Roskilde station

Hvis man ser bort fra de tidligere danske stationer i Slesvig, så er Roskilde Station Danmarks ældste jernbanestation.

IMG_5413_350

IMG_5313_350

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Roskilde Station blev bygget af Det Sjællandske Jernbaneselskab i forbindelse med anlæggelse af Danmarks første jernbane, Kjøbenhavn - Roeskilde. Denne strækning blev indviet af Christian VIII den 26 juni 1847 og den blev åbnet for almindelig trafik dagen efter den 27. juni. Bygningen var dog ikke færdig ved indvielsen og det er endog tvilvlsomt om hele fundamentet overhovedet var støbt på dette tidspunkt. Først 9 måneder efter blev bygningen tages i brug.

Arkitekten hed Meyer, som var en ganske ukendt arkitekt og som antagelig døde ganske ung. Han fik gode anbefalinger fra den engelske ingeniør og projektleder William Radford. Stationen er opbygget med to tårne og et symmetrisk udseende. Det første udkast var dog noget anderledes og asymmetrisk. De to tårne var typisk for den tidlige jernbanealder. Københavns første banegård havde ligeledes denne italiensk inspireret udseende. I 1873 fik tårnene deres pyramidetag.

IMG_5408_350

DSC00032_350

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I forlængelse af stationen finder man posthuset

IMG_5419_350IMG_5312_350

Fra København løber banen over det der sandsynligvis har været Roskildes gamle byvold og hen over byporten - Røde Port. Stationen ligger i dag centralt i Roskilde, men da banen kom til byen lå det meste af byen nord for banen ned mod fjorden.

Se stationen fra oven på findvej.dk eller som skråfoto på kraks

Stationsbygningen har været fredet siden 1947 (andre siger skriver dog først 1964) og den blev i 1997-2002 ført tilbage i de oprindelige farver sammen med en omfattende renovering af tag, gulv, loft og inventar. Der blev opsat elevatorer og automatiske døre. Desuden blev tunnelen sat i stand.

IMG_5409_350

IMG_5402_350

 

 

 

 

 

 

 

 

Stationsbygningen indeholder bl.a. billetkontor, ventesal, rejsecenter og minimarked. Desuden har der været restaurant fem forskellige steder siden stationen blev indviet. Stationsbygningen og perronerne er blevet udvidet adskillige gange.

 

IMG_5430_350

DSC00025_350

 

 

 

 

 

 

 

Varehuset mod øst er i dag cykelstald. Opført i 1897 og om/tilbygget i 1958.

 

IMG_5429_350

image113_350

 

 

 

 

 

 

 

 

Stationen har 4 perroner og 7 perronspor. Perrontagene på perron 2 og 3 er af sommerfuglevingetypen og fra 1900. De blev restaureret i 1973 til et lidt uheldig udseende, idet de nye firkantede søjler blev placeret længere inde på perronen og en tværbjælke måtte opsættes. De gamle støbejernssøjler var desværre upraktiske, da de også fungerede som nedløbsrør, hvilket hurtigt blev tilstoppet.

DSC00034_350DSC00040_350

Perron 4 fra 1935-36 i en ny stil med saddeltag.
 
 

IMG_5418_350IMG_5434_350

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På perron 2 stod kommandoposten, som man fortsat kan se det nederste af i dag. En sørgelig rest. De røde sten er efterfølgende blevet malet hvide. Kommandoposten var fra 1924 og den blev "ombygget" i 1972.

DSC00042_350IMG_5396_350

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 1970 blev kommandoposten og dens mindre søster mod vest afløst af fjernstyringscentralen, der er 4 etager høj. På det venstre billede ses fjernstyringscentralen med en sneplov foran. På det højre billede ses endvidere en lettere dekoreret servicevogn for elledninger og i baggrunden Museumstogs S-maskine.

DSC00033_350IMG_5423_350

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Øst for stationen nær rødeport lå den gamle remise med 2 porte.

Syd for stationen stod det høje firkantede vandtårn, som blev nedrevet i 1985. Der var tilknyttet en hestegang hertil for oppumpning af vandet.

RoskildeRemiseDec2008_350DSC00047_350

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rundremisen ligger vest for stationen og den afløste den oprindelige to portede remise i 1900. Maskindepotet med rundremisen blev udbygget i 1920 fra 8 til 13 spor. I 1992 blev det fredet og maskindepotet er i dag et af de bedst bevarede i Danmark.

 

DSC00051_350

IMG_5373_350

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sporværktøjsdepotet ligger på den anden side af sporene overfor remisen. Det kom til i 1985. Depotet er det eneste af sin art øst for storebælt.

 

IMG_5426_350IMG_5403_350

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Roskilde er i dag fortsat en livlig station med mange togafgange. Den har Danmarks fjerde højeste antal passagerer.

Ovenstående billeder er fra dec 2008, samt apr og aug 2009.

 

Relaterede emner:

Åbent hus i Roskilde remise 2009

Roskilde pakhus

 

Find mere om Roskilde Station:

Billeder:

Danske Jernbaner: Billede fra 2009

Bogen "Hilsen fra jernbanen", s. 89-90

 

Beskrivelser:

Roskilde Station på Wikipedia med bl.a. billede af stationen fra 1849

Bogen "Roskilde Station" af Thomas Kappel, 1997, Roskilde Museums forlag.

Bogen "Dampen binder Danmark sammen" af Poul Thestrup, 1997, Jernbanemuseet.

 

Video:

YouTube: Me1511. I førerrum fra Roskilde til Ringsted, april 1990

YouTube: My 1101 i Roskilde, juli 1991

YouTube: Me 1528, aug 2006

YouTube: My 1101 i Roskilde, 2008 (samt dobbeltdækkere)

YouTube: Klargøring af damplokomotiv Pr 908 i Roskilde remise, april  2009

YouTube: S736 i Roskilde, juli 2009

YouTube: Sydgående nattog, juli 2009

 

Adresse: Jernbanegade 1, 4000 Roskilde

Uge 35 2009

Czech Dutch English French German Greek Norwegian Russian Spanish Swedish

Quick links

sporskiftet.ico jernbanen.ico jernbanen.ico signalposten.ico baneforum.ico svenska-lok.ico stummi.ico drehscheibe.ico postvagnen.ico mjfno.ico
sundborg.ico evp.ico railorama.ico niels-modeltog.ico  skala-n.ico jernhesten.ico danskmodeltog.ico reiner.ico Mathias' sidesporoledinesen.ico
djk.ico dmju.ico djm.ico museumstog.ico shs.ico