og 7 afgange fra Palma de Mallorca om dagen. Der krydses i Bunyola. Ønsker man at fortsætte fra Sóller ned til havnebyen Port de Sollèr kan man tage sporvognen de sidste 4,9 km. Her blev tidligere fragtet bl.a. frisk fisk og kul - samt torpedoer og miner til ubådsbasen i Port de Sóller.

Der findes andre jernbaner på øen (The Mallorca Railway, SFM), men disse er med nyt materiel.

IMG_2685_730

 

Strækningen blev elektrificeret i 1929 og elektrificeringen kunne således fejre 75 års jubilæum i 2004.

IMG_2673_730

 

IMG_2678_350IMG_2679_350


IMG_2680_730

 

IMG_2684_730

 

Inde i ventesalen på stationen er der sat plakater op, som omhandler jernbanens tilblivelse. Desværre ikke just læseligt for en dansker, men oversat fra katalansk (af undertegnede, i samarbejde med hvor ven Google Translate) giver det os denne fortolkning:

 

IMG_2688_350

 

Billedtekster:

Tv: Det første tog i Bunyola blev mødt af en stor triumfbue.

Th: Toget kører forbi stationen Bunyola. Til venstre ses den gamle vej.

Nederst: Damplokomotiv nr. 1, Soller, krydser på Bunyola station med et af de elektriske lokomotiver.

 

Plakaten herunder:

Kort historie om Ferrocarril de Sóller

I oktober 1904, efter et års indsats fra byen Sóller og en række enkeltpersoner, herunder Juan Morell og Jeroni Estades, fik ingeniøren Pedro Garau Canyelles ansvaret for at lave en undersøgelse for en forbindelse igennem bjergene med tunneler fra Sóller til Palma.

Den 30. juli 1905 blev man enige om at oprette et aktieselskab på 7 tusind aktier med henblik på opførelse og drift af Palma-Sóller jernbanen. Jordarbejdet, konstruktionen af tunneler og bygning af stationer begyndte den 3. juni 1907. Den 23. juni samme år påbegynde man den største af tunnel"boringerne" (Túnel Major på 2856,80 meter), som varede i tre år. Takket være stor entusiasme og engagement fra den administrerende direktør af jernbanen, Sr. Jeroni Estades Llabres, kunne man fem år senere, den 16. april 1912, kl 15:05, åbne banen fra stationen i Palma .

IMG_2689_350Åbningstoget var sammensat af to damplokomotiver med syv personvogne og en godsvogn. Toget indeholdt alle myndigheder på øen samt andre berømtheder inviteret til begivenheden. I Bunyola blev toget mødt af myndighederne og befolkningen. Banen var smykket, og tæt på stationen var der placeret en stor triumfbue.

Efter flere bestræbelser fra Sr. Jeroni Estades siden 1916, blev  elektrificering af strækningen, beskrevet af ingeniør Joan Frontera, godkendt af jernbanen den 5. juli 1926. Det tyske selskab AEG byggede og monterede den elektriske transformatorstation i Bunyola. En anden tysk virksomhed, Siemens-Schuckert, stod for luftledningerne og de fire elektriske motorvogne. Den 14. juli 1929 kørte indvielsestoget med de vigtigste myndigheder ud af Palma. Det standsede ved Bunyola station, hvor det krydsede med damplokomotiv nr. 1, hvilket symboliserede overgangen fra damp til el. Myndighederne steg ud af toget for at besøge transformator-stationen, hvor ingeniør Soderman - der havde varetaget opførelsen og monteringen - forklarede om driften af anlægget.

Praktiske oplysninger
Sporvidde: 914 mm.
Samlede længde af strækningen Palma-Soller: 27.264 meter, heraf 4.988 meter igennem 13 tunneler.

Elektrisk materiel
Fire drivaksler, vægt 33 tons, bygget i 1929 af Carde og Escoriaza. De fire motorer fra Siemens Schuckert kører på 600 volt og giver en gennemsnitshastighed på 35-40 km / t.

IMG_2690_350

 

 

 

 

 

 

 

Billedet øverst
Tekstilfabrik (1915). Stationen førte til adskillige industrielle virksomheder i Bunyola.

Nederst:
Postbudet Joan Castell, Andari, indsamler og sorterer posten på stationen. (1960-80).

 


IMG_2691

 

 

 

 

 

 

 

Øverst: Transformator i Bunyola. Forrest silicium ensrettere.

Til venstre: Joan Mateu Rosselló der havde ansvaret for transformatorstationen. 1931.

Nederst: Transformatorstationen

 

 

 

 

IMG_2692_350

 

 

 

 

 

 

I løbet af 60'erne stoppede godstransporten. I dag er stationen istedet udgangspunktet for turister.



Banegården og transformerstationen har skabt arbejdspladser i  Bunyola siden begyndelsen af det tyvende århundrede.

 

 

 

IMG_2693_350

 

 

 

Bygning af tunnelerne begyndte i 1907.

Foto fra den officielle åbning af tunnelen. Blandt myndigheder findes Antoni Maura og Jeroni Estades. 23 August 1910.

Hele landsbyen Bunyola gik til stationen for at se damptoget.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_2694_350IMG_2695_350

 

IMG_2696_350

IMG_2697_350

Strækningen / køretråden skal efterses, hvortil bruges dette moderne arbejdskøretøj med tilhørende gammel fladvogn med egerhjul.

 

IMG_2699

 

IMG_2701_730

Varehuset står fortsat omend meget lidt brugt i jernbanesammenhæng.

Hele 6 sorteringbeholdere ses til venstre. Dejligt at se genbrug på Mallorca: Rebuig, Orgánica, Peper | Cartro, Envasos Lleugers * 2 og Envasos Vidre (Affald, organisk, pap og papir, embalage * 2 og glasbeholdere).

IMG_2682_730

Imellem varehuset og transformatorstationen finder man denne: ...

IMG_2700_730

... en lille drejeskive. Bemærk den korte vogn (ca. 2 m) til højre.

Alle billeder er fra den 16. oktober 2010.

Oktober 2010

 

IMG_2732_350

Læs mere:

Trendesoller.com: Ferrocarril de Sóller

Sollernet.com: The Soller web

 

Billeder:

360cities.net: 360 graders view i Soller

Trendesoller.com: Gallery

Alan Edwards: Soller trains and trams

 

Video:

YouTube: Bunyola Railway Station (0:37)

YouTube: Bunyola Train (0:14)

YouTube: Palma to Soller Railway Mallorca (2005, 4.18)

YouTube: Soller -Palma / Palma -Soller OLD TIME TRAIN (2:00)

IMG_2719_730

 .. og således fik vi også sneget nogle feriebilleder ind.